וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניל ארמסטרונג: שיעור בצניעות ובמצוינות

אהרון לפידות

27.8.2012 / 6:37

ניל ארמסטרונג, שהלך שלשום לעולמו, הוכיח שאפשר ליישב שתי תכונות סותרות לכאורה: מצוינות וצניעות.

קצת קשה להאמין שהאדם שהתהדר בתואר "האדם הראשון שהלך על הירח" (המועדון האקסקלוסיבי הזה כולל בסך הכל 12 שמות, האחרון בדצמבר 1972), היה אדם צנוע ביותר ונחבא אל הכלים, ששנא ראיונות בתקשורת ודחה לעיתים קרובות את התהילה שביקשו לקשור לו.

ארמסטרונג מעולם לא התייחס אל עצמו כאל "גדול מן החיים"; הוא ראה את עצמו כאדם מן השורה, "חנון שגורב גרביים לבנים וראשו תקוע בספרים", כהגדרתו, שלקח חלק באירוע גדול מן החיים. יש הבדל של שמיים וארץ בין שתי ההגדרות האלה. בעוד הראשונה מובילה לתרבות "סלבס" ריקנית, השנייה מוכיחה ראייה מפוכחת, עניינית וענווה של המציאות. זהו השיעור הראשון שאנחנו יכולים ללמוד מארמסטרונג: שיעור בצניעות. אגב, לפני שנים אחדות נחשף, כי אחת הסיבות שבגללן נבחר להיות האיש הראשון שיצעד על הירח היתה העובדה, שמנהלי נאס"א העריכו שהוא לא סובל מ"אגו מפותח". מסתבר שהצניעות משתלמת.

גם לאחר ששב מהחלל לא הסתנוור מהתהילה: הוא חי בחוותו שבאוהיו, דחה את כל הניסיונות לגייסו לפוליטיקה, והמשיך לעבוד כמהנדס אווירונאוטי וכמרצה. ההודעה שפירסמה משפחתו לאחר מותו, ובה ביקשה "להסתכל על הירח, לחשוב על ניל - ולקרוץ", מוכיחה שמורשת הצניעות שלו חיה וקיימת.

אהבתו הביאה אותו לאחוז ברישיון טיס בגיל 15

השיעור השני שהוא יכול ללמד אותנו הוא במצוינות. והצטיינות היא עבודה קשה, ההפך הגמור ממה שמציגות תוכניות הריאליטי, שבהן ההצטיינות היחידה היא בתחום התחמנות: איך לרמות את המתמודדים האחרים ולהכשיל אותם.

בעולם הפוסט-מודרני, ההורים הם יחידת שירותים לילדיהם, ואינם מציבים בפניהם דרישה להצטיין. הם עסוקים יותר בהמצאת אישורי דיסלקציה ובהשבעת רצון הילדים, במקום לומר להם חד וחלק: אתה רוצה להצליח? להותיר חותם? תצטיין.

וזה מה שעשה ארמסטרונג כל חייו: הוא הצטיין. אהבתו העזה לטיס הביאה אותו לאחוז ברישיון טיס בגיל 15 - עוד בטרם קיבל רישיון נהיגה; הוא רכש שני תארים בהנדסה אווירונאוטית ואף התקבל ל-MIT היוקרתי (אך לא למד שם); כטייס הצי במלחמת קוריאה טס קרוב ל-80 משימות קרביות כשבאחת מהן נפגע קשות מאש נ"מ ונטש; אחרי המלחמה היה לטייס ניסוי נועז, שהסתכל פעמים רבות למוות בעיניים. כאסטרונאוט, לפני אפולו 11 טס לחלל ב"ג'מיני 8", ולמרות תקלה קשה מאוד הצליח להחזיר אותה בשלום ארצה. בסך הכל הטיס יותר מ-200 סוגי מטוסים במהלך קריירת הטיס המפוארת שלו.

ארמסטרונג שימש מופת לצעירים רבים, שבזכותו העזו לחלום ולשאוף לטפס מעלה מעלה, עד לכוכבים. ולמרות שלא היה מורה מן המניין, במעשיו ובדמותו היה מחנך דגול יותר מרבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully