וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המקווה במגרון הריק נהרס, בית הכנסת מפונה

יהושע בריינר

12.9.2012 / 18:38

הריסת המבנים עוררה כעס בקרב המתנחלים, שהפנו אצבע מאשימה כלפי ראש הממשלה. "מעשה נבלה שכמוהו לא נעשה עד היום לאף מסגד או כנסיה בארץ או בעולם", אמר דובר המאחז

צילום: גדעון צנטנר, שי מכלוף, רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

צפו בפינוי מגרון בשבוע שעבר:

מגרון - הסוף: משרד הביטחון החל בצהריים (רביעי) להרוס ולפנות את שני מבני הקבע האחרונים שנותרו במאחז - בית הכנסת והמקווה. פינוי שני המבנים נעשה על אף לחץ כבד שהפעילו המתנחלים, אישי ציבור והרבנים הראשיים על משרד הביטחון להימנע מהריסת מבני הדת ולהסתפק באטימתם. אולם, לאחר קבלת תשובות מגורמים משפטיים הוחלט כי החלטת בג"ץ איננה מאפשרת את השארת המבנים במאחז שפונה בשבוע שעבר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הריסת המקווה במגרון, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההחלטה שהתקבלה היום בצהריים הותירה את תושבי מגרון, שביקשו להימנע מתמונות של הריסות מבנים במאחז, בתדהמה גדולה. תחילה היה זה מבנה מקווה הטהרה שבמאחז שנהרס על ידי כלי הנדסי של מערכת הביטחון, ולאחר מכן החל כאמור פינוי מבנה בית הכנסת ששימש את התושבים גם לכינוסים.

במשרד הביטחון אישרו כי "החלו העבודות לפירוק שני המבנים. העבודות במאחז ובהן פינוי וניקוי השטח צפויות להסתיים מחר". יש לציין, כי מדובר בחריגה מהוראת בג"ץ לפיה יש לפנות את כלל המבנים במאחז עד אתמול, למעט כעשרה מבנים על אחת החלקות בפאתי המאחז שיוותרו על תילם לעוד 90 ימים עד אשר יתברר מעמדם.

הריסת מבני הדת מעוררת כעס גדול בקרב המתנחלים שטוענים כי הדבר מנוגד לסיכומים עם מערכת הביטחון. "הריסת בית הכנסת והמקווה במגרון הוא מעשה נבלה שכמוהו לא נעשה עד היום לאף מסגד או כנסיה בארץ או בעולם", אמר דובר המאחז איתי חמו. "הורס המבנים הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו ותנועת הליכוד. יד אשר לא העזה לגעת במבני דת של מוסלמים ונוצרים מחתה במחי יד בית כנסת ומקווה של יהודים ללא כל סיבה מוסרית או משפטית. אנו סמוכים ובטוחים שבימי דין הללו יש בעולם הזה דין ויש דיין והוא אשר חורף גורלות וידע לדון דין אמת עם כל אדם באשר הוא".

מעצרים בפינוי מגרון, אוגוסט 2012. עומר מירון
פינוי המאחז בשבוע שעבר/עומר מירון

גורם ביטחוני הכחיש את הטענות ואמר כי מדובר ביישום החלטת בג"ץ שלא איפשר את השארת המבנים. בין היתר, מציגים המתנחלים מכתב של הרב שלמה עמאר שנשלח אל ראש הממשלה בתחילת השבוע, בו ביקש ממנו להימנע מהריסת בית הכנסת והמקווה. "בוודאי זוכר כבודו שכך נעשה בסופו של דבר בגוש קטיף, שם אחרי פיתולים ועיקולים רבים הוחלט לבסוף לקבל פסק זה ולא נגעו ידי חיילנו בבתי הכנסת וכן ראוי להורות", כתב עמאר, "באתי לבקשף להורות בהוראה ברורה שבעת הפינוי לא ישלחו יד בבית הכנסת שבמגרון וכן בבניין המקווה טהרה".

מתנועת "רגבים" נמסר בתגובה לפינוי המבנים כי "מפתיע כל פעם מחדש איך במינהל האזרחי מתקיים סטנדרט אכיפה כפול. אל מול מבני הדת המוסלמים, כפי שהיה במסגד בכפר בורין הסמוך לשכם, המינהל החליט כי הוא לא יבצע הריסות בשל הרגישות הדתית, אך כלפי מבני הדת היהודיים הרגישות אינה קיימת ואין למינהל שום בעיה להרוס".

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

עוד בנושא
לחץ על המדינה: להשאיר מבני דת במגרון ולא להרסם
נתניהו לאחר הפינוי: "כבוד לחוק, חיזוק להתיישבות"
תם פינוי התושבים במגרון, המשטרה פינתה בכוח מתבצרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully