וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלבים גזעיים או כלבים מעורבים: מה עדיף?

שי גרינר

3.9.2012 / 9:39

אחת השאלות הרותחות בין מגדלי הכלבים עוסקת בגזע. בעולם של אופנות מתחלפות, איך מחליטים אם לאמץ כלב מעורב או לקנות כלב גזעי באלפי שקלים, ואיך יודעים שהוא באמת גזעי

הגיע הרגע להכניס חבר חדש למשפחה ואתם מתלבטים בין קניית כלב גזעי לאימוץ כלב מעמותה. על אף עליית המודעות בשנים האחרונות לאימוץ כלבים נטושים מעמותות, אנשים רבים עדיין מוקסמים מהמראה המצודד של הכלבים הגזעיים ומאופיים. עם זאת, לא תמיד מוכנים לשלם את מחירם הגבוה. ממה צריך להיזהר לפני שבוחרים כלב, ומה עדיף, מעורב או גזעי?

גם כלבים מקבלים תעודות

כלבים גזעיים חייבים להיות מוכרים על ידי ההתאחדות הישראלית לכלבנות, והיא הסמכות היחידה בנושא זה. תעודת הזהות שמספקת ההתאחדות מונפקת אך ורק לגורים אשר להוריהם תעודות מהשתתפות בתערוכות בארץ ובחו"ל, ועל גביהן ניתן למצוא את פרטי הכלב ואת שושלת היוחסין שלו. במקרים מסוימים, על אף שלשני ההורים יש תעודות גזע, הגורים שלהם אינם מקבלים תעודות, כשהסיבה לכך יכולה להיות כשל רפואי גנטי, אי עמידה בתקן הגזע ואפילו בעיות התנהגות.

החלטתם לרכוש כלב גזעי? דבר ראשון עשו מחקר בעניין ופנו לרכז הגזע המבוקש בהתאחדות לכלבנות על מנת לברר אילו בתי גידול מומלצים על ידו, ואם קיימות המלטות עתידיות. בתי גידול מסודרים משקיעים הרבה משאבים בהכלאה נכונה בין בני זוג ועורכים מבדקי התאמות לגזע, בדיקות גנטיות להורים ובדיקות גנטיות לגורים. כל זאת כדי לוודא שהם לא נושאים מחלות תורשתיות אותן הם עלולים להעביר לדור הבא.

רוב המגדלים נוסעים עם הכלבים לתערוכות בחו"ל על מנת לחדש את קווי הדם ולהעשיר את המאגר הגנטי, מה שמעלה את מחירו של גור גזעי לאלפי שקלים. מגדלים אלה ברוב המקרים הם אוהבי כלבים, כך שיעדיפו לברור את הקונים המגיעים אליהם ויספקו מידע בנושאי טיפוח, תזונה והתנהגות.
איך בוחרים את הגור ה"נכון"? השתדלו לא לעשות בחירה רגשית ולקחת את הכלב הראשון שרץ אליכם, או את זה שיושב מבויש בפינה, אלא התייעצו במגדל, שיבחר עבורכם את הגור המתאים לכם ולצורכיכם מתוך השגר.

הכלב שלכם גזעי או דמוי גזעי?

אילוסטרציה. ShutterStock
זיווגים לא מפוקחים גורמים להתנהגות שלא מאפיינת את הגזע. גור לברדור/ShutterStock

מה עושה מי שרוצה כלב גזעי אבל לא מוכן לשלם אלפי שקלים עבור תעודה? פה מתחילה הבעיה. רבים מהכלבים ה"גזעיים" שרואים ברחוב לצד בעליהם הם בעצם "דמוי גזעיים". המשמעות היא שהם נראים כמו כלבים גזעיים, אך אינם בעלי תעודות, וחשופים לבעיות גנטיות מבחינה רפואית והתנהגותית יותר מכל כלב אחר, מתועד או מעורב לגמרי. הסיבה לכך היא הכלאות לא מפוקחות ולא מתועדות, כך שלעתים נעשה זיווג בין בני אותה משפחה, מה שיכול לגרום למחלות כמו אלרגיה ואפילפסיה ולבעיות התנהגות כמו תוקפנות ונשכנות.

הזיווגים הלא מפוקחים נעשים בדרך כלל על ידי מגדלים פרטיים, הרואים בכלבים עסק מסחרי לכל דבר, ולרוב פועלים על פי אופנות מתחלפות. לעיתים סוחרים אלה אף יציעו להנפיק תעודות ייחוס לקונים וייתמחרו אותן באלפי שקלים, על אף שהן אינם מוסמכים לכך. דוגמא עצובה לתוצאות הזיווגים הלא מפוקחים הם כלבי הלברדור, הידועים ככלבים נינוחים, ולמרבה הצער "מככבים" כיום בתחנות ההסגר ובעמותות ברחבי הארץ. הסיבה היא התוקפנות והנשכנות שנוצרה כתוצאה מהזיווגים הלא מפוקחים, וכלל אינה מאפיינת את הגזע.

אם אתם מעדיפים כלב ללא תעודות, מה שבהכרח אומר שעלות הגור תהיה זולה בהרבה, זכרו כי לא כל גור שבצעירותו נראה גזעי, ייראה כך גם בבגרותו - צבע הפרווה, המבנה והאופי יכולים להשתנות. בכל מקרה אין להפריד את הגורים מאמם לפני גיל שישה שבועות, כדי לא ליצור חשיפה מוקדמת. ההוצאה הקטנה יחסית על כלב שנקנה ללא תעודות יכולה בסופו של דבר להוביל להוצאות כספיות גבוהות בעתיד עבור טיפול וטרינרי והתנהגותי.

עושים חסד עם כלב נטוש וגם זוכים באהבה

כלב מעורב שחור יושב על רקע לבן. ShutterStock
יותר מדי כלבים מעורבים מחכים לבית בעמותות.כלב מעורב/ShutterStock

על פי הנתונים הרשמיים של עמותות בעלי החיים בישראל, מומתים בכל שנה בארץ מאה אלף כלבים. תחנות ההסגר והעמותות קורסות תחת עומס, כשעל כל גור שמוצא בית, עשרה נידונים לחיים של ייסורים. במידה והחלטתם לאמץ כלב, ולא לקנות, לא רק שתזכו לעשות חסד עם כלב שלא שפר עליו גורלו, אלא תקבלו ממנו בחזרה חום, אהבה והכרת תודה. היתרון באימוץ כלב נטוש מתבטא גם בפן הכלכלי, ורוב העמותות מציעות סל אימוץ שכולל חיסונים מסובסדים ועיקור/ סירוס מוזלים, כך שתוכלו לחסוך מאות שקלים.

רבים הבוחרים לאמץ כלב, נרתעים מאימוץ כלב ממכלאה מחשש שהכלב פיתח הפרעות התנהגות, או כי לא ניתן לקבוע את גודלו ואופיו כשיתבגר (זאת לעומת כלב גזעי, שתכונותיו ידועות מראש). כדי להקל על הבחירה ולהפחית את החשש, קיימים כיום בחלק מהעמותות בישראל אנשי מקצוע ומאלפים שתפקידם לבחור כלב שיתאים לבעליו כחלק מסל האימוץ שהן נותנות. ברגע שמצטרף בעל מקצוע לתהליך הבחירה מהרגע הראשון, הסיכוי לאימוץ מוצלח גבוה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מה יש בכלב גזעי שלא תוכלו למצוא בכלב מעורב? כלב ממתין לאימוץ בהסגר עירוני/מערכת וואלה!, צילום מסך

אימוץ כלב הוא לא נושא שניתן להקל בו ראש מאחר ואתם מצרפים אל המשפחה חבר שיחיה איתכם עוד שנים רבות. אם החלטתם לרכוש כלב, חשבו היטב מה יש בכלב גזעי שלא תוכלו למצוא בכלב מעורב, ובכל מקרה התייעצו עם איש מקצוע. אם החלטתם לקנות גור גזעי, אל תחסכו במשאבים, והשיגו מידע על בתי הגידול, תנאי המחייה של הגורים ואילן היוחסין שלהם.

עוד בנושא:
פינת האילוף: כך תגדלו דוג דה בורדו
המלאכים של רקסי: אתר שידוכים בין כלבים ואנשים
סקר תמונות: הכלב מגזע שי טסו הכי הורס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully