וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוהל שכן: בין הכפר ג'בע להתנחלות גבע בנימין - אדם

ניר יהב ויהושע בריינר

14.8.2012 / 12:30

מי הולך לחוג רקמה, ואיפה הארנונה היא "התעללות"? בכל שבוע נברר ממה מורכבים חיי היומיום בשני יישובים שכנים - יהודי ופלסטיני

בג'בע מתגוררים כ-4,200 תושבים. מדרום-מזרח, בגבע בנימין, מתגוררים 6,500 תושבים. "אף אחד לא קורא לנו גבע בנימין, השם של היישוב הוא אדם, על שם האלוף יקותיאל אדם שנהרג בלבנון", מכריז בבר וענונו, בן 59, ראש הוועד המקומי שעובד גם כמנהל פרויקט שיקום שכונות במשרד הבריאות. "ועדת השמות קבעה בזמנו שלא ייתכן שכל הרוג ייקבל יישוב על שמו. נו באמת, אנחנו כולנו באנו מהשכונות, השם גבע בנימין כבד עלינו. רק אדם".

מפה גבע בנימין וג'בע. Google Earth
מפה גבע בנימין וג'בע/Google Earth

כמה עולה לקנות דירה?

בג'בה הדירות "יקרות מאוד", מקדים ואומר עבד אל-כרים בשאראת, בן 58, ראש המועצה מאז 1996. לפני כן כיהן במשך 21 שנה כמוכתאר הכפר. לדבריו, "הפקיעו לנו את כל האדמות והשאירו אותנו בשטח מאד מצומצם". הוא מספר כי מגרש בשטח של דונם עולה כ-400 אלף שקל ובניית הבית כ-240-280 אלף שקלים נוספים. "זה מאד יקר ביחס למקומות אחרים בגדה. אנו נאלצים לבנות לגובה ולבנות באופן חלקי. כשאנו משיגים כסף - אנו בונים עוד קומה". מחוץ ללשכתו של בשאראת תלויות תמונות רבות של פלסטין ובית לחם. בלשכתו לא תלויה ולו תמונה אחת. היכן תמונותיהם של אבו מאזן וערפאת? "אני לא משרת אף אחד, מלבד התושבים שלי. לכן אין תמונות שלהם".

באדם בית עם גינה ששטחו כ-130 מ"ר נמכר ב-1.1 מיליון שקלים. "המחירים זינקו בטירוף", אומר וענונו. "הקרבה לירושלים והעובדה שאין מריבות עם השכנים העלו את המחירים, מה גם שבעתיד מתוכנן גשר שיחבר אותנו לבירה. כבר היום אנחנו מרגישים כמו שכונה נוספת של ירושלים. הבעיה היחידה היא הכביש הנוכחי. כל בוקר תקועים פה בפקקים עצומים ערבים לצד יהודים. בלי הכביש הזה המחיר היה מזנק הרבה יותר". התחברתם על מחאת הדיור? "אנחנו המייסדים באנו מהשכונות הכי קשות בירושלים, אני הייתי בפנתרים השחורים", אומר וענונו בגאווה, "אני יודע היטב שמי שאין לו קורת גג מאבד את הביטחון העצמי שלו אבל ברגע שדפנה ליף חיברה אקטים שמאלניים אז עזוב אותנו. הם ממש לא כמונו הפנתרים. בשביל שקית חלב נאבקנו, לא על מותרות!". כאב לך על משה סילמן? "התנהגו אליו לא בכבוד, חייבים לשפר את היחס לאנשים כמוהו". הפגישה עם וענונו נערכת במשרדי מזכירות היישוב, הממוקמים במבנים יבילים. את הקירות מעטרת תוכנית תב"ע של היישוב והודעות מטעם המזכירות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ממה מתפרנסים?

חלק מתושבי ג'בע עובדים באזור התעשייה ליד מעלה אדומים, וחלק בחקלאות או בבנייה. יש תושבים שעובדים כסוחרים ברמאללה ויש שעובדים אצל "רמי לוי". בשאראת לא שופט את תושבי הכפר העובדים במעלה אדומים, וגם לא מתרשם יותר מדי מרמי לוי: "אין ממה להתרגש מכך שפלסטינים ויהודים עובדים. זה תמיד ככה". עובד המועצה, שחדה תואם, בן 40, מספר שרבים מתושבי הכפר נוהגים לערוך קניות ב"רמי לוי", בעיקר כשיש מבצעים מיוחדים: "יש לי מכולת קטנה בכפר והוא פוגע לי בפרנסה", הוא צוחק. "לפעמים יש שם יופי של מבצעים. הוא מוכר חלב בשקל, עוף בשקל. זה מבצעים טובים".

תושבי אדם עובדים בירושלים במקצועות חופשיים.

סל קניות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פחית קולה: ג'בע - 2 שקלים (פחית), אדם – 6 שקלים (בקבוק חצי ליטר).
עשר פיתות: ג'בע - 5 שקלים, אדם – 9.90 שקלים.
קילו עגבניות: ג'בע - 3 שקלים, אדם - 5.90 שקלים.
קפה: ג'בע - 12 שקלים (סנדוקה, 250 גרם), אדם – 8.4 שקלים (עלית, מאה גרם).
סיגריות מרלבורו: ג'בע - 21 שקלים, אדם – 24 שקלים (לפני עליית המחירים).
חיתולים: ג'בע - 20 שקלים, (פמפרס, חבילה קטנה). חבילה גדולה של חיתולי "מולטקס" עולה 31 שקלים. אדם – שתי חבילות האגיס במאה שקלים.

בשירות התושבים

חינוך: בג'בע שלושה בתי ספר - יסודי אחד ושני תיכונים. "החינוך מאד חשוב לנו", אומר בשאראת. "אנו מעודדים את הילדים ללמוד ונותנים תעודות הצטיינות לטובים ביותר. זה מחזק אותם וגורם לתלמידים רבים לרצות להצטיין בלימודים. גם רמת ההוראה השתפרה מאד".

באדם שלושה בתי ספר יסודיים. לתיכון נוסעים בדרך כלל לירושלים. "יש פה מכל עם ישראל, חילונים לצד חרדים", אומר שלום בן חמו, מזכיר היישוב. "הרוב הם אנשים מעדות המזרח שהמסורת חשובה להם ולכן תוכל לראות פה מישהו שהולך לבית כנסת בשבת בבוקר ואחר כך נוסע לים".

בריאות: בג'בע פועלת מרפאה ממשלתית שפתוחה שלוש פעמים בשבוע, משמונה בבוקר עד הצהריים. במרפאה עובדים רופאי משפחה לצד רופאים מומחים. בכפר א-ראם הסמוך מרפאות נוספות ובמקרי חירום ניתן לנסוע לבית החולים ברמאללה. בנוסף, אפשר לקבל טיפול אצל רופא בביתו בכפר. רופא מומחה גובה מאה שקל לביקור, ואילו רופא כללי - 60 שקל. "ההכנסה כאן לא גבוהה ולכן זה מאד יקר לנו", אומר בשאראת. "המזכירה שלי, לדוגמה, משתכרת 1,200 שקלים בחודש".

באדם פועלים סניפים של שלוש קופות חולים. "מקסימום נוסעים שבע דקות לירושלים".

דת: בג'בע שלושה מסגדים. הגדול שבהם הממוקם בסמוך לבניין המועצה, הוצת ביוני האחרון ועל קירותיו רוססו כתובות נאצה. אתם סומכים על מערכת המשפט הישראלית שתעניש את מי שהצית את המסגד? "לא. אם מתנחל הורג פלסטיני, הוא נידון לחצי שנת מאסר. אז איזה עונש הוא יקבל על שריפת מסגד? שום עונש. הלוואי שהמתנחלים שהציתו את המסגד יישלחו ליותר מעשר שנות מאסר. מי שעשה את זה הם טרוריסטים. הם דוחפים אותנו לעימות. אם יוצת מסגד בכפר אחר, והתושבים ירגישו שהם צריכים לעשות משהו, אי אפשר להוציא מכלל אפשרות שתפרוץ אינתיפאדה. המתנחלים גוררים את ישראל למלחמה ואותנו לאינתיפאדה נוספת".

באדם שישה בתי כנסת. "הכי קטן של האשכנזים, לפעמים שולחים להם כמה משלנו כדי שיהיה מניין". וענונו מספר כי אחד התושבים הקים בית כנסת בנוסח מרוקאי. "בבית הכנסת הקודם שלו לא הסכימו לנוסח, אז הוא פשוט הקים בית כנסת חדש".

ג'בע ,כפר פלסטיני גדול בצפון השומרון, יולי 2012. דרור עינב
בצל ההצתה. מסגד בג'בע/דרור עינב

איפה עושים שופינג?

תושבי ג'בע עורכים את קניותיהם ברמאללה או בא-רם.

תושבי אדם קונים בקניון מלחה או אפילו בתל אביב. "אני חולה בגדים", מעיד על עצמו וענונו. "רמי לוי" פופולרי מאוד בתחום המזון. "הסניף המעורב ממש לא מפריע לנו. פעם היינו עושים הרבה קניות בכפר ג'בע עד שסגרו לנו את כביש הגישה לשם".

מס מקומי

בג'בע כל משק בית משלם מדי חודש 15 שקלים בעבור ניקיון ותחזוקה. בנוסף משלמים תשלום ארנונה שנתי של 10 שקלים למ"ר.

באדם משלמים כמאה שקלים לחודש מס ועד, ועוד מאה שקלים בעבור הוצאות ביטחון. "הארנונה פה חונקת", אומר בן חמו, "אנחנו משלמים כמו רחביה". מספר שמשלם על בית של 220 מ"ר 700 שקל מדי חודש. "זו התעללות".

יום בבית הספר

נור א-דין, בן 13 מג'בע עולה לכיתה ח'. הוא לובש חולצה צהובה שעליה כתוב בעברית "בית"ר ירושלים", אך לא מבין מה כל כך מצחיק אותנו בחולצה שלו ("קניתי את החולצה ברמאללה. היא נראתה לי חולצה יפה"). השיעורים האהובים עליו הם ערבית, לאומיות ("למדנו על הערים בפלסטין. שמעתי הרבה על חיפה ואני מת לבקר שם") ודת ("אני אוהב כל מה שקשור לענייני איסלם") והשיעור הפחות אהוב עליו הוא אנגלית ("אני חלש בזה"). הוא אוהד את ברצלונה ("בגלל מסי") ורוצה להיות חשמלאי כשיהיה גדול ("אוהב אלקטרוניקה, חשמל וכל מה שקשור לזה").

רועי, בן 12 מאדם, עולה לכיתה ח'. בינתיים בקיץ מתאמן לקראת הבר-מצווה. "לא פשוט לדעת את הפרשה שאני צריך לקרוא בעל פה", הוא אומר בייאוש. את החופש מעביר בפגישות עם חברים ולפעמים נוסע לים בתל אביב. לפני שיצא לחופש היה נוהג לפתוח את הבוקר בשעתיים גמרא (למדנו מסכת "תענית", הלכות שקשורות בצומות), ולאחר מכן עברית, מדעים, ספורט, מתמטיקה וגיאוגרפיה. חולם להיות נהג מכוניות אקסטרים כשיהיה גדול. "אבא שלי מורה לנהיגה אז דרכו נכנסתי לנושא של הפעלולים. היום עם האופניים אני עושה דברים מטורפים".

ג'בע ,כפר פלסטיני גדול בצפון השומרון, יולי 2012. דרור עינב
ילדים בג'בע/דרור עינב

מה עושים אחר הצהריים?

בג'בע פועל מועדון נוער שבו רשומים מאות מילדי ונערי הכפר. הבנים עוסקים בעיקר בספורט והבנות רוקמות. לעתים הם נוסעים לרמאללה לבריכת השחייה. מעבר לכך, רבים מהילדים מכורים לאינטרנט ובעיקר לפייסבוק. "אני זקן ולכן אין לי פייסבוק", מעיד על עצמו בשאראת בחיוך. "הפייסבוק יכול להיות טוב ויכול להיות רע. החשש הגדול שלנו כמוסלמים הוא שהילדים יגיעו לתכני זימה ולאתרים לא ראויים. מה שטוב בו זה שהוא יוצר חברויות וחושף את הצעירים בפני מידע רב. זה מפתח להם את השכל". בשאראת נזכר בכאב ב"קומץ של ישראלים", שהביע שמחה בפייסבוק על מות ששת הפעוטות הפלסטינים בתאונת דרכים בסמוך לכפר. "חשבתי לעצמי שהם צריכים להתבייש, אבל הבנתי שלא כל הישראלים חושבים כמוהם".

באדם הילדים פעילים בחוגי כדורגל, טקוואנדו, קראטה וחוגי מוזיקה. קיימת גם נבחרת כדורגל שמשחקת בטורנירים נגד יישובים אחרים בבנימין. "אנחנו תמיד מנצחים, שאר הקבוצות הם חננות", צוחק וענונו. ומה עם פייסבוק? "לכל הילדים יש כאן והם מבלים בו שעות. לי אישית אין. הפייסבוק הוא דרך טובה לכל מי שרוצה ללכלך עליי ולא מתאים לי שיתחילו לפגוע בשמי. בכל מקרה, אני לא מפקח על הילדים כשהם במחשב. לא מאמין בזה".

התנחלות אדם, גבע בנימין, יולי 2012. דרור עינב
ילד משחק כדורסל באדם/דרור עינב

בילויים לגדולים

בג'בע, "כשחוזרים מהעבודה, מעדיפים להישאר בבית, לצפות בטלוויזיה או לבקר שכנים", אומרים בשאראת ותואם. לדברי בשאראת, יש מי שהולכים לפעמים למסעדות ברמאללה: "אלו בעיקר הצעירים. אתם מכירים את החבר'ה הצעירים. הם רק רוצים לעשות רושם".

אדם: "לא מזמן הלכתי למסעדת 'מוריס' בשוק מחנה יהודה. אוכל פשוט, אווירה פשוטה, אתה יושב בכיף. בכלל, המסעדות בשוק מאוד אהובות". בן חמו ווענונו מספרים שיצאו באחרונה לקולנוע סמדר בבירה, שם הציגו הצגה מרוקאית. "אנחנו אנשים פשוטים, לא מתחברים למסעדות של שפים. זה מרגיש מתנשא מדי".

גיבורים מקומיים

ג'בע: בשאראת נוקב בשמו של מחארב ד'יב תואם, משורר מפורסם: "כולם הכירו אותו. הוא גרם לכולם להכיר את כפר ג'בע". בנוסף אומר כי הכפר גאה בשהידים שנהרגו באינתיפאדה, ובראשם ג'אד אסלים, "ההרוג הראשון באינתיפאדת אל-אקצא. הוא נהרג ברמאללה. הוא גיבור משום שהוא הגן על מדינתו".

אדם: לאחר חשיבה מאומצת, וענונו נוקב בשמותיהם של הכדורגלנים עידן טל וגולן חרמון שיצאו מהיישוב. "מעבר לפרסום, יש בהם משהו שמעיד על הנוער האיכותי שמייצג את החברה כאן. טל במיוחד, דוגמה למופת וספורטאי מצטיין". המזכירה של הוועד, פלורי בניסטי, נוקבת בשמו של וענונו בעצמו. "הוא האיש שהקים את היישוב וכל שנייה מהזמן הפנוי שלו הוא מקדיש לאדם. ממש נושם את המקום".

קבוצת כדורגל אהודה

"לג'בע יש קבוצה, אבל היא לא ברמה גבוהה. היא לא מכבי תל אביב", צוחק תואם. לדבריו, רוב התושבים אוהדים את ברצלונה, ריאל מדריד וברזיל ("יש פלסטינים רבים שהיגרו לפני הרבה שנים לברזיל ולכן יש קשר עמוק למדינה הזו").

אדם: "רק בית"ר", מכריז כמעט כל תושב. למרות זאת, ישנם גם אוהדי הפועל ירושלים שכן גם ויקטור יונה, בעלי הקבוצה, מתגורר במקום. "אני בטוח שעמוק בפנים גם הוא אוהד בית"ר", אומר וענונו.

מה יהיה כאן בעוד עשר שנים?

ג'בע: "אני מקווה שהאדמה תשוחרר מידי הכיבוש הישראלי ושיהיה שלום אמיתי בין שני העמים", אומר בשאראת. "אני מקווה שג'בע תעניק שירות טוב יותר לתושביה: חשמל, ביוב, מים, תחזוקה. אני רוצה שנהיה פרבר מכובד של רמאללה. תראו את הר נוף. אני רוצה שניראה ככה".

אדם: "אנחנו כבר נהיה מחוברים לירושלים בגשר ובעזרת עוד 1,300 יחידות דיור נוספות נתחבר לשכונת פסגת זאב. גם ג'בע תישאר כאן ותצמח ללא קשר אלינו. מה רע לנו אתם?".

התנחלות אדם, גבע בנימין, יולי 2012. דרור עינב
"נתחבר לירושלים בגשר". הכניסה לגבע בנימין/דרור עינב

יחסי שכנות

ג'בע: "אין שום יחסים משום שהם לקחו את אדמותיי", מבהיר בשאראת. אט-אט הוא מתמתן ומסביר: "אין בינינו איבה. זה לא כמו היחסים בין בורין ויצהר. אנחנו לא נלחמים זה בזה. כל אחד לעצמו. יש גם 10-15 מתושבי הכפר שעובדים שם, אבל אני מבין אותם ואין בי כעס עליהם". בשאראת פורש בשלב זה מפה של האזור, ומראה לנו היכן נמצאות אדמות הכפר: "אסור לנו להגיע אליהם משום שהצבא לא מאפשר לנו. הכול מוקף גדרות בתירוצים של 'ביטחון, ביטחון, ביטחון'". מה המסר שלך לתושבי גבע-בנימין? "אני מקווים לחיות בשלום. האדמות שלכם שייכות לנו. די לאיבה".

אדם: "למעט אירוע בודד בו נרצח תושב בג'בע בשנות ה-90, יש לנו יחסי שכנות טובים מאוד", אומר וענונו, "לפני חודש וחצי אנשי ג'בע הגיעו לחתונה של אחד התושבים וחלק מאנשי הכפר עובדים אצלנו. אני אומר לך חד-משמעית, והם גם יודעים את זה, שלא בנינו על שטח ששייך למישהו אלא רק על אדמות מדינה. יש בתוך היישוב מובלעות של שטחים פרטיים ואנחנו לא נוגעים בהם". יש לך מסר לראש מועצת הכפר? "אנחנו פה, הם שם, אף אחד לא יזוז ולכן צריכים ללמוד לחיות יחד. למה להתעצבן?".

מדד השלום

ג'בע: לדברי בשאראת, 0 מתוך 10. "בעיקר בגלל הממשלה הנוכחית. למרבה הצער, השמאל בישראל היה פעם חזק ואילו היום הימין רק הולך ומתחזק. אני לא פסימי אלא מתאר מציאות". תואם נוקב באותו מספר: "יש פער גדול בין הימין הישראלי לבינינו. אנו מקווים שתקום ממשלה מתונה שתקדם את השלום".

אדם: בן חמו אומר 1 מתוך 10. "אין סיכוי לשלום פשוט כי אין עם מי לעשות שלום בצד השני. אם כשאולמרט הציע להם כמעט הכל הם סירבו לחתום אז הם כבר לא ייחתמו על הסכם לעולם". וענונו אופטימי יותר ואומר 6 מתוך 10. "המספר הוא רק עניין של ראש ממשלה אמיץ שייקבל החלטה. לפני שמדברים על חוק טל ועניינים אחרים חייבים שלום. הזמן שעובר הוא לרעתנו. צריך להכריז על יהודה ושומרון כעל חלק מהמדינה או לחתוך חלק שיהיה מקובל על הרוב. אי-אפשר לשחק גם גם". ומה יהיה גורל אדם במצב שיצטרכו לחתוך? "מה קרה לך, אדם בחיים לא תוחזר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully