וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוח התחרות בארה"ב בסכנה

חזי שטרנליכט

29.8.2012 / 9:37

אני לא משפטן. גם לא מומחה גדול לטכנולוגיה. ועדיין היה משהו בניצחון של אפל על סמסונג בביהמ"ש בארה"ב שגרם לי לנוע באי נוחות. משהו קורה בארה"ב, והתחושה היא שהערכים הכלכליים שעליהם צמחה המעצמה הגלובלית משתנים במהירות.

הניצחון המוחץ של אפל הזכיר לי תקופות שבהן רוח התחרותיות האמריקנית נשבה בחוזקה. יש לי תחושה מוזרה שבסופו של יום המגמה הנוכחית תעבוד לרעת הכלכלה האמריקנית.

בלי להיכנס למשפט הפטנטים, אני חוזר למשפט אחר שנוהל נגד חברת טכנולוגיה: המשפט שניהלה מערכת המשפט האמריקנית נגד חברת מיקרוסופט. האחרונה היתה החברה השלטת בתחום מערכות ההפעלה במחשבים האישיים בשנות ה-90. באותה תקופה ברוב המחשבים האישיים מערכת ההפעלה היתה של חלונות, ולא אחת היו בהם גם תוכנות אופיס. מחשבי אפל היו מיעוט, ומערכות ההפעלה האחרות היו זניחות עוד יותר.

בארה"ב קיים חוק שחוקק ב-1890 על ידי הסנטור ג'ון שרמן, שנועד לפרק קרטלים ומונופולים כדי לעודד תחרות. מהו מונופול? מצב שבו חברה אחת חולשת על יותר מ-50 אחוזים משוק מסוים. החוק האמריקני מסמיך את הרשויות לחקור את המקרים האלה ובמקרים מסוימים לפרק מונופולים לכמה חברות. אנחנו יכולים רק לחלום על חוק כזה. לנו יש מונופולים מפה עד הירח וחזרה.

בגוגל ופייסבוק לא נוגעים

אחד המקרים הבולטים ליישום החוק, המכונה בארה"ב "אנטי-טראסט", הוא של חברת הנפט סטנדרד אויל של ג'ון רוקפלר, ששלטה בשלב מסוים על 85 אחוזים ממכירת הדלקים בארה"ב, ופורקה בתום משפט ב-1911.

מיקרוסופט נשפטה לפי חוק האנטי-טראסט בדרישה של הרשויות לפרקה משום שהיתה מונופול ופעלה כמונופול כדי לצמצם את התחרות ככל האפשר. התהליך החל בימיו של הנשיא קלינטון ב-1998, וביהמ"ש קבע שאכן מיקרוסופט היא מונופול ויש לפרקה. אך עתירה לביהמ"ש העליון, וכנראה גם חילופי שלטון בין הממשל הדמוקרטי לממשל הרפובליקני של ג'ורג' בוש הבן, הפכו את ההחלטה והמהלך נפל.

והיום? מונופולים חדשים שאיש אינו חושב כלל לגעת בהם. האם אין מונופול בשוק מנועי החיפוש באינטרנט? האם לא נוצר מונופול בענף הרשתות החברתיות? אמנם ברור שהשירותים באינטרנט מוצעים לציבור חינם. בנוסף, זהו ענף דינמי שמשתנה ללא הרף. אבל מה עם המפרסמים? חברות עם נתח שוק עצום כגון גוגל ופייסבוק יכולות להעלות מחירים באמצעות כוחן הרב. ההתמוססות של פרשת מיקרוסופט הובילה לכך שאיש בממשל אינו חושב לגעת בחברות דומות כיום.

התוצאה עלולה להגיע בצורה של פגיעה קשה בתחרות, ברוח האמריקנית המקורית שהפרתה את תנאי השוק. מדאיגה המחשבה שהמחוקק האמריקני "מגן" על חברות מבית. זו לא הגנה או עזרה. זה יחזור כבומרנג. בין השאר משום שהעולם אינו נאיבי ובעיקר עגול. מה שאתה נותן זה מה שתקבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully