וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה בעברייני הכביש: סינגפור כמודל

הדריסה האכזרית בנתניה שגרמה למותן של שלוש נשים תמימות במרכזה של עיר, מחייבת דין וחשבון ציבורי עמוק. הרי זה עלול לקרות לכל אחד מאיתנו אז איך, אם בכלל, יכולה חברה להגן על אזרחיה? אפשר ללמוד מסינגפור, שם אירוע כזה בלתי אפשרי. פיגוע קטלני ייתכן רק כשהמפגע הבודד מאבד את שפיותו ופועל במפתיע. מנגד, הסבירות שאזרח ייתפס נוהג בהשפעת אלכוהול או סמים וישוב לכבישים כאילו דבר לא אירע, היא בלתי נתפסת שם.

בסינגפור קיים תג מחיר לאיכות החיים, וגם לקיומם הפיזי. רק בהלימה מוחלטת בין חומרת עבירה לחומרת עונש אפשר להגיע להרתעה אפקטיבית, וכל פלפול או הסבר אחר מנוצלים באופן ציני על ידי העבריינים מכל סוג שהוא.

בסינגפור הכבישים מפוקחים על ידי מערכת אלקטרונית אוטומטית, המגובה ביכולות פיקוח ותגובה מיידיות של גופי אכיפה, שלהם סמכות להרחיק אדם מהחברה לתקופה ארוכה. ואילו אצלנו הרשעה בשימוש ובסחר בסמים לא גוררת מיידית ביטול רישיון הנהיגה, וכך גם היות אדם נרקומן הזוכה לטיפול גמילה. ואם כבר נשלל הרישיון, זה נגמר בעיסקת טיעון לזמן קצר. קריאה שטחית של גיליון ההרשעות הקודם של החשודים בדריסה בנתניה, היה גורם בסינגפור להכנסתם לכלא לשנים ארוכות ובעיקר לשלילת הרישיון לכל ימי חייהם. כל כך פשוט. כך צריכה חברה להתגונן מפני מפגעים פוטנציאליים.

תחושת הביטחון הבסיסית הולכת ומופרת

איך נדע שזה אפשרי גם אצלנו? בארץ נעשית, בעיקר בשנים האחרונות, עבודה קדושה מצד משרד התחבורה, המשטרה וארגונים חשובים דוגמת אור ירוק, שהצליחו להפחית את מספר ההרוגים השנתי מיותר מ-500 מאמצע שנות ה-90 ל-300 בממוצע כיום. רק שינוי כולל באווירה יגרום להפחתה נוספת דרמטית בעוד כ-50 אחוזים (כלומר הפחתה של 150 הרוגים בשנה), וזאת רק באמצעות נקיטת צעדים דרסטיים נחוצים.

המחוקק חייב להעביר מסר חד: מי שהורשע בעבירות שכרות, סמים ואלימות חמורה - רישיונו ייפסל לשלוש שנים. בנוסף, חייבת להיבנות פירמידת ענישה מובנית, כזו הנהוגה במדינות רבות בארה"ב, שבה קיימים מאסר חובה לעבירה ראשונה, הכפלתו בעבירה חוזרת ושילושו בעבירה שלישית. לעיריית נתניה הייתי מציע להנציח את קורבנות הטרור בעיר על ידי פיילוט של מצלמות המרשתות כל רחוב וצומת, כולל הקמת כוח תגובה משולב.

ובנוגע לחירות הפרט - ובכן, כאשר מדובר בקדושת חיים נכון שננקוט את כל הפעולות ההכרחיות. הגישה בסינגפור היא פשטנית ומעבירה מסרים ברורים מאוד. האם זהו מודל ראוי? חברה המוכנה להשקיע בביטחון אזרחיה אינה נמדדת רק במספר כיפות הברזל והמקלטים, אלא בעיקר בתחושת הביטחון הבסיסית. אצלנו היא הולכת ומופרת. אימוץ מודל סינגפור יכול להחזירה ולו במעט, למשתמש בכביש ולהולך הרגל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully