וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

19 שנים לאוסלו: "ישראל הרסה פתרון שתי המדינות"

ניר יהב

13.9.2012 / 5:59

מי שעמד בראש המשא ומתן הפלסטיני נשמע פסימי מאוד, כמעט 20 שנים לאחר החתימה על ההסכם ההיסטורי. הוא טוען שישראל רוצה עוד התנחלויות ושהפלסטינים לא יוותרו על הפליטים

"ישראל יודעת שאין אף אזרח פלסטיני שיסכים לוותר על מדינה בגבולות 67' שבירתה ירושלים ועל פתרון הוגן לפליטים" – כך אמר השבוע בכיר פתח וראש הממשלה הפלסטיני לשעבר, אבו עלא, בשיחה שקיים עם קבוצה של עיתונאים ישראלים בלשכתו באבו דיס. אבו עלא, שניהל עד 2009 את המשא ומתן מול שרת החוץ לשעבר ציפי לבני, סיפר כי בניגוד לעכשיו, "בתקופת ראש הממשלה אהוד אולמרט כל הנושאים היו על השולחן, דנו על הכול ברצינות ובכובד ראש אך לצערנו לא השלמנו את המגעים".

19 שנים בדיוק לאחר החתימה על הסכם אוסלו, סבור אבו עלא – אחד מהנושאים והנותנים המרכזיים עם ישראל – שעדיין קיים סיכוי לשלום בין ישראל לרשות הפלסטינית. "אש"ף וההנהגה הפלסטינית עדיין מאמינות בשלום ובהסכם אמיתי. האזור כאן הולך ומשתנה ועדיין יש סיכוי לשלום. העצה שלי לכולם היא שעלינו לדבוק בשלום משום שאין חלופה אחרת מלבדו. כל הזמן אנחנו רק נזכרים – 19 שנים לאוסלו, חמש שנים לאנאפוליס (הפסגה שהתקיימה בין הפלסטינים לממשלת אולמרט-לבני. נ"י). לא הגיע הזמן שנפסיק להיזכר ונתחיל ליישם את השלום?".

יצחק רבין, יאסר עראפאת וביל קלינטון במעמד החתימה על הסכם אוסלו, 13.9.1993. AP
"היה נושא ונותן קשוח". רבין, לוחץ את ידו של ערפאת במעמד החתימה על הסכם אוסלו/AP

כשהוא נזכר בימי המשא ומתן האינטנסיביים מול ממשלת רבין-פרס בראשית שנות ה-90' של המאה הקודמת, מספר אבו עלא כי ראש הממשלה המנוח יצחק רבין "היה נושא ונותן קשוח", אך עם זאת הוא הבין את הצורך בפינוי עתידי של ההתנחלויות. עוד אמר כי על מנת לקדם כיום את התהליך המדיני, יש צורך בוועידת שלום בינלאומית. "בוועידה הזו עלינו לגבש ועדה שתפקידה יהיה לעקוב אחר התנהלות המשא ומתן בינינו. היא תהיה מורכבת מנציגי הקוורטט, ערב הסעודית, לבנון, מצרים ומדינה נוספת כמו יפן".

אבו עלא הזהיר כי אם פתרון שתי המדינות ייעלם סופית – לא תהיה ברירה אלא לאמץ את פתרון המדינה הדו-לאומית. "ישראל הרסה את פתרון שתי המדינות והחלופה שנותרה היא פתרון המדינה האחת. הרי אנחנו, הפלסטינים, לא מתכוונים לעזוב את המקום הזה, אז כשאין פתרון אחר בנמצא – איזה פתרון אחר אפשר ליישם מלבד פתרון המדינה הדו-לאומית? אין ספק שפתרון שתי המדינות הוא הפתרון הנכון וההגיוני שעלינו לקדם אולם האם ישראל רוצה אותו? האזרח הפלסטיני שואל את עצמו היום – איפה פתרון שתי המדינות שהובטח לו מאז החתימה על הסכם אוסלו?".

לטענת אבו עלא, ישראל אינה רוצה בשלום משום שהיא מעדיפה להמשיך ולבנות בהתנחלויות. כשהוא נשאל אם הוא ממתין לנפילתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא עונה: "אתם אלו שבוחרים את הממשלה בישראל. ניהלנו משא ומתן עם כל ראשי הממשלה: החל משמיר, עבור ברבין שרצה שלום, ועד לנתניהו. אני לא מדבר על ראש ממשלה ספציפי אלא על הנהגה. אנו לא רוצים להחליף את נתניהו, אלא לנהל מגעים איתו או עם כל מי שייבחר. אנו מקווים שנתניהו יבין שלעם הפלסטיני יש זכויות ודרישות. הבעיה המרכזית שלנו היא הכיבוש. כל שאר הבעיות נובעות מהכיבוש. השאלה היא האם ההנהגה הישראלית משוכנעת ששלום אמיתי הוא צורך שלה?".

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully