וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדם קר: טיפים לגידול הזוחלים הכי פופולריים בישראל

הילה עטיה

28.8.2012 / 12:55

חושבים על איגואנה כקישוט אקזוטי למשרד, על פיתון או חרדון כחיית מחמד יוצאת דופן? אתם לא לבד. עשרות אלפי ישראלים כבר מגדלים זוחלים. קבלו עצות למגדל הזוחלים המתחיל

חתול או כלב היא בדרך כלל הדילמה העומדת מול מאמצי בעלי חיים. מרחיקי הלכת יגדלו ארנב, אוגר, דגים או תוכי. רוב המאמצים הפוטנציאלים לא יעלו על דעתם כי לטאות, נחשים ושאר מיני זוחלים עשויים להפוך משוכני ג'ונגלים במקרה הטוב, או תיק במקרה הרע לחיות מחמד. איתי מאיירס, מנהל מקצועי במרכז הזוחלים קצרין, מסביר את הפופולריות של הזוחלים בקרב מגדלי בעלי החיים, הצוברת תאוצה לאחרונה.

יותר פשוט וזול לגידול מחתול או כלב

אילוסטרציה. ShutterStock
כ-60 אלף זוחלים גדלים בבתים בישראל. איגואנה ירוקה/ShutterStock

יותר ויותר ישראלים נפתחים לאפשרות כי זוחלים הם חיית מחמד אלטרנטיבית, מסקרנת ואסתטית. "כיום גדלים בבתים בישראל כ-60 אלף זוחלים", אומר מאיירס, "יש משהו מושך בצורה בלתי מוסברת בחיות האלו, ובו בעת קל וזול לטפל בהן. כלבים, חתולים, ואפילו ציפורים או דגים, זקוקים למזון וליחס ברמה יומיומית, ועלות אחזקתם יכולה להגיע למאות שקלים בחודש. לעומת זאת, נחשים רבים למשל אוכלים אחת לשבוע בלבד, ועלות הטיפול במרבית הזוחלים הפופולריים לא עולה על עשרות שקלים בחודש".

מי צריך רגשות?

חרדון מזוקן. ShutterStock
רוצה לצאת לטיול? חרדון מזוקן/ShutterStock

טיב היחסים עם זוחל מעורר תהיות. הדעה הרווחת בציבור היא כי זוחלים נטולי רגשות, וגם אם יש בהם משהו אמוציונלי, הוא לבטח אינו מופנה כלפי בני אדם. "רבים שואלים אותי מה אני מוצא בתחום הזה", מוסיף מאיירס, "ובכן, אני מוצא הכל - שקט נפשי, אהבה, אחריות, עשייה וטיפול. מצחיק לחשוב, אבל יחסית לחיה שלא מחזירה אהבה, זוחלים כחיות מחמד יכולים להוציא ממך דווקא הרבה רגש.

חיית מחמד בהגדרתה הופכת להיות חלק מהתא המשפחתי ברמה כזו או אחרת, ולכן מצפים ממנה ליחס. עם זוחלים המצב שונה. זוחלים זה תחביב, זה עיסוק, זה מקום בו אדם מוצא את עצמו ושואב ממנו איכויות. כזה הוא גם הטיפול והעיסוק בתחומים נוספים כמו צלילה, רכיבה על אופניים או תרגול יוגה. כל אחד ומה שעושה לו את זה. ההנאה והסיפוק לא קשורים ביחס שאתה מקבל בחזרה כי עם בעיסוק עצמו".

כללים לרכישה הראשונה: הגודל ועוד איך קובע

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זוחל גדול דורש טרריום גדול ולעתים בחדר בבית. פיתון מתכדר/מערכת וואלה!, צילום מסך

כשרוכשים זוחל כדייר חדש לבית, יש לזכור כי לא מדובר בחיה קונבנציונלית, כי אם בחיה פראית שבויתה. ככזו, יש להתייחס לנושא ברצינות ולהקפיד על כמה כללים ברכישה הראשונה:

גודל: כשמדובר בזוחלים הגודל כן קובע. זוחלים שונים נראים תמימים וקלים לטיפול כשבפועל המין אליו הם משתייכים צומח לגדלים עצומים - מטרים רבים ומאות קילוגרמים. "אני ממליץ שהזוחל הראשון בו בוחרים לא יעלה באורכו על שני מטרים בבגרותו אם מדובר בנחש, ולא על עשרות סנטימטרים אם מדובר בלטאה", אומר מאיירס, "זוחל גדול יותר דורש טרריום (אקווריום המלא באדמה - ה.ע) בנפח גדול מאוד ולעתים בחדר של ממש בתוך הבית".

מזג: ההמלצה הגורפת כשמדובר בזוחלים היא לדבוק במינים רגועים, ולבדוק כל חיה לגופה. כדאי לשאול את המוכר כמה זמן הוא מחזיק בזוחל, מה הוא אוהב ומה מעצבן אותו, ולהתעקש להחזיקו בידיים זמן מה טרם הרכישה.

מחיר ואחזקה: נחשים ולטאות מגיעים במגוון רחב של מינים, ולכן השוני במחירים. "המחיר משקף את נדירות הפרט", מסביר מאיירס, "הסיבה לכך שזוחל הוא נדיר לגידול כחיית מחמד נעוצה בקושי הריבוי בשבי. זוחל שלא מתרבה בקלות דורש טיפול קפדני, מדויק ומסובך יותר. למגדלים מתחילים אני ממליץ על זוחל שמחירו נע בין 200-1,000 שקל. בטווח מחירים זה ניתן למצוא זנים בהם קל יותר לטפל. יש לקחת בחשבון גם את העלות החודשית. בזוחלים מתחת לשני מטרים העלות לא עוברת את עשרות השקלים בחודש. כשגודלו של הזוחל עולה, כמות וגודל המזון עבורו גדלה, וכן נפח האכסון והאחזקה הכללית".

מעוניינים בחיית מחמד בעלת קשקשים ולשון מפוצלת? לפניכם טיפים לגידול חמשת הזוחלים הכי פופולריים בישראל:

איגואנה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אוכלת רק ירקות ופירות. איגואנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

איגואנות אינן קלות לטיפול כנחשים ולטאות אחרות, ועם זאת דומה שכל מגדל חובב החזיק לפחות באיגואנה אחת. מחירן הזול, הצבעוניות האקזוטית והעובדה כי מדובר בחיה ידידותית וצמחונית, הפכו אותה לזוחל פופולרי.

מחיר: 250 שקל
תפוצה: מרכז אמריקה, דרום אמריקה.
גודל מקסימלי: שני מטרים.
רבייה: 20-70 ביצים, פעם בשנה. קשה מאוד לריבוי ביתי.
תנאי גידול: טרריום שאורכו שני מטרים וגובהו 1.5 מטר. האיגואנות זקוקות למקום לתנועה וטיפוס. הן אינן גמישות כנחשים, ולכן לגודל הכלוב שלהן יש משמעות רבה יותר מלנחשים בגדלים דומים. יש להתקין תאורת שמש אולטרה סגולה, גוף חימום עם תרמוסטט, מצע נקי, כלי גדול מאוד עם מים טריים ומעט ענפים ואבנים. יש להימנע מצמחייה פלסטית, מאחר ולעתים היא מזוהה על ידי האיגואנות כמזון.
טמפרטורה: 30-32 מעלות צלזיוס.
מזון: ירקות ופירות.

כרכן תירס

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מומלצים למגדל המתחיל. כרכנים בייביז/מערכת וואלה!, צילום מסך

כרכנים הם המומלצים ביותר למגדל המתחיל. מעבר להיותם יפים וססגוניים, הם נוחי מזג, פשוטים לטיפול ו"מסוגלים לסבול טעויות של מגדלים מתחילים, מאחר ואינם רגישים כמו זוחלים אחרים", לדברי מאיירס.

מחיר: 200-300 שקל. המחיר תלוי במופע הנחש, מוטציה גנטית המשנה את הדוגמאות המופיעות על עורו.
תפוצה: אמריקה התיכונה והדרום מזרחית.
גודל מקסימלי: זכר: 1.20 מטרים. נקבה: 1.50 מטרים.
רבייה: הטלה של 5-30 ביצים פעם בשנה. קלים לריבוי ביתי.
תנאי גידול: טרריום שאורכו כאורך הנחש. מאחר והוא גדל בקצב איטי ניתן להתחיל בטרריום קטן יחסית. יש להתקין גוף חימום לעונת החורף, להעניק מצע נקי, מים טריים ומעט ענפים ואבנים.
טמפרטורה: 25-32 מעלות צלזיוס.
מזון: עכברים. פעם בשבוע.

נחש מלך קליפורניה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ידידותי לבני אדם. נחש מלך קליפורניה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמו הכרכנים, גם מין זה של נחשים מומלץ ופופולרי בקרב מגדלים מתחילים. הוא ידידותי לבני אדם, לא רגיש מאוד לשינויי אקלים ובעל מופעים רבים. הצבעוניות הרבה המאפיינת את נחש מלך קליפורניה והמבחר העצום של הדוגמאות בו ניתן להשיגו הם חלק ממה שהפך אותו לכל כך פופולרי.

מחיר: 350-450 שקל. תלוי במופע הנחש.
תפוצה: קליפורניה, אורגון, יוטה, אריזונה, נוואדה ומקסיקו
גודל מקסימלי: זכר: 1.20 מטרים. נקבה: 1.50 מטרים.
רבייה: הטלה של 5-30 ביצים פעם בשנה. קלים לריבוי ביתי.
תנאי גידול: טרריום שאורכו כאורך הנחש ומאחר וגדל בקצב איטי ניתן להתחיל בטרריום קטן באופן יחסי. גוף חימום לעונת החורף, מצע נקי, מים טריים ומעט ענפים ואבנים.
טמפרטורה: 25-32 מעלות צלזיוס.
מזון: עכברים, פעם בשבוע.

פיתון מתכדר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בזמן התגוננות ופחד הופך את גופו לכדור כשראשו מכונס במרכז. פיתון מתכדר/מערכת וואלה!, צילום מסך

נחש זה רגיש יותר לשינויי טמפרטורה והיגיינה, ועל כן פחות מומלץ למגדלים מתחילים, בניגוד לנחשי המלך והכרכנים ש"סבלניים יותר" לטעויות של מגדלים מתחילים. עם זאת, העובדה כי מין פיתון זה הוא מהקטנים שבין נחשי הפיתון (הפיתונים הגדולים ביותר גדלים אל מעל לעשרה מטרים) וכן ידידותי ובעל מזג רגוע הופכת אותו לנחשק בקרב מגדלים. נקודה אטרקטיבית נוספת היא כי בזמן התגוננות או פחד הם הופכים את גופם לכדור כשראשם מכונס במרכז.

מחיר: 550 שקל למופע רגיל. אלפי שקלים למופעים נדירים כדוגמת הפיתון המתכדר פייד (מצוי כיום במרכז הזוחלים בקצרין).
תפוצה: אפריקה.
גודל מקסימלי: זכר: עד 1.2 מטרים. נקבה: עד 1.5 מטרים.
רבייה: 3-10 ביצים פעם בשנה. מסובך לריבוי ביתי, הביצים זקוקות להשגחה ולתנאי מדגרה מדויקים ויציבים.
תנאי גידול: טרריום שאורכו כאורך הנחש. יש להתקין גוף חימום עם תרמוסטט, מצע נקי, כלי גדול עם מים טריים ומעט ענפים ואבנים.
טמפרטורה: 28-30 מעלות צלזיוס.
מזון: עכברים. פעם בשבוע.

חרדון מזוקן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מומלצים למגדלים מתחילים. חרדונים מזוקנים בייביז/מערכת וואלה!, צילום מסך

זוחל מומלץ למגדלים מתחילים. אינו רגיש באופן מיוחד ואינו גדל לממדים המקשים על אחזקתו. לטאה רגועת מזג, אוהבת מגע ואף ניתנת לאילוף קל. מין זה ידוע בחביבותו וכן ביצירת קשר עם המטפל.

מחיר: 300 שקל למופע רגיל. 500 שקל למופעים נדירים.
תפוצה: מדבריות אוסטרליה.
גודל מקסימלי: 40 סנטימטר.
רבייה: 20-30 ביצים בין 2-5 פעמים בשנה. ניתנים לריבוי בייתי, אך לא למתחילים.
תנאי גידול: טרריום שאורכו המינימלי 60 סנטימטר על מנת לאפשר לחרדון לרוץ. יש להתקין תאורת שמש אולטרה סגולה, גוף חימום עם תרמוסטט, מצע נקי, כלי גדול עם מים טריים ומעט ענפים ואבנים.
טמפרטורה: 30-32 מעלות צלזיוס.
מזון: ירקות. פעמיים עד שלוש בשבוע תוספת חלבונים בצורת זחלי קמח או תיקנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully