וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כים: "התייקרות המזון - כישלון הממשלה"

פנחס וולף

12.9.2012 / 20:02

חברי כנסת רבים תמכו בהמלצות מבקר המדינה, לפיהן יש להגביר הפיקוח על מוצרי החלב והמזון. "זו הוכחה למה שהיה ידוע זמן רב", אמר ח"כ אריאל. באוצר הגיבו: "הפיקוח לא יעיל"

חברי כנסת רבים הצטרפו היום (רביעי) להמלצות דו"ח מבקר המדינה, לפיו הורדת הפיקוח על מחיר מוצרי המזון ומוצרי החלב פגעה קשות בצרכנים בישראל. "מדובר בחותמת רשמית על מה שהיה ידוע כבר זמן רב", אמר ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי), "מדיניות הסרת הפיקוח נכשלה". מנגד, במשרד האוצר הגיבו לטענות המבקר, השופט בדימוס יוסף שפירא, ואף ציטטו את דו"ח ועדת טרכטנברג, שלדבריהם קבע כי "פיקוח על מחירים אינו אלא פתרון זמני, חלקי ולא יעיל".

לדברי ח"כ אריאל, "התחרות היחידה היא בין החברות הגדולות - מי מעלה את המחירים יותר מהשנייה. בימים בהם מעמד הביניים קורס כלכלית, על ראש הממשלה לנקוט יוזמה, להודות בכישלון השיטה ולהחזיר את הפיקוח על סל מוצרים בסיסי שיעניק מעט אוויר לנשימה לשכבות החלשות".

המבקר: הורדת הפיקוח על מוצרי החלב פגעה קשות בצרכנים

ח"כ רונית תירוש (קדימה), הביעה אף היא תמיכה בטענות המבקר שפירא וציינה כי "לא צריך דו"ח מבקר מדינה כדי להוכיח שהמדיניות הדורסנית פוגעת בשכבות החלשות". לדבריה, "דו"ח המבקר הוא עדות כתובה לכישלון הממשלה".

גבינת קוטג'. עומר מירון
"הוצאת הקוטג' מפיקוח היא התנערות של הממשלה מאחריותה"/עומר מירון

ח"כ מירי רגב (ליכוד) התייחסה לדו"ח המבקר וקראה לממשלה לאמץ את המלצותיו. "אני מברכת על בדיקת והמלצות מבקר המדינה בנושא הפיקוח על המחירים", אמרה רגב, "זה שלוש שנים אני שבה ומדברת על יוקר המחיה והשתוללות המחירים של המוצרים הבסיסיים כמו לחם ומים, וחבל שהאוצר לא קיבל את הצעותיי לפיקוח על המחירים". כמו כן, הבטיחה רגב כי עם תחילת מושב החורף בכנסת תגיש מחדש הצעת חוק לפיקוח על מוצרי יסוד, "לפיה משרד התמ"ת והאוצר לא יוכלו לאשר העלאת מחירים של מוצרים בסיסיים לפני אישור ועדת הכספים".

יושבת ראש מרצ, ח"כ זהבה גלאון, אמרה: "אני מברכת את המבקר על החקירה ועל אישוש טענתי בדבר התנהלותם החמורה של משרדי החקלאות, האוצר והתמ"ת שפעלו בניגוד לאינטרס הציבורי, והובילו לפגיעה קשה בשכבות המוחלשות. הוצאת הקוטג' מפיקוח היא התנערות של הממשלה מאחריותה, והתעלמות מהמצב בשוק. אני קוראת לממשלה להחזיר את מחיר הקוטג', ומוצרי חלב נוספים, לפיקוח".

"חוות הדעת מותירה תחושה של השתלחות"

באוצר התייחסו למסקנות הדו"ח וטענו כי עליית המחירים לא נובעת מהיעדר פיקוח, אלא ממחדלים בקרב היצרנים. "ועדת טרכטנברג קבעה כי 'פיקוח על מחירים אינו אלא פתרון זמני, חלקי ולא יעיל'", נמסר בהודעה ממשרד האוצר, " נדגיש כי דו"ח מבקר המדינה מצביע על כך שמבנה מקטע הרפתות ואופן חישוב מחיר החלב הגולמי מכביד על הצרכן שלא לצורך ומביא למחירים גבוהים המסבסדים חוסר יעילות בקרב היצרנים". לדברי המשרד, "טיפול בכשלים במקטע הקימעונאי, בהתאם להמלצות הוועדה, יוביל להגברת התחרות והוזלת המחירים לצרכן".

גם במשרד החקלאות הגיבו בחריפות להאשמות בדו"ח. "המדיניות הכלכלית של משרדי האוצר והחקלאות של הוצאת מוצרים מפיקוח ממשלתי התקבלה על דעת ממשלת ישראל וכנסת ישראל", נמסר, "מדיניות זו הינה חלק ממדיניות כלכלית כוללת להעצמת הליברליזציה בכלכלה הישראלית ואשר הובילה להיצע רחב ומרשים של מגוון מוצרי חלב לצרכן הישראלי". כמו כן, נמסר בהודעת המשרד כי הדו"ח לא הובא לעיון הגורמים בו לפני שפורסם, ואף כי "חוות הדעת של מבקר המדינה מותירה תחושה קשה של רצון להשתלח, בניגוד למקובל, בשני עובדי ציבור בכירים ועתירי ניסיון והישגים במשרד החקלאות".

בדו"ח שפורסם היום, טען מבקר המדינה שפירא כי מחירי המוצרים הן בענף המזון והן בענף החלב בישראל עלו באופן משמעותי, וכי על ממשלת ישראל לנהל פיקוח הדוק על סל מזון בסיסי. לדבריו, עליית המחירים מצביעה על כישלונה של מדינת ישראל במשימה לדאוג לביטחון תזונתי לתושביה. "מזון הוא צורך בסיסי וקיומי לאדם", כתב המבקר, "במדינת ישראל של שנות האלפיים קיימת, למגינת-הלב, אוכלוסייה גדולה המתקשה להתקיים בכבוד ולהבטיח לעצמה את צריכת מוצרי המזון הנדרשים לה. צדק חברתי אינו סיסמה ריקה, וראוי שיבוא לידי ביטוי בהתנהלות שוויונית של מקבלי ההחלטות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully