וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בסביבת נתניהו תוקפים את פרס: "שכח את תפקידו"

טל שלו

16.8.2012 / 20:24

מקורבי ראש הממשלה תקפו את התבטאויות הנשיא בנושא האירני, בהן גם ההערכה כי ארה"ב לא תתקוף באירן לפני הבחירות. "הוא שכח שהיו לו טעויות הקשורות לביטחון המדינה"

באדיבות ערוץ הכנסת

(צפו בשר הביטחון מתייחס לסוגייה האירנית בכנסת)

מתקפה חסרת תקדים מכיוונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על נשיא המדינה שמעון פרס בעקבות הראיונות שהעניק לערוצי הטלוויזיה בהם הבהיר כי ישראל אינה צריכה לפעול לבד בנושא אירן, והביע אמון בממשל אובמה: "פרס שכח מהו תפקיד הנשיא", אמרו הערב (חמישי) מקורבים לנתניהו. "הוא שכח שהיו לו לפחות שלוש טעויות קרדינליות הקשורות לביטחון המדינה: הוא טעה כשחשב שאחרי הסכמי אוסלו יהיה מזרח תיכון חדש ובפועל התהליך גבה יותר מ-1,000 קורבנות בפיגועי הטרור שיצאו מהשטחים שמסר לפלסטינים, הוא טעה כשאחרי ההתנתקות אמר שיהיה שלום בעזה ובפועל יורים שם טילים על אזרחי ישראל, והטעות הכי גדולה הייתה ב-81', כשחשב שהפצצת הכור בעירק היא טעות. למזלם של אזרחי ישראל, בגין התעלם ממנו".

בנימין נתניהו ושמעון פרס פברואר 2012–. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
"הוא שכח שהיו לו לפחות שלוש טעויות קרדינליות הקשורות לביטחון המדינה"/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

בכך מגיעה לשיא הביקורת של נתניהו על הנשיא, לאחר שמאשימים בשבועות האחרונים את פרס בהובלת האופוזיציה נגד כוונת ראש הממשלה ושר הביטחון לפעול באירן. עוד מסרו הגורמים היום כי "רק אתמול אמר חמינאי כי ישראל תימחק מעל למפה, אז אסור שלמשטר האירני יהיה נשק גרעיני".

אל מול תגובתם החריפה של מקורבי נתניהו, בסביבת ברק הגיבו באיפוק. "דבריו של נשיא המדינה מוכרים וידועים", אמר מקורב לשר הביטחון. "זו לא הפעם הראשונה שהוא מציג את עמדותיו". בסביבת ברק הדגישו כי "כבודו של הנשיא במקומו מונח, הוא איש רב זכויות". כמו כן, הדגישו כי במהות דבריו של פרס, עומדת ההנחה שמתקפה ישראלית יכולה להביא רק לעיכוב זמני של תכנית הגרעין האירנית ולא להשמדתה. "עמדה שגם שר הביטחון מציג כל העת".

דבריהם של מקורבי ראש הממשלה ושר הביטחון מגיעים לאחר דברים שאמר פרס בראיון לערוץ 2. הנשיא התייחס לאפשרות של תקיפה באירן ואמר כי הוא בוטח בנשיא ארה"ב, ברק אובמה, שימנע מאירן להשיג פצצה גרעינית. "הנשיא אובמה נחוש לעצור את תוכנית הגרעין האירנית, וברור לנו שאנחנו לבד לא יכולים לעשות את זה אלא צריכים ללכת יחד עם אמריקה".

נשיא המדינה הבהיר: "אני לא מדבר בשם אף אחד, לא בשמי אני, ואני לא כל כך בטוח שאני שמעתי את הדברים בבהירות כזו, אני רק מסביר את דעתי. הערכתי שהם (ארה"ב) לא יעשו את זה לפני הבחירות, לבחירות נותרו יותר מ-80 יום. ישראל אמרה שאנו יכולים לדחות או להפסיק כך שאין בזה הפתעה. לפעמים דברים לא מפתיעים נשמעים כהפתעה".

בחודשים האחרונים, כאמור, גברו חילוקי הדעות בין ראש הממשלה לבין הנשיא בנוגע להתנהלות בנושא היחסים עם ארה"ב והמשבר סביב סוגיית הגרעין האירני. בעוד נתניהו מקפיד להביע ספק ניכר בהצהרותיו של הנשיא אובמה, פרס מתבטא בצורה הפוכה ולאורך כל השנה האחרונה שב ומדגיש את אמונו בממשל האמריקאי. בשבועות האחרונים, לנוכח החרפת ההתבטאויות של ראש הממשלה ושר הביטחון אהוד ברק בנושא אף הביעו זעם בסביבת ראש הממשלה על העמדות הפומביות ההפוכות שפרס נוקט בסוגייה האירנית.

במקביל, בשבוע האחרון מחריפים הטונים בין ירושלים לוושינגטון, שהגיעו לשיא עם התדרוך שיזמו שר ההגנה האמריקאי לאון פנטה והרמטכ"ל מרטין דמפסי, בו הדגישו כי אין ביכולתה של ישראל לחסל את יכולותיה הגרעיניות של אירן וכי למיטב ידיעתם לא התקבלה החלטה על תקיפה ישראלית. היום הגיעה תגובתו של שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, הנחשב למקורב במיוחד לראש הממשלה, שהדגיש כי גם עיכוב בשנים אחדות בלבד עשוי לגרום לישראל להחליט לתקוף באירן לבד.

פרס על תקיפה אפשרית באירן: "ברור שלא נוכל לעשות זאת לבד"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully