וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על דו"ח הכרמל: "רק הציבור ישפוט החלטות הדרג המדיני"

פנחס וולף

7.8.2012 / 15:40

אבי צוערת שנספתה באסון הכרמל קרא לראש הממשלה בדיון בכנסת לקיים דיון על דו"ח המבקר בממשלה: "44 אנשים נהרגו, לא 44 ג'וקים". נתניהו: "לפעמים צריך לחסוך"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת

בני משפחות של הנספים באסון הכרמל התפרצו בצהריים (שלישי) לדבריו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדיון בוועדה לביקורת המדינה בנושא דו"ח מבקר המדינה על אסון הכרמל, וקראו לו להתייחס למות בניהם. זאת, לאחר שנתניהו התייחס ארוכות לשיפורים שערכה ממשלתו במערך כיבוי האש. "אותנו זה לא מעניין", התפרץ אחד מבני המשפחות, "אנחנו רוצים לדעת איך הילדים שלנו נשרפו שם. אנחנו רוצים לדעת מי כשל. מטוסים קנית, הבאת, זה ממש לא מעניין. כאילו שאני הולך הביתה למצוא את הבן שלי בבית. אנשים מתקדמים הלאה והילדים שלנו נשרפו שם, מה זה הדבר הזה", קראו. "אני חייבת לילדים שלי תשובות", הוסיפה אחת מבנות המשפחה.

"אני יודע עד כמה אתם דואבים, אין לי דרך לתת מענה לכאב שלכם, אני יודע מה הכאב", ענה ראש הממשלה למשפחות, "אבל מענה שיטתי לבעיה אנחנו נותנים גם נותנים". לגבי האחריות, אמר נתניהו כי "אסור שהדרג המדיני יעסוק בחקירות מהסוג הזה, יש רשויות מוסמכות לכך, לכן אני לא מתכוון להתייחס לכך".נתניהו התייחס לסדר העדיפויות התקציבי בעניין מערך כיבוי האש, שעלה בדו"ח המבקר. "השקענו מיליארד שקל לשדרוג מערך האש", סיפר נתניהו, "אתה שואל אם זה מספיק? תמיד תוכל להגיד לא, השקענו גם 2 מיליארד שקל בחסימת הגדר כדי להבטיח את גבולה הדרומי של ישראל, ושלא יהיה פה שיטפון שלא נוכל לעמוד בו. האם היה צריך להשקיע בזה 2 מיליארד שקל? כן. אבל אתה צריך לחסוך איפשהו. ובמה נחסוך? הרי תמיד יהיו חורים. את סדר העדיפויות יכול לקבוע רק דרג המדיני, והוא יכול להישפט רק על ידי הציבור, ורק כך אפשר לנהל מדינה. אם הרשות המבקרת או הרשות השופטת יתערבו בהחלטה הזו, היא חייבת להתערב גם בנגזרות ההחלטה".

משפחות ההרוגים באסון הכרמל בוועדה לביקורת המדינה , אוגוסט 2012. עומר מירון
"אנשים מתקדמים הלאה והילדים שלנו נשרפו שם". המשפחות בדיון/עומר מירון

נתניהו המשיך ואמר: "צריך לבדוק האם היו נהלים לא ראויים, האם היו דברים לא חוקיים? האם היו שיבושים? אבל ההחלטות עצמן, לא כל שכן הנגזרות התקציביות שלהן, ה דבר שחייב להיות פרוגרטיבה של הדרג המדיני, שזה דבר שנשפט תמיד על ידי ציבור הבוחרים. וזה דבר שאני חושב שהוא חשוב, כי אי אפשר לקבל החלטה תקציבית שלא משפיעה על דברים אחרים".

זאב אבן-חן, אביה של טופז, שנספתה בשריפה, פנה בדיון לראש הממשלה ואמר: "חלפו כמעט חודשיים מאז פרסום דו"ח המבקר, ולא כינסת ישיבת ממשלה שתדון בדו"ח החמור הזה. 44 אנשים נהרגו, לא 44 ג'וקים, בדבר שאתה הגדרת כאחד האסונות הקשים ביותר שידעה מדינת ישראל מאז שקמה, ואתה לא מוצא לנכון לקיים דיון על זה? היה כשל מערכות. השריפה לא טופלה מיד שהגיעה לעוספייה. הסופרטנקר והמטוסים האחרים לא כיבו את השריפה. היה להם תפקיד חשוב אחר – ליצור חיץ".

"האם ההתבטאויות של אלי ישי שאמר שמגיע לו צל"ש, לו
לא היו נהרגים 44 אנשים, והאם התבטאות שר האוצר שאמר שדוח המבקר הזוי והיה צריך לזרוק אותו לפח האשפה של ההיסטוריה – לא שמעתי אותך מעיר להם", הדגיש האב. "איך שר האוצר יכול לומר דברים כאלו? מה הקשר של פח זבל ל- 44 הרוגים? אני חושב שהיית צריך להעיר להם על זה. זה לא בסדר. אנחנו אנשים, רגישים ופגיעים".

אבן-חן סיפר כי איבד את האמון בפוליטיקאים, ולכן פנה לבג"ץ בעתירה לפטר את שר הפנים אלי ישי. "לקחתי את ראש הממשלה והשרים למקום היחידי שלראש הממשלה אין יתרון עלינו - בבג"ץ", אמר אבן-חן, "נתמודד שם בכוחות שווים ומה שהוא יקבע אנחנו נכבד". האב השכול, פנה לנתניהו ושב ודרש ממנו לקיים דיון בממשלה על ממצאי דו"ח הכרמל. "תקיים בבקשה דיון בממשלה ישראל", הכריז אבן-חן, "מערך כיבוי האש לא מוכן, אני לא רוצה לבוא כשיהיה אסון נוסף ולומר: אמרתי לכם".

צביה, אמא של אלעד ריבן, שנהרג באסון, אמרה: "שרשרת הפיקוד העליונה כשלה. המתנתי לדו"ח מבקר המדינה וגיליתי שהדו"ח לא מדויק. למשל, אלעד הגיע בשעה 13:15, ובדו"ח כתוב שהוא הגיע ב- 12:00. יתכן שנפלו אי דיוקים אחרים? חסר דבר חשוב: מסקנות. אני דורשת שהמפקדים שכשלו בניהול האירוע – ואתם יודעים מי הם – אינני רוצה שן תחת שן, אבל אסור לנו לידום בעת הזאת. חובתנו וחובתכם לשחרר את המפקדים הללו מתפקידם. למזלם הם לא יצטרכו לבקר בבית הקברות מדי יום. אל תפחדו לשחררם מתפקידם, אולי תקלו על מצפונם. לכל אחד יש מחליף".

הדיון בהשתתפות נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ, אלוף פיקוד העורף אייל אייזנברג ונציב הכבאות הראשי שחר איילון, התקיים כשהוא פתוח לתקשורת, לאחר שקיומו בלשכתו של ראש הממשלה וסגירתו לתקשורת עוררו סערה וזעם בקרב המשפחות השכולות.

"כל יום אני מרגיש כאילו חדוות הביקורת לא פגה. הדיון חשוב, יש חשיבות בנוכחות המשפחות שאיבדו את יקיריהן. המעמד חשוב כדי לתת הארה על הנושא ולאפשר לדבר", אמר נתניהו בתחילת הדיון, שבמהלכו כאמור הציג את פעילותו בתחום הכיבוי לפני השריפה ולאחריה. נתניהו טען כי אם לא היו מובהלים מטוסי כיבוי לישראל בזמן השריפה בכרמל, "השריפה יכולה היתה להגיע עד חדרה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
ועידת ביקורת המדינה בנושא אסון הכרמל. עומר מירון
נתניהו, אריאל ושפירא בדיון בוועדה/עומר מירון

"אין ביקורת שתחזיר את הבנים והבנות או את הבעלים והנשים", אמר נתניהו. "זה לא בנמצא ואין מזור לכאב. יש דברים שמאחדים את משפחת השכול, ובתוך משפחת השכול כל משפחה מתמודדת עם היגון בדרכה. היא צריכה לעבור את ייסורי הגיהנום בכוחות עצמה, והלהבות חורכות, ולא מפסיקות לחרוך את הלב. לזה אין תשובה. הביקורת צריכה לטפל בדברים שאנחנו יודעים לטפל בהם". נתניהו אמר כי הוא אינו מתכוון להתייחס לאסון האוטובוס. "זה לא תפקידי לעסוק בעניינים האלו", הסביר נתניהו.

ראש הממשלה הדגיש כי יש הבדל יסודי עמוק מאוד בין שריפות ענק לבין שריפות אחרות. "אנחנו דנים במקרה מאוד קיצוני וחריג במדינת ישראל, אבל לא בעולם: בקליפורניה, ביפן, ביוון. יש למדינות הללו את כל האמצעים והשריפות משתוללות, ואין שם ועדות חקירה. וזה שונה משריפות בתוך שטח עיר", אמר ראש הממשלה, וציין כי הדיון הוא על היערכות המדינה לשריפות ענק. "יש תנאי הכרחי בלעדיו שום דבר לא יעזור - לא כבאיות, לא הכשרה, לא סולמות - מטוסים. אם אין לך מטוסים, אין אפשרות פיזית להגיע לתוך היערות, לתוך הנקיקים. האבחנה היסודית הזאת היתה חסרה במערכות כיבוי האש ובממשלות ישראל. אני לוקח את זה גם על עצמי, לא הייתי מודע לזה למרות ששר הפנים העיר פעם על כך. היו כשלים רבים, אין להם קשר לבעיה הזאת, ואם יש קשר הוא שולי ולא מכריע. מה שמכריע זו היכולת לבוא עם חומר כיבוי רב מעל השריפות ולכבות אותן. אני אומר את הדברים לאחר שיחות עם מעל 30 ראשי מדינות".

ראש הממשלה ציין כי ב-30 ביוני 2002 התקבלה החלטה גורלית, כאשר הממשלה ביטלה את טייסת הכיבוי. "לא חודשה היכולת הזאת בשום צורה שהיא. נעדרנו את היכולת ההכרחית לכיבוי אש".

משפחות ההרוגים באסון הכרמל בוועדת ביקורת המדינה , אוגוסט 2012. עומר מירון
"הביקורת צריכה לטפל בדברים שאנחנו יודעים לטפל בהם". נתניהו ואריאל/עומר מירון

"קצת הופתענו שקראנו שאנחנו מופיעים בדוח על תפקוד המשטרה ומכבי האש", אמר שטייניץ בדיון. "לא רק אנחנו הופתענו, בכירים מומחים כלכליים ומשפטיים הופתעו כולל שני שופטי עליון בדימוס, כי בתולדות ישראל ומקומות אחרים לא מצאנו מקרה דומה שמשרד האוצר תופס מקום נכבד בדו"ח של ארגוני ביטחון, גם אם היו ויכוחים תקציביים".

אלוף אייזנברג ציין כי "מוכנות העורף נמצאת יום יום, שעה שעה, בראש מעייניה של ממשלת ישראל. צריך להבין: הפערים הם פערים היסטוריים. לא ניתן לצמצמם לא בשנה ולא בשנתיים. אנחנו מקיימים בקרה אישית של ראש הממשלה על מוכנות העורף כל שבועיים-שלושה. האם יש פערים? כן. יש מה לעשות? כן. צה"ל ימשיך ויקיים את כל הליך הפקת הלקחים מהדו"ח".

במהלך הדיון טענו ברשות הטבע והגנים כי תקציב בגובה 55 מיליון שקלים המיועד לאחזקת היערות לא הועבר "בגלל ציניות". ראש הרשות, שאול גולדשטיין, אמר בדיון כי אחד מחברי הכנסת לא מוכן להעלות את ההצעה להצבעה חוזרת בוועדת הכספים ולכן המימון מעוכב. "אני לא יכול להילחם במה שקורה בכנסת", ציין גולדשטיין, "לעצור כסף למלחמה באש זה דבר ציני וחסר אחריות".

"אין זה ראוי לקיים דיון על דו"ח ביקורת אצל המבוקר"

לפני הדיון הודיע מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, ליו"ר הוועדה כי לא ייטול חלק בו, בעקבות ההחלטה לקיימו בלשכת ראש הממשלה ולא כמקובל כדיון פתוח בכנסת. "לדעת מבקר המדינה, אין זה ראוי לקיים דיון על דו"ח ביקורת אצל המבוקר", ציין שפירא. בעקבות העברת הדיון לכנסת, החליט המבקר להשתתף בדיון.

כאמור, הדיון היה אמור להיות סגור לתקשורת ולשכת ראש הממשלה היתה אמורה לאפשר רק "פוטו-אופ" בתחילתו ולאחר מכן לסגור את הדיון לסיקור עיתונאי. נציגי המשפחות השכולות תכננו לצאת מהדיון במחאה, בשלב שבו יוציאו אנשי הלשכה את כלי התקשורת והעיתונאים מהמקום.

מלשכת נתניהו נמסר טרם הדיון כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו נענה לבקשת המשפחות השכולות לאפשר דיון פתוח לתקשורת של הוועדה לביקורת המדינה בהשתתפותו. בנוסף, הודיעה לשכת ראש הממשלה ליו"ר הוועדה, ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) כי ראש הממשלה יגיע לקיים את הדיון בכנסת ולא בלשכת ראש הממשלה". עוד לפני הדיון נפגש נתניהו עם משפחות שכולות, ואמר להן: "אני מצטער שטרטרו אתכם. אגיע לכנסת. בקשתם שהדיון יהיה בכנסת ופתוח לתקשורת תכובד".

"אנחנו מאוכזבים מההתנהלות סביב אסון הכרמל", אמר נתן צידקי, חמיו של צוער שב"ס ירון ברמי שנספה באסון, בעקבות ההתפתחויות סביב הדו"ח, "כל הטשטוש לגבי איך שהמערכת עובדת – אנחנו מתביישים בזה".

דו"ח מבקר המדינה שעסק באסון הכרמל תחת השם "מחדלים, כשלים ומסקנות", קבע כי נתניהו והשר לביטחון הפנים אהרונוביץ' נושאים באחריות כוללת לאסון, וכי שר הפנים אלי ישי ושר האוצר נושאים באחריות מיוחדת למחדל. הוועדה לביקורת המדינה דנה בדו"ח בשבועות האחרונים, אולם ראש הממשלה לא היה נוכח בדיונים בשל רגלו, אשר הייתה עד לאחרונה מגובסת.

בהכנת הכתבה השתתפה מור שמעוני

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il
לפניות לכתבת: mor.shimony@walla.com

עוד בנושא
"לא יעלה על הדעת שהדיון על הכרמל יהיה סגור לתקשורת"
אהרונוביץ': "ירקנו דם למען הרפורמה בכבאות"
דו"ח השריפה: כך גלגלו ישי ושטייניץ את האחריות ביניהם

(עדכון ראשון: 12:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully