וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"טרור": מושג, לא סתם מילה

12.9.2012 / 6:32

תובות הנאצה, שנצבעו על קירות מנזר השתקנים בלטרון בשבוע שעבר על ידי גיבורי "תג מחיר", הוגדרו על ידי רבים וטובים כסוג של פעולת טרור. אבל היו בימין מי שהביעו זעם על ההגדרה הזו.

עם כל שאט הנפש מן הגרפיטי, כך אמרו, גרפיטי אינו טרור. שר החוץ, אביגדור ליברמן, הגדיר כמה ימים קודם לכן את ניסיונו של ראש הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס, לבקש מן העצרת הכללית של האו"ם הכרה במדינה פלשתינית שאינה חברה בארגון, "טרור מדיני". אז גרפיטי אינו טרור, ומהלך דיפלומטי באו"ם כן? או שמא טרור הוא הריגת אנשים, ואם פעולה מסוימת אינה כרוכה בכך, אי אפשר לכנותה טרור?

ובכן, המושג "טרור" הוכנס למילון הפוליטי בסוף המאה ה-18, על רקע המהפכה הצרפתית. כוונתו: זריעת פחד. בדרך כלל - באמצעות אלימות, אך לא בהכרח באמצעותה, בדרך כלל - על ידי מהלכים דרמטיים המעוררים תשומת לב. "טרור" היא מילה לטינית, שמשמעותה "פחד". לעיתים הוא מופעל מתוך בריונות לשמה כדי להעביר את המסר "אל תתעסקו איתי, אני מסוגל לפגוע בכם", ולפעמים הוא מכוון מטרה ("טרור לבן" מוגדר כטרור של הימין נגד השמאל, ואילו "טרור אדום" מכונה טרור ימני נגד פועלים). הגורם המפעיל טרור (אם אינו המדינה עצמה, ויש גם טרור המופעל על ידי מדינה נגד אזרחים "סוטים") יודע שאין בידו אפשרות לשנות מדיניות שהוא מתנגד לה, לא באמצעות הקלפי ולא באמצעות הכרזת מלחמה על מתנגדיו. לכן הוא פועל בדרך בלתי חוקית, הגורמת למי שאמור לקבל החלטות בלתי רצויות לו לשקול מחדש את מדיניותו, פן יבולע לו או למשפחתו.

מלחמה, למרות האלימות הקשה הנלווית אליה, אינה טרור, משום שהיא כלי - בדרך כלל האחרון - שיש בידי ממשלה לגיטימית למנוע נזק או להשיג מטרה שאין היא מסוגלת להשיג בדרכים מדיניות. היא יכולה להיות הכרחית ויכולה להיות מטופשת, כפי שקורה במקרים רבים, אבל היא מימושו של איום, ונועדה לממש יעד ולא רק לאיים. מהלכים דיפלומטיים אינם יכולים להיקרא טרור, גם אם זו תרומתו הלקסיקונית של הדיפלומט מספר אחת שלנו.

הנשיא עבאס מחויב להתנגד לאלימות בכל דרך, ובאין מו"מ עם ישראל, הוא מעדיף להשיג הכרה בינלאומית במדינה הפלשתינית. אפשר לתמוך ברעיון הזה ואפשר כמובן גם להתנגד לו, אבל לכנותו "טרור" אי אפשר.

לעומת זאת, הכתובות המכוערות על קירות המנזר בלטרון, וגם הפגיעה במסגדים ובספרי קודש של דתות אחרות, הן טרור שמטרתו לאיים. מפעיל הטרור אינו מתכוון לשכנע את יעדיו במסגדים ובמנזרים להתגייר ולהתיישב בהתנחלויות ביהודה ושומרון, אלא לומר להם: הכל שלנו, אין זה מקומכם, ואם לא תעופו מכאן יש ביכולתנו לשוב ולהגיע אל סף ביתכם, וגם לעבור אותו.

טרור אינו רק הרג חפים מפשע. הוא בעיקר הדרך לגרום להם לחשוש מכל צעד שיעשו. זה נעשה בלטרון. זה לא נעשה במסדרונות האו"ם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully