וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלחימה בסיני: ראוי, אבל בעייתי

דן מרגלית

9.8.2012 / 9:23

הכבוד והיקר לתגובתו של נשיא מצרים, מוחמד מורסי, בעקבות מתקפת הטרור, שתחילתה ברצח 16 מחייליו בחצי האי סיני והמשכה בניסיון לפרוץ לתחומי ישראל. הטרור מבין רק את שפת הכוח, אם בכלל.

מורסי גם נהג כראוי בפטרו את ראש המודיעין מוראד מוואפי, שקיבל מישראל מידע מוקדם על מתקפת הטרור הצפויה, אבל נפל קורבן לקונספציה - אותה מילה ארורה הזכורה במילון העברי מאז מלחמת ששת הימים. הוא האמין כי המחבלים לא יפגעו בחיילים מצרים השוברים את צום הרמדאן. הלוא הם דתיים איסלמים. מוואפי ואחרים פוטרו. איש מהם לא יעתור לבג"ץ המצרי. יהיו מרוצים אם יניחו להם לחזור לבתיהם בשלום.

עם זאת, ידיעות כאלה מתקבלות בארץ ברגשות מעורבים. מטוסים מצריים הפציצו בסיני? שוב נורו טילים בחצי האי? אצל מי שהיה במדבר רב ההוד אך גם הנורא ההוא ידיעות כאלה מלוות בזיכרונות קשים. לפני כ-39 שנים המטוסים המצריים והטילים תקפו את חיילי צה"ל, שנשלחו להגן על קו המעוזים.

הצנעת חלקה של ישראל מקפחת אותה מקבלת צל"שים

המשמעות היא שכרגע הפעילות הצבאית המצרית ברוכה ורצויה, אבל גם תקדימית. בסופו של דבר היא תפעל ברמה זו או אחרת נגד הטרור, אך יהיה לה גם תג מחיר של שחיקת המחויבות המצרית לפירוז חצי האי סיני מכוחות גדולים. בהזדמנויות שונות ישראל כבר ויתרה בתחום זה, בעיקר כשקיוותה כי צבאו של חוסני מובארק יחסום את נתיב הברחות הנשק דרך המנהרות מסיני אל חמאס בעזה.

עתה התרחבה המגמה של פעילות צבאית בסיני, וגם היא אינה מדאיגה, אלא שעל ישראל לעמוד על המשמר, שמהלכים רצויים כאלה בפקודת מורסי לא ייעשו בסיבוב הבא על דעת קהיר בלבד, בלי לקבל את הסכמת ירושלים ובלי להיוועץ בה.

היו גם קולות צורמים. במצרים ניתנה הוראה לא לראיין באמצעי התקשורת פרשנים ישראלים על תקרית הדמים בסיני. נשמעו טיעונים של האחים המוסלמים, וכמובן חמאס, כאילו ישראל יזמה את פעולת הטרור, וה-ראיה שהיא צלחה נגד חיילים מצרים אבל כשלה בעימות עם צה"ל. הטוענים כך אינם מחויבים לא לאמת ולא להיגיון.

מוקדם עדיין להעריך את תוצאות צעדו הראוי של מורסי. בסופו של דבר פיטר את ראש המודיעין הכפוף לו וקיים חשד שמא סילק מי שבעברו ייצג את הממסד הצבאי של מובארק וקיים את המודוס ויונדי עם ישראל. אין ביטחון כי סגנו ילך בדרכו.

אולי ראוי שישראל תעשה חשבון נפש ותשאל את עצמה שמא נבון היה לשמור בסוד את העובדה כי צה"ל הזהיר מראש את המודיעין בקהיר מפני מתקפת הטרור הממשמשת ובאה. הצנעת חלקה של ישראל מקפחת אותה משבחים ומצל"שים, אך יעילה יותר בעיני כל מי שמייחל להמשך שיתוף הפעולה עם ממשל מורסי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully