וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטוס היפר-אקטיבי

אהרון לפידות

16.8.2012 / 7:50

כותרות העיתונים בישרו בימים האחרונים בחדווה על "המטוס המהיר בעולם, שיעשה את הדרך מניו יורק לתל אביב בתוך שעתיים". טוב, תמיד טענו שאמריקה זה כאן. אבל לא רק בגלל העובדה שהניסוי שנערך שלשום נכשל, כדאי לכם לחכות לפני שאתם ממהרים להזמין כרטיסי טיסה אצל סוכן הנסיעות שלכם, וללמוד כמה פרטים על כלי הטיס המהיר הזה.

ה-X-51 "רוכב הגלים", הוא מטוס ללא טייס, המשמש לצורך הדגמת טכנולוגיה המכונה "היפר-קולית" (דרגת מהירות הגבוהה מ"על-קולי") לצרכים צבאיים. בעצם, השימוש בשם "מטוס" הוא הרחבה מסוימת של ההגדרה. "רוכב הגלים" הוא מעין הכלאה בין טיל למטוס. הוא אינו מצויד בכנפיים, והוא אינו ממריא ואינו נוחת בכוחות עצמו. הוא נישא מתחת לכנף מפציץ ענק מדגם B-52 לגובה של כ-50 אלף רגל, ומשוגר ממנו כמו טיל.

טכנולוגיה שהיא גם ידידותית לסביבה

את הניסוי הטכנולוגי מבצע חיל האוויר האמריקני, שמבקש להפוך את טילי השיוט שלו להיפר-קוליים, כך שתהיה לו יכולת לפגוע באמצעות טילים אלה בכל מטרה בעולם בתוך מקסימום שעה אחת. היעד הזה נגזר מכישלון צורב של אחד הניסיונות לחסל את בן לאדן, שאירע ב-1998. טיל שיוט אכן שוגר למקום מחבואו, אך עד שהגיע למטרתו בן לאדן כבר הספיק להסתלק.

הפלא האמיתי של "רוכב הגלים" הוא מנוע ה-Scramjet ההיפר-מהיר שלו, המביא אותו למהירויות בלתי נתפסות של שישה ושבעה מאך - בין 6,000 ל-7,000 קמ"ש. המנוע הסילוני הזה בנוי בטכנולוגיה יחידה במינה ואינו כולל חלקים נעים. זרם האוויר נדחס לתוך המנוע בגלל המהירות העצומה שבה הוא טס, והיעדרם של המדחסים הסילוניים חוסך משקל רב ותקלות פוטנציאליות רבות. סידרת גלי ההלם, שנוצרים מאחורי המטוס בשל מהירותו, העניקה לו את שמו.

אני בטוח שתשמחו לדעת שהטכנולוגיה הזאת גם ידידותית לסביבה במובן זה שהיא צורכת מעט מאוד דלק, כך שהיא חסכונית ולא מזהמת.

מתי היא תועבר גם למטוסים אזרחיים? קשה לדעת. איך? אפשר, לדוגמה, לייצר מטוס היברידי: נאמר שני מנועים קונבנציונליים ושני מנועי סקראמג'ט. עם המנועים הקונבנציונליים המטוס ימריא וינחת, ועם הסקראמג'ט ישייט במהירויות גבוהות. ותזכרו שקראתם את זה לראשונה כאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully