וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרקל: "פועלת באופן נמרץ לפתרון משבר המילה"

טל שלו

26.8.2012 / 17:54

במכתב ששלחה ליו"ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה כתבה קנצלרית גרמניה כי היא "מחפשת פתרון נאות ומהיר" בנושא ברית המילה, לאור פסיקות בית המשפט בארצה באחרונה

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, פועלת "באופן נמרץ כדי להגיע לפתרון נאות ומהיר" בעניין איסור ברית המילה בגרמניה. על רקע הסערה שהתחוללה בעקבות פסיקות בית המשפט בגרמניה בנושא איסור על ברית מילה, שלחה היום הקנצלרית מכתב ליו"ר איגוד הארגונים היהודיים באיחוד האירופי (EJA), שבו כתבה מרקל כי "ממשלת גרמניה רואה לפניה התחייבות מיוחדת בטיפוח הדת והתרבות היהודית. קנצלרית גרמניה אסירת תודה על כך שהיהודים מצאו שוב מולדת בגרמניה. לכן הממשלה מייחסת חשיבות רבה לבעיה זו, ופועלת באופן נמרץ למציאת פתרון נאות ומהיר בעניין המילה מתוך מניעי דת. חופש הדת הוא מרכיב עקרוני בחברה הדמוקרטית שלנו ואסור שיהיה ספק בעניין זה".

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ברלין, יולי 2012. רויטרס
"פועלת באופן נמרץ". קנצלרית גרמניה מרקל/רויטרס

בחודשיים האחרונים, מאז פסק בית המשפט בקלן בפסיקה תקדימית איסור על ביצוע ברית מילה, הפעילה קואליציה של ארגוני רבנים, אימאמים מוסלמים וכמרים נוצרים - בסיוע חברי כנסת ובכירים מישראל - לחץ על ממשלת גרמניה בניסיון לקדם חקיקה בבונדסטאג שתקבע את חוקיות טקס המילה. במסגרת זאת, שלח מרגולין מכתב למרקל שבו הודה לה על נכונתה לפעול להסדרת חוקיות המילה היהודית והמוסלמית. המכתב שנתקבל היום מלשכת מרקל הינו תגובה לפנייה זו.

בשבוע שעבר, בעקבות הגשת התביעה הראשונה נגד מוהל יהודי בעיר הוף בגרמניה, שיגר גם נשיא המדינה, שמעון פרס, מכתב מיוחד לעמיתו הגרמני, יואכים גאוק, שבו קרא לנשיא הגרמני לשמור על חופש הדת והפולחן של הקהילה היהודית בגרמניה, והביע שביעות רצון מהירתמות הממשלה והרשות המחוקקת בגרמניה להסדרת הסוגיה. "ברית המילה היא מנהג יהודי אשר מהווה נדבך מרכזי בזהות היהודית של עמנו במשך אלפי שנים, ומאפיין את העם היהודי עוד מהמצווה הראשונה אשר נתן אלוהים לאברהם אבינו", כתב פרס במכתב.

מאז נודע על כוונת התביעה התגייסו ארגונים יהודיים בגרמניה ובאירופה, ונערכים לסייע למוהל - הרב דוד גולדברג מהעיר הוף בגרמניה - מבחינה משפטית במאבק העתידי, אם התביעה אכן תתקבל בבית המשפט. בארגון מרכז רבני אירופה, המייצג מעל 700 רבים אורתודוכסים ביבשת ומוביל בחודשים האחרונים את המאבק הציבורי והפוליטי נגד איסור ברית המילה, התקבלו מספר פניות מאנשי עסקים, יהודים ולא יהודים, לסייע במימון הוצאות המשפט שיידרשו.

במקביל לעבודה מול ממשלת גרמניה, יזם איגוד הארגונים היהודיים באיחוד האירופאי בחודש שעבר, דיון חירום בהשתתפות נציגי פרלמנט אירופאים ונציגי ארגונים יהודיים ומוסלמיים בנושא האיום על חוקיות קיום ברית המילה בגרמניה ובשאר מדינות אירופה. במסגרת ההחלטות האופרטיביות שהתקבלו בדיון החירום, לקחו על עצמם נציגי הפרלמנט האירופאי לדווח לפרלמנט על הפגישה ועל תביעת הארגונים היהודים והמוסלמים לתקן את החוקה האירופאית והגרמנית באופן שתתיר את חופש הדת ללא הערמת קשיים ותמנע פסיקה מזדמנת של שופט כזה או אחר. כמו כן הוחלט כי תאותר משפחה יהודית שיוולד לה בן זכר בימים הקרובים וזו תגיש בקשה לבית משפט בגרמניה בבקשה לקבל את אישורו לערוך ברית מילה על פי חופש הדת והחוקה האירופית.

עוד על משבר ברית המילה
פרס לנשיא גרמניה: ”שמור על חופש הדת של יהודים”
גרמניה: תלונה ראשונה נגד רב שערך ברית מילה
מרקל: ”איסור ברית מילה? נהיה הבדיחה של העולם”
בית משפט בגרמניה קבע: ברית מילה אינה חוקית


לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully