וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה באבטלה? "יש עבודה, אנשים לא רוצים לעבוד"

רמי שני וקובי דוד

22.8.2012 / 14:44

מנתוני שירות התעסוקה עולה כי המאבק בפריפריה על כל מקום עבודה קשה יותר מבמרכז, אך בדרום טוענים שאין מספיק היענות. ומה עם האקדמאים? "נלחמים על כל משרה פנויה בשיניים"

צילום: שי מכלוף, עריכה: יאיר דניאל

אחד הנתונים מעוררי הדאגה שפורסמו אתמול (שלישי) על ידי שירות התעסוקה בקשר לעלייה בשיעור האבטלה בישראל חשף כי המאבק בפריפריה על כל מקום עבודה פנוי חריף מאשר באזור המרכז. אם בגוש דן ישנם 5.6 פונים בממוצע על כל מקום עבודה פנוי, ובירושלים מתמודדים על משרה 4.7 בני אדם, הרי שבמחוז הצפון שיעור המתמודדים יותר מכפול מאשר בגוש דן – 13.6 מבקשי עבודה, ובדרום – אזור מוכה אבטלה אף הוא – מתמודדים 12.3 מובטלים בממוצע על כל מקום עבודה שמתפנה.

עלייה של 0.5% בשיעור האבטלה ביולי

משרד התעסוקה באשדוד, אוגוסט 2012. דייב בוימוביץ'
שירות התעסוקה באשדוד/דייב בוימוביץ'

באזור הדרום יש, כאמור, מרוץ אחר כל מקום עבודה פנוי, אולם גורמים בשירות התעסוקה בבאר שבע טוענים כי רבים ממבקשי העבודה לא מעוניינים כלל לשוב לעבוד, אלא לפתוח בהליכים בדרך לקבלת קצבאות שונות כהבטחת הכנסה או דמי אבטלה. "מיד מזהים אותם", סיפרה אחת העובדות בלשכת התעסוקה בבירת הנגב, "הם שוללים כל דבר שמציעים להם וכשהם רואים את השכר הבסיסי, הם מעדיפים לוותר. זאת למרות שיש מקומות תעסוקה שהשכר הכתוב הוא בסיסי ביותר ולמעשה ההכנסה היא משמעותית הרבה יותר גדולה ממה שאפשר לקבל בתנאים של אי עבודה".

בשירות התעסוקה בבאר שבע רשומות כיום 570 הזמנות לעובדים, בהן הזמנות לעובדים בודדים, אך גם הזמנות לעשרות עובדים במקום עבודה אחד. גורם בשירות אמר כי על פי ההערכה, יש היצע של כ-2,000 מקומות עבודה בבאר שבע והנגב.

פקיד בלשכה בבאר שבע ציין כי דורשי עבודה רבים שבים ללשכת התעסוקה וחלקם דורשים תנאי העסקה שהמעסיקים אינם יכולים לעמוד בהם. "לא כולם רואים באותה עין את התוצאה של העבודה", אמר, "הרי הדרישה לעובדים היא בין היתר לשמור על רמת הכנסה סבירה או להגדיל אותה ואז המועסק ממילא מרוויח מכך".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

"אין מה לעשות, צריך לעבוד במה שיש"

אחת המעסיקות התרה אחר עובדים, שהגיעה היום ללשכת התעסוקה, סבורה שניתן היה להפנות אליהם עובדים, אך אף אחד כמעט לא הגיע. "הצענו 30 מקומות תעסוקה באבטחה ושירותי ניקיון בשכר של 23.6 שקלים לשעה - שכר גבוה יותר מהשכר שמשלמים במקומות אחרים, אולם לא הגיעו כמעט אנשים", ציינה. לדבריה, חוסר ההיענות נובע מכך שהמשרות שהיא מציעה אינן נכללות במסגרת "עבודה מועדפת" לחיילים משוחררים ולכן, אלו "הולכים למקומות אחרים".

נועם יוחננוף, מובטל מאשדוד, סיפר כי קרא על נתוני האבטלה הבוקר בעיתון, וטען, כמו נציגת לשכת התעסוקה בבאר שבע, כי רבים מהמבקשים אינם רוצים לעבוד, זאת לדבריו בשל השכר הנמוך הנלווה למשרות המוצעות בלשכת התעסוקה. "יש עבודה, אבל אנשים לא כל כך רוצים לעבוד ואני מבין אותם", הבהיר יוחננוף שהסביר כי הוא מבין ללבם. "גם אני בעצמי מחפש עבודה ואני רואה מה שמציעים, ובשכר שהם מציעים, שזה קצת בעיה בתור בעל משפחה עם שלושה ילדים, אבל אין מה לעשות, צריך לעבוד במה שיש".

אחת הטענות המופנות לעבר שירותי התעסוקה היא מיעוט המשרות הפנויות לאקדמאים. צעיר בעל תואר בהנדסה, במנהל עסקים ובכלכלה שהגיע הבוקר ללשכת התעסוקה בבאר שבע סיפר: "אין משרות לאנשים עם פרופיל כמוני", אמר, "מה יש להם כאן כבר להציע? אני לא מצאתי שום דבר". בחורה צעירה אחרת, דווקא כן רואה תקווה: "אני עולה חדשה" היא סיפרה, "לפני שבוע סיימתי אולפן וכן, אני מקווה שיציעו לי מקום עבודה טוב".

"סרט הישרדות ארוך ומייגע"

בזמן שכ-150 עובדים ממפעל "פניציה ישראל" באזור התעשייה ציפורי שליד נצרת, שנקלע למשבר כלכלי כבד נמצאים תחת סכנת פיטורים, יש לא מעט תושבים גם בצפון הממתינים בכיליון עיניים לתשובה חיובית בלשכת התעסוקה, שתחלץ אותם ממעגל האבטלה אליו נשאבו בלית ברירה. "סיימתי את לימודי התקשורת לפני כשנה ומאז אני מחפשת עבודה בנרות", סיפרה נדיה פורמן בת 26 מנצרת עילית. "קשה מאוד למצוא עבודה בפריפריה", היא אומרת ומסבירה כי מרבית העבודות הן זמניות ולא קבועות.

פורמן מועמדת לתפקיד מנהלת שיווק וממתינה בקוצר רוח לשוב למעגל העבודה. "אתה מחויב לעבור סבב מבחנים וראיונות שבסופם אתה גם עלול לקבל תשובה שלילית", סיפרה, "לצערי, מי שיש לו קומבינה זוכה לקבל את התפקיד. השאר מגיעים על תקן ניצבים כדי להוכיח, כביכול, שהמשרה מיועדת לכל המועמדים".

מנתוני שירות התעסוקה שפורסמו אתמול עולה כי בחודש יולי 2012 חלה עלייה בשיעור של 0.5% במספר המובטלים (דורשי עבודה מעל יומיים), בהשוואה ליוני 2012, ומספרם הגיע ל-187,200. זאת, לאחר שנתיים של מגמה חיובית שהתאפיינה בירידה במספר המובטלים בישראל. מספר המפוטרים ממקומות עבודתם בחודש יוני (החודש האחרון לגביו קיימים נתונים) היה 16,084 – מספר שיא מאז יולי 2009. מבין המפוטרים 8,587 היו נשים ו-7,497 גברים.

לפי נתוני לשכת התעסוקה, חלה בשנה האחרונה גם עלייה בשיעור האקדמאים המובטלים. א', תושב טבריה בן 30 הוא בעל תואר שני במנהל עסקים ובתקשורת. הוא מועמד לתפקיד בתחום הדוברות ויחסי הציבור ומתקשה אף הוא למצוא עבודה. "בפריפריה נלחמים על כל משרה פנויה בשיניים", אמר, "זה הפך לסרט הישרדות ארוך ומייגע המסרב להסתיים". א' סיפר כי שלח קורות חיים לעשרות מקומות עבודה, הגיע לראיונות ומבחנים, אולם לא הצליח לצאת ממעגל האבטלה עדיין. "גם כשעברתי את כל התהליך בהצלחה, לפתע נודע לי שהוחלט לבטל את המשרה בגלל קיצוצים", אמר. בשירות התעסוקה סירבו להגיב לידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully