וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחלות חדשות: הגורים שנולדו השנה בגני החיות בישראל

16.9.2012 / 9:45

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה לפני שבוע את מספר האנשים החיים בישראל אך שכחה לספור את בעלי החיים. לרגל החג - הגורים המתוקים שהצטרפו אלינו בשנה החולפת

ראש השנה הוא חג של התחלות חדשות והבטחות לשנה הבאה. כדי להמתיק את השנה החדשה בחרנו לוותר על הדבש ולהציג בפניכם את דור ההמשך של כמה מהחיות המסקרנות ביותר שנולדו השנה בגני החיות בארץ.

ארבעה חתולי חולות נדירים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בספארי קראו לרביעיה על שם להקת ה"רד הוט צ'ילי פפרז"/מערכת וואלה!, צילום מסך

רותם, חתולת החולות של הספארי המליטה לפני כשנה את רננה, גורת חתולי החולות הראשונה שנולדה בספארי. שנה לאחר מכן, באוגוסט האחרון היא המליטה ארבעה גורים נוספים בשגר אחד העונים לשמות "רד", "הוט", "צ'ילי" ו"פפר". כל אחד מהגורים שקל בלידתו כ-100 גרם ובבגרותם יגיעו למשקל של כשני קילוגרם. חתולי החולות נמצאים בסכנת הכחדה ונכחדו לחלוטין מנופי ארצנו. כיום קיימים מספר מועט של פרטים שחיים במדבריות אפריקה ואסיה.

טרקל הקרנף

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קרנפון קטן שהביא שמחה גדולה. טרקל בספארי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחודש יוני האחרון, אחרי היריון של שנה וחצי, המליטה הקרנפה טנדה קרנפון קטן העונה לשם טרקל (על שמה של ד"ר אמליה טרקל, זואולוגית הספארי שתפרוש בסוף השנה, אחרי 30 שנות עבודה בספארי). טנדה היא קרנפה בת 20 שנולדה בדרום אפריקה, בחוות נטל. זוהי ההמלטה השלישית של טנדה והיא מטפלת בקרנפון החדש במסירות רבה.
הקרנפים רחבי השפה נמצאים כיום בסכנת הכחדה חמורה, ובכל שנה ניצודים כ-300 קרנפים בטבע. הספארי, לוקח חלק בתכנית הרבייה העולמית של הקרנפים, כך שטרקל הקטן הביא עימו שמחה רבה.

גור קוף סיאמנג נדיר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קופי הסימאנג חיים כל חייהם כזוג ואינם נפרדים. ג'מבי עם הגור/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני שנה וחצי הגיעו לספארי זוג קופי סיאמנג. הנקבה ג'מבי בת ה-5 הגיעה מאנגליה והזכר יאן בן ה-7 הגיע מצרפת. באוגוסט האחרון, אחרי שמונה חודשי הריון, נולד לשניים גור ראשון במשקל של כ-170 גרם, ובספארי עדין מחפשים לו שם.
קופי הסיאמנג חיים בטבע רק בדרום מזרח אסיה, ונמצאים בסכנת הכחדה חמורה ביותר בשל הרס בתי הגידול שלהם. הקופים הללו חיים כזוג כל חייהם ואם בן הזוג מת, סביר להניח שהפרט הנותר לא יחפש לו בן זוג חדש. כמו כן, קיימת אצלם תופעה מעניינת ונדירה שאינה קיימת לרוב אצל הקופאים (פרימטים), והיא מתרחשת כאשר הגור שלהם מגיע לגיל שנה - האב לוקח חלק בגידולו של הגור ונושא אותו על גופו.

עגל גנו מחפש את אמא

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עגל גנו מחפש את אמא/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחודש האחרון אחרי מספר שנים ללא המלטות בקרב עדר הגנו בספארי, הגיחו לאוויר העולם ארבעה עגלי גנו ביום אחד לארבע אמהות שונות. המטפלים בספארי, שמו לב כי שלושה מהם יונקים מאמם וצמודים אליה, ורק עגל אחד נמצא לבדו ונצמד מסיבה לא ברורה לעדר הזברות.
לאחר כמה שעות נוספות המשיך העגל לנסות את מזלו אצל קובוסי המים וההיפופוטמים האימתניים. המטפלים שצפו במתרחש חששו שהעגל הקטן לא ישרוד ללא אימו ואף יותקך על ידי בעלי החיים סביבו. לאחר לילה מותח, גילו המטפלים בבוקר את העגל לצד אימו, שככל הנראה נבהלה מהמהומה שנוצרה והתרחקה עד יעבור זעם.

רועי הטפיר הברזילאי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יש לי פסים על הגב. לפחות לבינתיים/מערכת וואלה!, צילום מסך

רועי הוא גור טפיר ברזילאי שאומנם נולד מעוטר בפסים אך עתיד לאבד אותם בעוד כמה חודשים, ולהידמות יותר להוריו - "טפירה" ו"וואפל" ולאחותו "סופי".
הטפיר הוא אולי אחת החיות המוזרות והפחות מוכרות, לא רק בגני החיות אלא בעולם כולו. למרות מראם הכללי המזכיר חזיר, הם שייכים לסדרת מפריטי הפרסה. קרוביהם הקרובים ביותר הם הקרנפים ולאותה סדרה שייכים גם הסוסים. הטפירים הם צמחונים מובהקים. הם אוכלים פירות, עשבים, עלים וניצנים.

גלעד קוף הגיבון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גלעד שליט הגיע לראות את גור הגיבונים שקרוי על שמו/מערכת וואלה!, צילום מסך

גור הגיבונים שנולד לפני כשנה בחי פארק בקרית מוצקין קיבל את השם גלעד, על שמו של גלעד שליט שחזר מהשבי שבוע לאחר לידתו הגור.
קופי הגיבון הם הקטנים שבקרב קופי האדם, הם נפוצים ביערות הטרופיים של דרום מזרח אסיה, ומשקלם נע בין חמישה לעשרה קילוגרם. הגיבונים מבלים את רוב זמנם על העצים, אך הם הולכים זקוף וזרועותיהם ארוכות מאוד ביחס לרגליהם. הם ידועים כאקרובטים ובעלי יכולות תמרון מרשימות בין העצים.

שלישיית חוטמנים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חמודים אבל גם טורפים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחודש אוגוסט האחרון, לאחר הריון של 10 שבועות, המליטה לאה החוטמנית בת ה-8 שלושה חוטמנים - שתי נקבות וזכר שהתווספו לחוטמנים בספארי ברמת גן.
החוטמנים שחיים בדרום אמריקה, נעים בקבוצות של נקבות דומיננטיות, כאשר הזכרים נמצאים בפאתי הקבוצה. אף על פי שבגן החיות החוטמנים מאוד סובלנים למטפלים שלהם, אסור לשכוח שמדובר בטורפים, הניזונים מחרקים, ציפורים וביצי ציפורים.

גורת למור שחור

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האמא תולשת את שיערותיה כדי לרפד את הקן/מערכת וואלה!, צילום מסך

באוגוסט האחרון נולדה למורית שחורה בגן החיות התנכ"י בירושלים. בת ל"אופל" ו"נוצ'ה" ואחות ל"אביב". למורים נחשבים לקיפופים נדירים הנמצאים רק ביערות הגשם של האי מדגסקר והאיים הסמוכים לו. בשל הריסת איזורי המחייה של הלמורים, צייד ומסחר לא חוקיים, הם נמצאים בסכנת הכחדה.
הלמורים השחורים חיים בקבוצות של בין של 2-15 פרטים, כאשר לרוב קיים מספר שווה בין הזכרים לנקבות. לאחר הרבייה יחלו הלמורים בבניית קן על העץ, במהלכו תתלוש האם שערות מגופה ותרפד את הקן לקראת בואם של הוולדות. לרוב, נולד גור אחד, והוא יעזוב את הקן בגיל 3 שבועות.

תינוק טמרין לבן קודקוד

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האמא יוצאת לעבודה והאבא נשאר בבית עם התינוק/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני חמישה שבועות נולדו זוג קופי טמרין לבני קודקוד בגן החיות התנכ"י. זן זה של הטמרין נמצא בטבע ביערות הטרופיים של קולומביה, והוא רגיש מאוד לכל שינוי באזור מחייתו, לכן כל התערבות מצד בני האדם ביערות הטרופיים יכול לגרום לנזק בלתי הפיך בשגרת חייהם. את הטמרין לבן הקדקוד ניתן לזהות על ידי רעמת שערות לבנה שצומחת במצח וגולשת אל מעבר לכתפיים. הטמרין חי בקשר מונוגמי עם בת זוגתו והזכר שומר רוב הזמן על הגורים ונושא אותם מממקום למקום על גבו.

גורת סוריקאטה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא מפחדת מארס עקרבים/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורה אחת מתוך שלישיית סוריקאטות שנולדה בגן החיות התנכ"י השנה .הסוריקאטה היא אחד המינים הקטנים במשפחת הנמייתיים ונחשבת לקרובת משפחתן של הנמיות החיות בישראל. הסוריקאטות מגיעות מאזורים שחונים של מדבר וערבות דשא באזורים הדרומיים של אפריקה. הסוריקאטות נחשבות לחיות צייד מעולות והן מצטיינות בלכידת בעלי חיים ארסיים, כגון עקרבים, אותם הן מגלגלות בחול עד שהעוקץ נפרד מהגוף והעקרב אינו מסוכן עוד.


עוד בנושא:
התרגשות בספארי רמת גן: נולדה חתולת חולות נדירה
חיות מסביב לעולם: חתול חולות ישראלי שדורש נישוק וחיבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully