וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם ישראלי: "השמינייה לא דנה באירן משנה שעברה"

3.8.2012 / 10:56

בניגוד להערכה שתקיפה ישראלית באירן קרבה, הגורם הסביר לרויטרס כי לא ניתן לקבל החלטה רצינית על תקיפה ללא דיונים בפורום זה, וטען כי חבריו עדיין חלוקים בדעתם בנושא

בעוד ראש אמ"ן לשעבר מעריך שישראל תתקוף באירן בתקופה הקרובה, גורם רשמי בישראל מסר לסוכנות רויטרס כי פורום השרים המכונה "השמינייה", האחראי לסייע לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לגבש הכרעות מדיניות וביטחוניות, לא דן בסוגיה האירנית בפירוט מאז השנה שעברה, דבר העשוי לרמז על כך שדווקא לא מתוכננת תקיפה בתקופה הקרובה.

"השמינייה לא ניהלה דיון ראוי בנושא אירן זה חודשים – מאז אוקטובר, ככל שאני זוכר", אמר הגורם, אשר תודרך בנושא בדלתיים סגורות. "ייתכן שמאז הנושא האירני עלה במסגרת דיונים אחרים, אולם לא הייתי מגדיר דיונים אלה כרציניים. לא ניתן לקבל החלטות קונקרטיות או שינויים במדיניות בשיחה בת שעה בשולי דיון בנושא אחר".

בנוסף, ציין הגורם כי חברי השמינייה חלוקים בדעתם בנושא, בעוד הדרגים הצבאיים והמודיעיניים הבכירים "מתנגדים לחלוטין" לתקיפה חד צדדית נגד מטרות מרוחקות ומבוצרות באירן, אשר תהווה אתגר חסר תקדים לכוחותיהם. דובר הממשלה, מארק רגב, סירב להגיב לטענות, באומרו כי "מדובר בפורום חשאי".

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. AP Photo/Vahid Salemi, AP
"הדרגים הצבאיים והמודיעיניים הבכירים 'מתנגדים לחלוטין' לתקיפה חד צדדית נגד מטרות מרוחקות ומבוצרות באירן"/AP, AP Photo/Vahid Salemi

ראש אמ"ן לשעבר, האלוף במיל' אהרון זאבי פרקש, הסביר השבוע בראיון מיוחד לוואלה! חדשות כי המידע שיש בידיו מוביל אותו דווקא למסקנה הפוכה. לדבריו, פעולה צבאית באירן תתקיים לפני הבחירות בארה"ב, ולפני שמזג האוויר ישתנה. "זו דעתי והיא מבוססת לא רק על ההערכה, כתוצאה ממה שאני רואה ומבין", ציין האלוף זאבי פרקש.

"תקיפה עכשיו תהרוס את הלגיטימציה של ישראל"

זאבי פרקש טוען כי תקיפה בשלב זה תהיה מוטעית. "הטיימינג של אותה פעולה, אם היא תהיה עכשיו, גם אם היא תהיה מוצלחת, היא תהרוס את מה שנבנה בתחום הלגיטימציה". לדבריו, הלגיטימציה הבינלאומית היא שכבה הכרחית בכל פעולה צבאית נגד אירן. "הלגיטימציה הבינלאומית צריכה לאפשר לישראל לתחזק את הפעולה הצבאית, והיכולת שלה במרחק של 1,200 קילומטרים מכאן היא מינורית. הפעולה תצליח, אבל מי יתחזק אותה חודשים ושנים אחרי?", שאל, " מדינת ישראל היא גורם אחראי שצריך להביט גם מה יקרה כאן יום אחרי ולא רק מה יהיה יום לפני. האם מדינת ישראל מסוגלת לאורך זמן להביא לכך שאותה פעולה מוצלחת מתוחזקת לאורך זמן, כדי שאירן לא תגיע ליכולת גרעין?".

ללא לגיטימציה בינלאומית, טוען ראש אמ"ן לשעבר, "כולם יבואו אלינו בטענות ויאמרו 'אנחנו הלכנו אתכם. למה שברתם את הכלים? אנחנו משלמים בכספים שלנו על הסנקציות הכלכליות'. יש מדינות כמו איטליה שפגעו בעצמן כלכלית בגלל הסנקציות, כמו ההשלכות של מערכת המסלקה. יש מדינות שאסרו עליהן לקיים קשר כלכלי עם 40 חברות אירניות". הוא עוד הוסיף: "אני לא מצליח להסביר לעצמי את מערכת השיקולים שמובילה בתקופה הזו לאפשרות שישראל תפעל באירן, לא מצליח. יש פה שיקולים אחרים והם לא חייבים להיות פוליטיים".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully