וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרור בגבול המצרי: קריאת השכמה למורסי

ראובן ברקו

7.8.2012 / 10:12

בעקבות אירוע הטרור בתחנת הגבול המצרית ברפיח מצוי נשיא מצרים, מוחמד מורסי, באחד מרגעי המבחן הדרמטיים ביותר - ממש סמוך לתחילת כהונתו. נראה כי מצרים אינה מרחמת ואינה מספקת למנהיגה החדש ולו דקה של שקט והתארגנות לקיים את הרפורמות אשר הבטיח.

עוד טרם אירוע הטרור ברפיח התרחשו במצרים עשרות אירועי בריונות שהפכו את חיי היומיום של האזרחים לעניין לא בטוח, אפילו בהשוואה לימי מובארק. אי השקט נמשך, נרגנות ההמונים גברה, החשמל לא סופק כהלכה והקופטים המשיכו לסבול מהתנכלויות. מצב זה מסמל בעיני תיירים ומדינאים חוסר יציבות והמשך הסיכון בכל הקשור בתיירות, במעבר בתעלה ובתזרימי מזומנים והשקעות (משלחת הבנק העולמי אמורה לבקר במצרים במהלך אוגוסט). תוכניתו של מורסי להתחיל בכלכלה מצויה בסכנה, ונראה כי הביטחון יתפוס קדימות ויחייב אותו בתיאום יתר עם המועצה הצבאית הראשונה. האסטרטגיה הביטחונית המצרית תתמקד תחילה בסיני כביטוי לנחישות ולשיתוף פעולה עם הממסד הצבאי.

ברק על הפיגוע: "קריאת השכמה למצרים". גדעון צנטנר
תקיפת נקודת הגבול המצרית הבהירה למצרים כי מדובר בסיכון לביטחון הפנים שלה/גדעון צנטנר

עד כה היו יכולים המצרים להתעלם מהחצר האחורית הרוחשת בסיני, שכן העדיפות ניתנה לערי המרכז התוססות. גם שעה שהתרחש פיגוע נגד ישראל היה אפשר להכחישו או לפטור טענות ישראל בדחיות ובתירוצים. תקיפת נקודת הגבול המצרית על ידי ארגוני הטרור האיסלאמיים הבהירה למצרים כי מדובר בסיכון לביטחון הפנים שלהם עצמם. עד כה קשה היה למדינאי מצרי לנהל מרדף אחרי פעילי הטרור האיסלאמיים שיצרו בסיני מדינה בתוך מדינה, בשל האשמתם על ידי ההמונים בפעולה למען ישראל. עתה, לאחר הרג הקצינים והחיילים המצרים, ברור שביטחון המשטר בתוך מצרים פנימה מצוי בסכנה דומה, ומצרים אינה יכולה עוד לשמש מגרש המשחקים של אג'נדות זרות ומנוגדות לאינטרסים הצרופים שלה, כגון אירן, חיזבאללה, אל-קאעדה או חמאס. בנסיבות אלה תוכל מצרים להכות בטרור בסיני ללא היסוס.

תקיפת המרכז הצבאי המצרי והשימוש בכלי הלחימה המצריים נועדו, שוב, לסבך את ישראל ומצרים זו עם זו. לישראל היה מידע מקדים, ולטענת התקשורת הערבית היא אכן העבירה מידע זה למצרים. מה שמדאיג הוא האפשרות הסבירה כי הצבא המצרי אף הוא חדור בפעילי האיסלאם הרדיקלי שבנו על כך בפעולה האחרונה, ומשהו בתוכנית זו השתבש והביא לחללים המצרים. עתה חוששים בחמאס - שבו חושד הצבא המצרי כי הוא זה שתיכנן וביצע את הפיגוע - כי ישראל ומצרים ישתפו פעולה בסיכול טרור מסיני על חשבונם.

מורסי הורה לכוחות הביטחון ולמשטרה המצרית באופן חד-משמעי לאכוף את הריבונות המצרית על סיני. מקורות ערביים מדווחים שהליקופטרים מצריים מסיירים בשטח. לביצוע משימה זו יהיו השפעות גם על היבטים אופרטיביים בהסכמי קמפ-דיוויד עם המצרים, ברם כבר עתה הודיעו המצרים על סגירה מוחלטת של מעבר רפיח ועל שלושה ימי אבל על 16 הרוגי הפיגוע. מורסי הודיע שמצרים תעניש בחומרה את מתכנני הפיגוע ומבצעיו. משהו בחיי מצרים עומד להשתנות. זה יתחיל בסיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully