וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במערכת הביטחון תקפו את שטייניץ: "שיחליף את ראש אמ"ן"

גורם ביטחוני בכיר מתח ביקורת חריפה על שר האוצר, שטען בדיונים על התקציב כי מדינות ערב לא מתחמשות כבר שנים בגלל המשבר הכלכלי. "שר האוצר מנותק מהמציאות הביטחונית"

צילום: לע"מ, עריכה: יאיר דניאל

במערכת הביטחון יצאו היום (רביעי) בהתקפה חסרת תקדים נגד שר האוצר, יובל שטייניץ, לאור ההתבטאויות שלו בנוגע לתקציב הביטחון אל מול האיומים על מדינת ישראל. גורם ביטחוני בכיר, אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי "שר האוצר מנותק מהמציאות הביטחונית במזרח התיכון. לפי ההערכות שלו, לא צריך טנקים ולא צריך נגמ"שים. אם ההערכות שלו ימשיכו להיות ורודות לגבי המזרח התיכון, נמנה אותו לראש אמ"ן, במקום האלוף אביב כוכבי. הרמטכ"ל ומנכ"ל משרד הביטחון הציגו את המציאות בשטח. כל מי שמנסה להמעיט בערך האיומים על מדינת ישראל שייקח אחריות על החלטות שעלולות לפגוע בביטחון המדינה".

הגורם התייחס לדבריו של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, שטען כי צה"ל עומד במתווה של תכנית ברודט שבחנה את תקציב הביטחון. "אני מקווה שאף אחד פרט לשר האוצר לא חושד שסטנלי פישר נוטה לכיוון של צה"ל, פרט לעובדות והאמת. כל מילה שנוסיף מעבר לדברים של פישר על המאמץ של צה"ל להתייעל ולקצץ, יגרע מההישג".

שר האוצר יובל שטייניץ ונגיד בנק ישראל סטנלי פישר בוועידת הכספים, יולי 2012. עומר מירון
"מקווה שאף אחד פרט לשר האוצר לא חושד שסטנלי פישר נוטה לכיוון של צה"ל". שטייניץ ופישר/עומר מירון

אחר הצהריים סיימו אנשי האוצר להציג סקירה של שלוש שעות בישיבת הממשלה על התקציב. במסגרת הסקירה הוצגה מפת האיומי הכלכליים ובין היתר תרחיש של השלכות של אירוע קיצון, כמו פירוק גוש האירו, משמעויותיו, הקטנת הביקושים וירידה בהכנסת לצורך העלאת מסים וקיצוצים.

האוצר הציג את עמדתו כי צה"ל לא עמד בתכנית ההתייעלות שנקבעה לו, וחייב לקופה הציבורית 9.2 מיליארד שקלים. בנוסף, ישנם 2.2 מיליארד שקלים שהיו אמורים להיות מקוצצים במסגרת המלצות דוח טרכטנברג, כך שהסכום הכולל שצה"ל חייב הוא 11.4 מיליארד, לפי האוצר. "כשיש במקביל אירוע ביטחוני גדול מול אירוע כלכלי גדול, הממשלה צריכה להחליט לאן היא הולכת", אמר שר האוצר. "הגדלת תקציב הביטחון משמעותה פגיעה בצמיחה עתידית בשירותים אזרחיים וקיצוץ בחינוך, בבריאות וברווחה. מנתוני האוצר עולה שכל המדינות השכנות מסביב לישראל נמצאות בזמן משבר כלכלי משמעותי, לא מתחמשות שנים בגללו, קשה להן להתחיל מירוץ חימוש. תקציב הביטחון של ישראל עולה בהרבה על סך כל תקציבי הביטחון של שכנותנו ועל רקע החששות ממשבר גלובלי צריך להבין שזה בא על חשבון צרכים חברתיים וכלכליים".

הנגיד פישר הבהיר כי "האחריות על התייעלות היא של כל הממשלה, השרים צריכים להבין שצריך לקצץ או מהביטחון או מתקציב אחר כי אי אפשר להגדיל את הגרעון. נציגי האוצר הציגו מצגת המונה את מפת האיומים הכלכלית אל מול נתונים המציגים לטענתם את החוב הגדול שצברה מערכת הביטחון כלפי קופת המדינה".

לוואלה! חדשות נודע כי במהלך הדיון הארוך על תוכנית הביטחון הרב שנתית התייחס שר הביטחון אהוד ברק בדבריו גם לניהול החוב הלאומי ולהצגת עמדותיו בנוגע לגודל הגירעון, המנוגדות לעמדת שר האוצר וראש המנשלה. ראש הממשלה אמר לברק: "אדוני שר הביטחון, אנחנו לא עוסקים בניהול החוב הלאומי". מספר שרים הגיבו בצחוק, שככל הנראה עורר את זעמו של ברק שאמר: "אם הייתי יכול, הייתי הופך כאן את השולחן, אבל הוא כבד מדי".

לפנייה לכתב: amirbohbot@walla.co.il
לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

עוד בנושא
נתניהו: "עלינו להיערך לשינויים ההיסטוריים סביבנו"
העברת התקציב בממשלה נדחתה לאחרי החגים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully