וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוטל הצו נגד תחנת הטוטו של ברבי: "אין פיקוח"

14.9.2012 / 1:56

בית המשפט ביטל את הצו נגד מסעדת האלמוגים שמפעילה את התחנה, הרשומה על שמה של אשתו של ברבי. בעל תחנה: "הייתי יכול לרשום את התחנה על שמי וזאב רוזנשטיין היה מנהל אותה"

צילום: דניאל בוק, קובי אליהו, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

בית המשפט לעניינים מקומיים בנתניה ביטל בשבוע שעבר את הצו שהוציאה המשטרה לסגור את מסעדת "האלמוגים" בשדרות בן צבי בנתניה, ששייכת לשושן ברבי, החשוד שנהג ברכב שדרס למוות שלוש נשים לפני כשלושה שבועות בעיר, והמקום ישוב לפעילות. במקום שנסגר פעלה גם תחנת טוטו. מועצת ההימורים מפקחת על בעלי התחנות ברחבי הארץ, ובין היתר הם נדרשים להצהיר כי אינם בעל הרשעות פליליות. בעלי דוכני טוטו מציינים כי אין מספיק פיקוח על זהות הזכיינים ובעיריית נתניה, שאחראית למתן היתר לעסקים, הודו כי יתכן שיצטרכו להפיק לקחים מהמקרה.

בהחלטת בית המשפט בנתניה צוין כי המקום משמש מקור פרנסתו של ברבי, רעייתו ושלושת ילדיו. ברבי ואשתו מפעילים את העסק מאז שנת 2005. פתיחתו של העסק נעשתה תוך תיאום עם עיריית נתניה כחלק מהליך שיקומו של ברבי לאחר הריסתה של סככת אבטיחים שהייתה בבעלותו על ידי העירייה. בהחלטה נקבע כי אמנם המקום פעל ללא רישיון, אך כי הסמכות המנהלית לסגירת עסק ללא דיון משפטי מופעלת רק במקרים בהם קיים חשש לשלום הציבור, ולכן ביטל את הצו.

התחנה רשומה על שמה של "ניצה מסיקה"

תחנת הטוטו הפועלת שם רשומה אמנם על שם אשתו של ברבי – בשם נעוריה – ניצה מסיקה, אולם הפיקוח נועד על מנת למנוע מעורבות של גורמים עברייניים בהתנהלות ההימורים, ונראה כי קיימת פרצה נוחה מאד, אליה יכולים אותם גורמים להיכנס. המועצה להסדר ההימורים בספורט מפעילה כ-1,600 תחנות בכל רחבי הארץ ומדי שנה מגיעים למשרדי המועצה מאות בקשות לפתיחת תחנה. "הבקשות נבדקות בצורה קפדנית ומובאות לדיון בוועדת התחנות", נכתב באתר הרשמי של המועצה.

בתקנון מועצת ההימורים נכתב כי "בעל התחנה המציא למועצה תצהיר ערוך כדין, בו הוא הצהיר כי אין לו הרשעות קודמות, וכי למיטב ידיעתו לא מתנהלת נגדו חקירות פליליות או הליכים פליליים אחרים... במקרים חריגים תורשה המועצה ליתן היתר לפתיחת התחנה... ובלבד ששוכנעה היא שהרשעות אלה מפאת יושנן או מהותן אינן מעידות על כך שצפויה תקלה כלשהי בפעילות התחנה, וכי לא צפויה כל פגיעה במועצה או בציבור הרחב. המועצה לא תתיר פתיחת תחנה אם בעל התחנה הורשע בעבירה שיש עמה קלון, והרישום הפלילי בגין עבירה זו לא נמחק".

"כל אחד יכול לרשום מישהו פיקטיבי"

בעל תחנת טוטו באזור הצפון אמר לוואלה! חדשות כי "לצערי הרב זה מורגש, שאין שום פיקוח בנושא, וכל אחד יכול לרשום מישהו פיקטיבי ולמעשה לנהל את המקום. המועצה לא עושה דבר כדי לטפל בנושא של בעלות על תחנות ולפקח על התחנות הקיימות, והעובדה היא שאין גם טיפול בנושא ההימורים הלא חוקיים. כשמגיעים אל התחנה שלי נציגים מהמועצה, הם מפקחים בדרך כלל שלא מוכרים טפסים לילדים, שמציבים את הפלקטים שלהם כמו שצריך וכמובן הם דואגים להגיע פעם בשבוע כדי לאסוף את הכסף. שום דבר מעבר לכך. אין שום פיקוח על הנושא של מי עומד מאחורי התחנה. תיאורטית הייתי יכול באותה מידה לרשום את התחנה על שמי - וזאב רוזנשטיין למשל היה מנהל אותה".

יצחק שני, ששימש עד לפני כשש שנים כמנכ"ל הטוטו, סבור שהאחריות לזהות מפעיל התחנה צריכה להיות של הרשויות המקומיות: "לאורך השנים התנהלו דיונים האם צריך שבעל תחנת טוטו יחזיק בתעודת יושר. יש כיום כ-1,600 תחנות טוטו בארץ, והפוטנציאל יכול היה להגיע גם ל-3,000. יש קפדנות גדולה מאוד בנושא בטוטו ובלוטו, אבל תעודת יושר אינה נדרשת".

לדברי שני, הנהלת הטוטו אחראית לניהול התקין של התחנה, אך מי שנותנת את רישיון העסק היא העירייה. "אם העירייה נותנת רישיון עסק, אין שום סיבה לפסול אדם שמעוניין לפתוח תחנה. נתקלתי כבר באנשים בעלי עבר פלילי שהפעילו תחנות טוטו, והתברר בדיעבד שאלו היו התחנות הטובות ביותר. מניסיוני, הטוטו לא יכול לבדוק בציציות כל אחד. במשך 23 שנים שהייתי בתפקיד הזה, לא היו מקרים שבהם גורמים עברייניים השתלטו על תחנות. הטוטו מנהל פיקוח ברמה גבוהה על התחנות שלו. אם מישהו רוצה לנהל הימורים בלתי חוקיים – הוא לא היה עושה זאת במקומות האלה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
פיצוציית אלמוגים, הפיצוצייה של שושן ברבי, נתניה, ספטמבר 2012. דניאל בוק
"אם מישהו רוצה לנהל הימורים בלתי חוקיים – הוא לא היה עושה זאת במקומות האלה". מסעדת אלמוגים/דניאל בוק

מעיריית נתניה נמסר בתגובה כי "נושא זיכיונות לטוטו, מפעל הפיס או כל אלמנט מסחרי אחר – אינו באחריות העירייה ואינו מותנה באישור העירייה. לפיכך יש לפנות לגורמים האמונים על כך, ויתכן כי הפקת הלקחים ממקרה זה תהיה - שגורמים ממלכתיים יתנו את מתן הזיכיונות בקיום רישיון עסק".

מהמועצה להסדר ההימורים בספורט נמסר כי "אין בטוטו זכיין בשם ברבי. יש לנו זכיינית בשם ניצה מסיקה. הזכיינית הנ"ל, כמו כל זכיין אחר, עמדה בכל דרישות הסף לקבלת זכיינות, לרבות חתימתה על כך שאינה נושאת עמה קלון כהגדרת החוק. הגברת מסיקה פועלת בכל העת ללא דופי מול הטוטו, על פי הנהלים הנהוגים. הטוטו אינו רשות אכיפה. בכל מקרה, מעולם לא קבלנו מגורמי החוק מידע או בקשה לבדוק את פעילותה של גברת מסיקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully