וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערבית - מהותית לשילוט העירוני בתל אביב

מיטל פינטו

9.8.2012 / 3:01

ראש העיר תל אביב-יפו דחה את בקשת חברי מועצת העיר לדון בהוספת הערבית לסמל העיר. ד"ר מיטל פינטו סבורה שחולדאי טועה משום שיש מימד סמלי נוסף על הפונקציונלי בשינוי הסמל

ביום שלישי התבשרנו כי מועצת עיריית תל אביב-יפו דחתה הצעה לשינוי סמל העיר כך שיכלול כיתוב בערבית בנוסף לכיתוב בעברית ובאנגלית. ראש העירייה רון חולדאי הסביר כי הואיל ובני הקהילה הערבית מונים, לדבריו, רק 4% מתושבי העיר, אין כל סיבה או היגיון להוסיף כיתוב בערבית לסמל העיר.

חולדאי טועה. הוספת הכיתוב בערבית לסמל העיר מתבקשת כי היא חלק חשוב מזהותם התרבותית של תושבי העיר הערבים. עמדה זו התקבלה כבר לפני עשור על ידי בית המשפט העליון שדן בעתירה שהגיש ארגון עדאלה נגד עיריית תל אביב-יפו בבקשה לחייב אותה להוסיף כיתוב בערבית למכלול השילוט העירוני.

בית המשפט העליון קבע כי הוספת כיתוב בערבית לכלל השילוט העירוני בעיר, כולל בשכונות היהודיות, מתחייבת מכוח הזכות לשוויון, מכוח הזכות לחופש הלשון, ומכוח העובדה שהשפה העברית והשפה הערבית מוגדרות בחוק כשפות הרשמיות של ישראל. בית המשפט העליון קבע זאת בזמנו, אף על פי שהיה לו ברור שלרוב ערביי ישראל יש שליטה מספקת בשפה העברית המאפשרת להם להיעזר בשילוט העירוני בעברית. השיקולים שהנחו את בית המשפט היו ערכיים, ונגעו למעמדה החברתי והאזרחי הראוי של השפה הערבית בישראל.

לערבים זכות שווה במרחב העירוני

פסיקת בית המשפט העליון עולה בקנה אחד עם שתי המטרות העיקריות שלשמן דרושה הגנה על השפה הערבית. המטרה הראשונה היא פונקציונאלית: להבטיח כי לאזרחים ערבים תהיה הזדמנות שווה להבין את השילוט העירוני בעיר מגוריהם ולהשתתף באופן שווה במרחב הציבורי העירוני. המטרה השנייה היא מהותית: ייצוג השפה הערבית במרחב הציבורי מאפשר לערביי ישראל תנאים מינימליים לשימור זהותם התרבותית. יש לזכור כי השפה הערבית אינה מרכיב זניח בזהות התרבותית של ערביי ישראל. היא הגורם המאחד בין ערביי ישראל המוסלמים, הנוצרים והדרוזים.

בניגוד לדבריו של חולדאי, יש הגיון רב בסמל עיר ש"מדבר", הן ברמה הפונקציונאלית והן ברמה המהותית, לכל תושבי העיר – יהודים וערבים כאחד. היוזמה להוסיף כיתוב בשפה הערבית באה מחברי מועצת העיר, המייצגים את המיעוט הערבי, ויש להבינה כרצון אמיתי לקחת חלק פעיל במרחב הציבורי העירוני. כשם שחולדאי מבקש להצטייר כראש עיר סובלני המאפשר לאנשי המחאה החברתית להקים אוהלים במקומות שהעירייה הקצתה, וכשם שהוא תומך במצעד הגאווה מתוך הבנה שלמיעוט ההומו-לסבי יש זכות לצעוד יחדיו באירוע המוני, כך עליו להבין שהשפה הערבית ודובריה הם חלק מהותי ממרקם העיר, שלא בכדי קרויה תל אביב-יפו.

ד"ר מיטל פינטו, מרצה למשפטים במרכז האקדמי כרמל, חיפה

  • עוד באותו נושא:
  • ערבית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully