וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנהגות חתולים: החתולה שלי מייללת בכל פעם שחבר שלי ישן איתי

ריבי מאיר וריני חביב-עמירן

13.8.2012 / 11:18

מומחיות וואלה! בעלי חיים להתנהגות חתולים עונות על שאלות גולשים: צריך להשאיר לחתולים מאוורר או מזגן כשיוצאים מהבית? למה החתול פתאום עושה צרכים מחוץ לארגז?

חתול פרסי. ShutterStock
אפשר לקלקל את זה? יופי!/ShutterStock

החתולה שלנו בת השנתיים ממררת את חיינו: היא מפילה ושוברת כ-ל דבר. היא נותנת שילטפו אותה כשבא לה וכשנמאס לה היא שורטת ונושכת חזק, לא כמשחק. לא נמסור אותה, אבל המחשבה שנחיה כך עוד שנים נוראית. אנחנו צועקים עליה או סוגרים אותה כדי לחנכה, אך לשווא.

תשובה: לא מעט אנשים נמצאים במצבכם. ובכן, יש פתרון, והוא קודם כל במחשבה - חישבו כך: "אנחנו אוהבים את החתולה שלנו. היא עושה מעשים שאנחנו לא מבינים. מה עושים כדי להתקדם?". כלומר ראשית, היפטרו מהמחשבות הקשות המביאות לתסכול קשה ולכעסים.

חתולים מתנהגים בצורות שונות ומשונות, ולא תמיד מובנות לבני אדם, ולכן חשוב לשאול אנשי מקצוע למה פעולה מסויימת נעשית ומה עושים כדי לתת להם מענה לצורך שהם מבטאים בפעולותיהם. חשוב לדעת כי חתולים פועלים אך ורק מתוך צורך אמיתי, ולא מתוך רגש (דווקא, רוע, קנאה וכד'). חתולתכם זקוקה למרדף אחרי דברים "חיים וזזים", וכשאין כאלה, היא מנסה לתת "חיים" לחפצים – היא מפילה אותם, הם זזים לרגע, ומבחינתה זה כבר יותר מעניין. הפתרון הוא להפעיל אותה במשך 20 דקות בבוקר ובערב (למשל בעזרת חכות יעילות), ולספק לה הפעלות בבית, גם כשהיא לבדה. זה יחסוך הרבה חפצים שבורים, כעס ותסכול של החתולה. באופן פלאי תראו שכעבור ימים - בלי צעקות או סגירה בחדר - דברים ישתנו.

חתולתי מעוקרת ובריאה. יש לה גישה חופשית למרפסת, לאוכל ולמים. לרוב היא ישנה איתי בלילה. לאחרונה, כשהחבר ישן איתי, היא נשארת בסלון ולא מתקרבת לחדר השינה, מייללת יללות ממש קורעות לב. אני לא רוצה שהיא תהיה בסטרס. להגיב? להתעלם? לקרב בינה ובין החבר?

אילוסטרציה. ShutterStock
תמסרי לחבר שלך שייקח את "חיזור גורלי" גרסת החתולים/ShutterStock

תשובה: אם הייללות עקביות ואת מרגישה בהן לחץ, קחי אותה לווטרינר. ייתכן ויש לה בעיה פיזית כלשהי.
ייתכן גם כי השגרה של החתולה השתנתה בעקבות החבר החדש. עלייך לתת לה כל מה שהיא צריכה, אהבה רבה ומשחקים. נסי לשחק איתה כשהיא מתחילה ליילל. אם היא תתפנה למשחק, סימן שהיא בלחץ אבל בריאה.
קראי לה לחדר השינה אחרי שאת מרגיעה אותה בנעימות ומשחקת איתה קצת. אם סגרת את דלת חדר השינה, זה עלול לגרום ללחץ אצלה. פתחי את הדלת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

החתול שלי בן חמישה חודשים. הוא היה עושה את צרכיו בארגז, אבל לפני כחודש התחיל לעשות בכל רחבי הבית. הארגז לא שינה את מיקומו והחתול לא עבר כל טראומה. הצילו!

חתול בבדיקת וטרינר. Amanda Perkins, ShutterStock
אני מקבל בלון אחרי הבדיקה?/ShutterStock, Amanda Perkins

תשובה: הבעיה הזו נפוצה ופתירה לחלוטין בדרכים חיוביות. אנא קראי את הכתבה שלנו בנושא: "עשיית צרכים מחוץ לארגז החול" ופעלי על פיה. ייתכן והתפתחה בעיה פיזיולוגית כלשהי, ולכן יש לקחת את החתול לבדיקה וטרינרית בהקדם. יחד עם זאת, כל הצעדים בנוגע להתנהגות עצמה חשובים לעשייה מיידית.

לעתים קרובות עשיית הצרכים היא קצה הקרחון ויש עוד בעיות אשר גורמות להתנהגות קיצונית כזו, וחשוב להבין ברוגע מה גורם ללחץ אצל החתול.

יש לי שתי חתולות באותו גיל. אחת יורדת למטה והשנייה בבית. כשהראשונה חוזרת, לרוב השנייה מתייצבת ליד הדלת. עם כניסתה, הראשונה נותנת לשנייה מכה קטנה וממשיכה לרוץ לקערית האוכל/מים שלה. למה היא עושה זאת?

אילוסטרציה. ShutterStock
אני ראשונה באוכל, אחרת תקבלי כאפה/ShutterStock

תשובה: קרוב לוודאי שהראשונה פחות דומיננטית והשנייה השולטת, והאשונה מבהירה שהיא לא "פראיירית" ולא מוותרת על הזכות לאכול ראשונה. זו פעילות טבעית בין חתולים בכל הנוגע להיררכיה ביניהם. לפעמים משתנה ההיררכיה, וזה מעין משחק שמאוד חשוב להן, וחשוב מאוד לא להתערב בכך.
ייתכן כי הן קרובות מבחינת החוזק שלהן, ויש תחרות על המשאבים. במקרה כזה חשוב שתמיד יהיו שתי קערות של מזון טרי ונקי, ושתי קעריות מים נקיים וטריים בכמה קערות בבית וגם בחוץ. כאשר יש שני חתולים, מומלץ לשים גם בגובה קערות מזון ומים.

מומלצת דלת מיוחדת לחתולים (cat flap) ניתן להרכיב דלת כזו, בצירוף קולר ייעודי לחתולה שלכם בלבד, כדי שרק היא תוכל להיכנס ולצאת בחופשיות בכל עת.

עד כמה חם לחתולים בקיץ כשהם לבד בבית? צריך להשאיר להם מאוורר או מזגן?

חתול מנצ'קין בערסל רשת. Linn Currie, ShutterStock
מי הליצן שסגר את המזגן? חם לי מוות!/ShutterStock, Linn Currie

תשובה: חם להם מאוד, ועוד יש להם פרווה. בקיץ חובה עלינו להקל עליהם. מאוורר וחלונות פתוחים לרווחה (חשוב להתקין רשת על החלונות כדי למנוע נפילות). אפשרו לחתולים בביתכם מקומות גבוהים ורחבים כדי שיוכלו לעלות ולהתרווח מול מקור של בריזה. שימו לב לכיוון השמש וכיצד היא נכנסת לדירה, ודאגו לצל בנקודות החמות.

אין צורך במזגן, אלא אם כן אין לכם בעיה לפרנס את חברת החשמל, וגם אז - 25 מעלות יספיקו, זה נעים וחסכוני. אם למשל נוסעים ל-24 שעות (מסוכן להשאיר חתולים ללא השגחה וטיפול מעבר ל- 24 שעות), מומלץ להשאיר מזגן או מאוורר וחובה שמישהו אחראי ואוהב החתולים ייכנס וייבקר פעם לפחות פעם ביממה כדי לבדוק שהכל כשורה.

  • עוד באותו נושא:
  • חתולים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully