וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עירק: גזר דין מוות לסגן הנשיא ביום דמים נוסף

10.9.2012 / 10:49

לפחות מאה נהרגו בגל פיגועים ברחבי המדינה השסועה, על רקע גזר דינו של סגן הנשיא הסוני הגולה, טארק אל-האשמי - שהורשע בהפעלת "חוליות חיסול" של שומרי ראש שביצעו פיגועים

יום מדמם נוסף בעירק: כחודש וחצי אחרי מתקפת הטרור הנרחבת הקודמת, בה נהרגו לפחות 116 בני אדם, נמנו אתמול (ראשון) שוב למעלה ממאה הרוגים בתוך יום אחד בשורת פיגועים ברחבי המדינה השסועה, בעיקר בריכוזים שיעיים בשכונות שונות בעיר הבירה בגדד. גל הטרור, מהקשים בעירק מאז תחילת השנה, פרץ על רקע פסיקת בית משפט בבגדד, שהטיל אתמול עונש מוות על סגן הנשיא הסוני הגולה, טארק אל-האשמי, לאחר שהרשיעו בהפעלת "חוליות חיסול" שגייס מקרב מאבטחיו, וביצעו פיגועים נגד שיעים.

לאחר מתן גזר הדין אתמול אחר-הצהריים, התפוצצו שש מכוניות תופת בשכונות שיעיות שונות בבגדד. התקפות טרור נוספות נרשמו בערים עמארה, כירכוכ, בצרה, ונאסרייה - שם התפוצץ מטען-נפץ סמוך לקונסוליה הצרפתית. את האחריות לפיגועים נטל הפלג העירקי של ארגון אל-קאעדה.

זירת פיגוע ליד הקונסולייה הצרפתית בעיר נאסרייה הסמוכה לבגדד, עירק, 9 בספטמבר 2012. רויטרס
אחד השומרים נהרג, עובדי הקונסוליה יצאו בשלום. זירת הפיגוע סמוך לקונסוליה הצרפתית בנאסרייה, אתמול מדרום לבגדד/רויטרס

החלטת בית המשפט בעניינו של אל-האשמי התקבלה בהעדרו. סגן הנשיא, שייצג בשנים האחרונות את העדה הסונית בצמרת הממשל, הורשע כי שילם לשומרי ראשו כדי שייזמו פיגועים נגד שיעים. אל-האשמי הכחיש בעבר את ההאשמות נגדו, ובסוף השנה שעברה, כשהוצא נגדו צו מעצר, הוא נמלט מהמדינה. על גזר הדין שמע בטורקיה השכנה, בה הוא שוהה כעת.

פוליטיקאים סונים ממפלגתו של אל-האשמי הזדרזו לגנות את גזר הדין, טענו שמדובר בהחלטה פוליטית והפנו אצבע מאשימה כלפי ראש הממשלה השיעי, נורי אל-מליכי. אל-האשמי עצמו טען בעבר כי אל-מליכי רודף את יריביו הפוליטיים הסונים. הוא סירב להופיע בפני בית המשפט, נמלט והסתתר באזור הכורדי בצפון עירק, ובהמשך מכן הגיע לטורקיה.

זירת פיגוע בעיר בצרה, דרום עירק, 9 בספטמבר 2012. רויטרס
מכונית ממולכדת שהתפוצצה אתמול בעיר הדרומית בצרה/רויטרס

המתיחות העדתית במערכת הפוליטית בעירק נמשכת מאז הפלת שלטונו של סדאם חוסיין והקמת המשטר החדש בו משולבים שיעים, סונים וכורדים. החשדות נגד אל-האשמי הסוני פורסמו מיד לאחר נסיגת הכוחות האמריקניים מהמדינה בדצמבר, והעלו שוב את רף המתיחות הגבוה ממילא. בשטח, ממשיכים גורמי טרור, סונים בעיקר, לנסות ולערער את היציבות השברירית במדינה, בעיקר בפיגועים והתקפות על מוסדות שלטון.

זירת פיגוע בעיר כירכוכ, צפון עירק, 9 בספטמבר 2012. רויטרס
זירת פיגוע נוספת, אתמול בעיר הצפונית כירכוכ/רויטרס
זירת פיגוע בעיר כירכוכ, צפון עירק, 9 בספטמבר 2012. רויטרס
זירת פיגוע בעיר כירכוכ, צפון עירק, 9 בספטמבר 2012/רויטרס
זירת פיגוע בעיר כירכוכ, צפון עירק, 9 בספטמבר 2012. רויטרס
זירת פיגוע בעיר כירכוכ, צפון עירק, 9 בספטמבר 2012/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully