וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחורי ההכרה בירושלים כבירה: לחץ ישראלי חשאי

טל שלו

6.9.2012 / 8:47

לחץ מצד יהודי ארה"ב והשגרירות בוושינגטון - לצד שתיקה פומבית - תרמו להחלטת המפלגה הדמוקרטית. ריבלין תוקף את אובמה: "ההחלטה היא פוליטית, חל כרסום במחויבות הממשל"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(בווידאו - נאום ביל קלינטון הלילה בוועידה הדמוקרטית)

מאחורי החלטת הוועידה הדמוקרטית הלילה (חמישי) לשנות חזרה את מצע המפלגה ולהכיר בירושלים המאוחדת כבירתה של ישראל, עמדה בין היתר פעילות דיפלומטית חשאית של גורמים דיפלומטיים בשגרירות ישראל בארצות הברית - כך נודע לוואלה! חדשות. לצד לחץ מאסיבי שהפעילו ארגונים יהודים והיספנים על אובמה, לשנות את ההחלטה, הופעל גם לחץ חשאי בוושינגטון, תוך הקפדה להימנע מכל התבטאות פומבית בנושא, וכעת מברכים בירושלים על שיטת הפעולה שנבחרה, שהצליחה להביא לתוצאה הרצויה.

בעוד הנציגים הדיפלומטים של ישראל הונחו שלא להתבטא בנושא, ובכירי המערכת המדינית עסקו בעיקר בהדלפות מישיבת הקבינט, היחיד שהתבטא בנושא היה יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, שתקף אתמול את הדמוקרטים, וגם הבוקר לאחר שינוי ההחלטה אמר כי הוא אינו אופטימי וקבע כי השינוי התקבל משיקול פוליטי בלבד.

לוואלה! חדשות נודע כי ביממה האחרונה, מאז הופץ המצע של המפלגה הדמוקרטית והתברר כי ההכרה בירושלים הושמטה ממנו, התקיימו התייעצויות במשרד החוץ בנוגע לאופן הפעולה הרצוי מצד ישראל, לאחר שהדיפלומטים הישראלים בארצות הברית ביקשו לדעת כיצד עליהם להגיב בכלי התקשורת לפרסום המצע. בהתייעצויות במשרד החוץ הוחלט להימנע מכל התבטאות פומבית רשמית בנושא, כדי שהדיפלומטים הישראלים לא ייקלעו לתוך ויכוח פנים-אמריקני.

"מה שהיה צריך להיעשות נעשה מאחורי הקלעים"

ביו היתר, הנחה משרד החוץ להמתין לנאומו של הנשיא אובמה בוועידה, שצפוי הלילה, ולבחון את ההתייחסות שלו, אם תהיה כזו, למדיניותו במזרח התיכון. גורמים במשרד החוץ אמרו הבוקר לוואלה! חדשות כי דווחו הבוקר על שינוי ההחלטה ואמרו כי השתיקה הוכיחה את עצמה, ו"מה שהיה צריך להיעשות נעשה מאחורי הקלעים".

ההחלטה על שינוי המצע התקבלה במפלגה הלילה, כנראה בעקבות לחץ שהופעל גם מצד ארגונים יהודיים בארצות הברית. ההחלטה עברה במהלך דיון בוועידה, לצד ההחלטה להכריז על אמונת המפלגה באלוהים. ההצבעה לא עברה בקלות, והייתה שנויה במחלוקת. גורמים במפלגה שביקשו להישאר אנונימיים מסרו לכלי תקשורת בארצות הברית כי אובמה היה מעורב באופן אישי בהחלטה.

יו"ר הכנסת ראובן ריבלין אמר הבוקר כי הוא איננו רואה בהשבת הסעיף סיבה לאופטימיות. "מלכתחילה לא היה מדובר בטעות או בשכחה, אין לי ספק שהנשיא אובמה השיב את ירושלים למצע מפלגתו מתוך שיקולים פוליטיים ואלקטורליים ועקב הביקורת החריפה בישראל ובארצות הברית. אי אפשר לראות בכך אקט מקרי שאפשר לתרץ באי-שימת לב. זהו איתות בעייתי על כרסום במחויבות הממשל בארצות הברית לתפיסה האסטרטגית ביחס לישראל".

גם אתמול, לפני שינוי ההחלטה, התייחס ריבלין לנושא, ובפגישה עם שר החוץ האיטלקי אמר שהוא "מודאג מנסיגת הנשיא אובמה מהעיקרון שירושלים היא בירת ישראל. יש לכך משמעות מרחיקת לכת, והדבר משקף חוסר הבנה מוחלט מצד ממשל אובמה באשר לשורשי הסכסוך ובנעשה במזרח התיכון". ריבלין תקף בחריפות את המפלגה הדמוקרטית ואמר כי "זוהי בושה שהמפלגה הדמוקרטית התנערה מהמחויבות לעיקרון של ירושלים כבירת ישראל. כל מי שחושב שחלוקת ירושלים תביא לשלום במזרח התיכון טועה טעות חמורה. חלוקת ריבונות בירושלים היא מתכון להמשך הסכסוך ולאי יציבות באזור".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

לפניות לכתבת:
טל שלו - tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully