וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להתפכח מחטא היוהרה

חזי שטרנליכט

2.9.2012 / 6:49

מי שחוטא את חטא היוהרה לא יודע זאת ברגע האמת. לוקח חודשים, ולפעמים שנים, עד שלומדים. מישהו אמר לי בסוף השבוע: ברור שאי.די.בי והמנהלים שלה הם כישלון. מה ברור כל כך? בזמנו, כשהכל היה שמח ועליז בשוק ההון, וזה לא היה מזמן, כולם חשבו שהם המנהלים הטובים עלי אדמות. אני זוכר עיתונים כלכליים שמינפו, ניפחו ועודדו את כולם להתרשם מהפירמידות שהוקמו כאן. מוספי כרומו מהודרים דירגו אותם וכולם רק שיבחו ועודדו אותם.

כשנגמרו הכסף, המזל, הכלכלה העולמית - הם הפכו פתאום לטייקונים. ועכשיו לכולם "ברור" שהם נכשלו. עכשיו זה הזמן לעודד את "המחאה", ולקרוא את כתבי מרקס וצ'ה גווארה. זו הקיצוניות של הצד השני. כאילו הסוציאליזם עזר למישהו אי פעם. אם כבר, הסוציאליזם בנה כאן משק מסורבל, מסתמך על שנוררות, רווי מונופולים שהעסיקו את המקורבים המפלגתיים שעברו בהפרטות כושלות לגופי הפירמידות, שמעסיקים מקורבים אחרים.

להקטין את הריכוזיות ולהגביר את התחרותיות

מי שחטא בחטא היוהרה הם לא רק מנהלי אי.די.בי ובעל השליטה בה נוחי דנקנר. זו גם התקשורת, במיוחד זו הכלכלית. גם הגופים המוסדיים, שלו היו מתנהגים בימים ההם כמו שהם מתנהגים היום - הכל היה נחסך. היום יש להם שיניים של פירניות ועמוד שידרה מפלטינה. אז היו להם שפתיים של אנג'לינה ג'ולי ומוסר של שחקנית פורנו. עכשיו, כשהשוקת נשברה, כשכל הכסף ירד לטמיון, הם מתעוררים. הם מכינים את מלחמת העולם השלישית על הכסף שכבר אין. עצוב מאוד. ככה מתעוררים מי שחטאו את חטא היוהרה.

מה הוביל את קבוצת אי.די.בי למקום שאליו הגיעה? אותו החטא. הרבה הרפתקות בעייתיות. ההשקעה המסבכת מכולן היא במניות הבנק השוויצרי קרדיט סוויס, אך יש גם הכסף שירד לטימיון בלאס וגאס, שלא לדבר על ההשקעה במעריב שלא היתה בדיוק סיפור הצלחה. אבל גודל הסיכון נתפס בדרך כלל בדיעבד. מה איפשר לאי.די.בי להגיע למקום שאליו הגיעה? משק ריכוזי שלא שוחרר לתחרות, שאיפשר לענף הסלולר לחלוב את הציבור ולבעלי הפירמידות לחשוב שזה יימשך כך לעולם, שיצר כלא מתוחכם לכספי הפנסיה של הציבור שהשאיר אותם רק בארץ. מה הוביל את התקשורת הכלכלית להאדיר ולשבח את כל הצדדים, שגם פירסמו אצלה מודעות רבות? ניחשתם נכון. אותו החטא.

החשש העיקרי שלי הוא מאלה שמחממים מנועים מהצד השני של המתרס הפוליטי. כן, הסוציאליסטים כאן והם מתכוננים לחזר אחר הדור שלא ידע את ג'וזף סטאלין. חשוב להבין שגופים כמו אי.די.בי צמחו על התשתית שהקימה מפא"י. ועדי העובדים עדיין שולטים כאן. נסו להקים עוד נמל בים, עוד נמל תעופה, עוד בנק או עוד חברת חשמל ותראו מה קורה. הכל ייסגר וייסתם. שוק חופשי לא היה כאן מעולם. הכישלון של אי.די.בי הוא הכישלון של השיטה הסוציאליסטית. הדרך להילחם בו היא להקטין את הריכוזיות ולהגביר את התחרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully