וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה של הדלפות: על יחסי נתניהו והפוליגרף

טל שלו

6.9.2012 / 12:37

ראש הממשלה זועם על ההדלפות מהקבינט, שמחזקות את נטייתו לסמוך רק על עצמו - אף שגם הוא הדליף בעברו, ולמרות תפקידו המרכזי בעיסוק התקשורתי באפשרות של תקיפה באירן

אחת הטענות השגורות בפיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בחודשים האחרונים היא שבנושאים של ביטחון והגנה, אין לישראל אלא לסמוך על עצמה, ועלינו להיות "אדונים לגורלנו". כפי שהסתבר אתמול (רביעי), גם בחדר הישיבות המאובטח ביותר אין לאדם אלא לסמוך על עצמו, כשמילותיו של נתניהו נוזף בשרי הקבינט המדיני-ביטחוני בעקבות הדלפת תוכן הערכת המודיעין השנתית בקבינט המדיני-ביטחוני מהדהדות למרחוק.

"מישהו פגע אתמול בצורה קשה באמון שנותנים אזרחי ישראל בפורום הזה", דקלם ראש הממשלה במפגן מנהיגות מרשים שזכה לצרור שבחים וגיבויים פומביים. חצי הכותרות המודלפות מהדיונים, שכוונו הישר לקודש הקודשים של ראש הממשלה ושר הביטחון, ריסקו סופית את האמון של נתניהו, שגם ככה מוכר כחשדן לא קטן, בסובבים אותו, וצפויים לחזק את ברכת הדרך לעמדתם המתבדלת של השניים – שממעטים לקבל דיונים נרחבים בנושא האירני ומעדיפים לדון בנושא רק בחדרי חדרים.

נתניהו: קו אדום ברור לאירן יקטין הסיכוי לסכסוך. לשכת העיתונות הממשלתית
"מישהו פגע באמון שנותנים אזרחי מדינת ישראל בפורום". בנימין נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

אנשי נתניהו מסרבים להתייחס רשמית להצעות האופרטיביות השונות המועלות במטרה להילחם בהדלפות ובפטפטת, אך אם אכן תיפתח בדיקת שב"כ בנושא, זו לא תהיה הפעם הראשונה שמכשיר הפוליגרף ינחת בלשכת ראש הממשלה בירושלים, שנלחמת מאבק עיקש ב"שטינקרים" כבר מאז קום המדינה. בן גוריון, שרת, גולדה מאיר - כולם התייחסו בחומרה רבה לכותרות שגילו בבקרים בעיתונים -וכך גם בלשכת נתניהו. בשנה האחרונה אמנם שככו רוחות התככים שנשבו במסדרונות בעבר, אך בתחילת כהונתו התוודעו לא מעט בכירים בלשכה לנפלאות מכשיר האמת, בעיקר לנוכח עימותים בצמרת היועצים.

ראש המועצה הקודם לביטחון לאומי, הפרופ' עוזי ארד, היה ידוע בכינויו "הפוליגרף" אחרי שדרש השכם וערב לחקור הדלפות מהנעשה בלשכה מכיוונם של מזכיר הממשלה, צבי האוזר, וראש מערך ההסברה הלאומי לשעבר, ניר חפץ. הוא אף החליט להיבדק בפוליגרף פרטי מרצונו על מנת לנקות עצמו מחשד להדלפות על היחסים האסטרטגיים בין רוסיה לישראל.

במקביל, בקיץ 2010 התעורר זעם גדול בממשל האמריקאי בעקבות פרסום מידע מדיני-ביטחוני רגיש בנוגע לשיחות בין ישראל וארה"ב בתחום הגרעין האזרחי – ונתניהו הורה בעצמו לשב"כ לפתוח בחקירה סמויה לאיתור המדליף. כל בכירי הלשכה – בהם ארד, האוזר, חפץ, היועץ המדיני, רון דרמר, והמזכיר הצבאי, יוחנן לוקר - זומנו לחקירה ואף עברו בדיקת פוליגרף שבסופה נמצאו נקיים מכל חשד, והגלגל התהפך על ארד – שבסופו של דבר הועזב מהלשכה על רקע מעורבותו בהדלפות, שגרמו לפי מערכת הביטחון נזק ביטחוני משמעותי.

באותה תקופה גילו בישראל גם את עיתון "אל-ג'רידה", עיתון כוויתי זניח יחסית שליווה את הפרשה בדיווחים המבוססים על מקורות ישראליים בכירים, שאמנם התגלו ברובם כשגויים, אך בכל זאת העידו על בקיאות מסוימת במתרחש בחלונות הגבוהים. בנובמבר האחרון, אגב, דווח ב"אל-ג'רידה" כי נתניהו הורה לשב"כ לפתוח בחקירה גם נגד ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין, וראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, בחשד שעמדו מאחורי תדרוכים על כוונותיה של ישראל בנוגע לגרעין האירני.

נתניהו מותח ביקורת רבה על ה"פטפטת" בעניין אירן

הזעם של נתניהו על הדלפות ותדרוכים לכלי התקשורת הוא מחזה מוכר בפורומים השונים המתכנסים במשרדו. רק לפני כחודש, בישיבת שרי הליכוד השבועית, הוא נדרש להגיב על ריבוי הדיווחים בתקשורת הישראלית בנושא הגרעין האירני, שיוחסו ברובם לבן זוגו למאבק העיקש, שר הביטחון, שקיבל אז את הכינוי "מקבל ההחלטות". נתניהו אמר כי "הדיווחים על אירן בתקשורת הם שערורייתיים. צריך לעצור את זה. זה חוסר אחריות ופשע לקיים דיון פתוח על הסוגיות המבצעיות. נחשפו פרטים מבצעיים שאסור היה שייחשפו".

בשבוע שעבר נזף נתניהו ביושב ראש האופוזיציה, שאול מופז, על כך שהוא מדליף משיחות סגורות לתקשורת. למרות כל הבעות הזעם, גם נתניהו בעצמו זוכה למקום של כבוד ברשימת המדליפים הלאומיים: כשהיה יושב ראש האופוזיציה ב-1995 חשף מעל בימת הכנסת את "מסמך שטאובר" - מסמך האסטרטגיה הישראלי למשא ומתן עם סוריה. ב-2007, גם אז כיושב ראש האופוזיציה, הוא היה הגורם הישראלי הראשון שאישר את שדיווחו "מקורות זרים" כאשר ייחס לצה"ל את פעולת תקיפת הכור בסוריה.

בתחילת השנה אירעה תקרית מביכה נוספת עם מופז, אז יושב ראש ועדת חוץ וביטחון, שהאשים את יועצי נתניהו בהדלפת ציטוטים שקריים לתקשורת מתוך דיון עם הרמטכ"ל, ובחודש האחרון רתחו מזעם במטה האו"ם בניו יורק כאשר נתניהו הדליף את תוכן שיחת הטלפון עם מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, במהלכה דרש ממנו לא לנסוע לכינוס המדינות הבלתי מזדהות בטהרן.

נתניהו מרבה למתוח ביקורת על "הפטפטת" של מתנגדי התקיפה באירן – בכירי מערכת הביטחון בעבר ובהווה, הנשיא פרס ושרים בקבינט - אך הוא בעצמו לקח חלק פעיל בהובלת המדיניות התקשורתית בנושא האירני בשנה האחרונה. ריבוי הדיווחים והתקשורתיים שהשתלט על סדר היום בישראל הותיר את בכירי הממשל האמריקאי ופרשנים בשני הצדדים עם עמדות סותרות לגבי כוונותיו. שר הביטחון אף הואשם באחרונה על ידי פרשנים אמריקאים בהדלפה לנוכח אישור שנתן לפרסום ב"הארץ" על דו"ח הערכת מודיעין אמריקאי מעודכן שהועבר לנשיא אובמה.

הערכת המודיעין השנתית הייתה הכינוס הראשון מזה חודשים בו שרי הקבינט המדיני-ביטחוני דנו בהרחבה בנושא האירני. ההדלפות שיצאו מן הדיון כנראה רק יחזקו את הנטייה המינימליסטית של ראש הממשלה, שאינו סומך – וכנראה שבצדק – על אף אחד מלבד על עצמו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully