וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצב: החילוניים בארץ - "תינוק שנשבה"

23.10.2000 / 7:55

באירוע של חגיגות ה-70 לקיבוץ הדתי מתח אמש נשיא המדינה ביקורת על החברה החילונית והכיוון אליו היא צועדת; ח"כ זהבה גלאון: "נראה לי שהנשיא הוא זה שנשבה בקסמם של החרדים הקיצוניים"; מנכ"ל בית הנשיא: "הנשיא לא מתחרד ולא מחזיר את החברה הישראלית בתשובה"

נשיא המדינה, משה קצב, שהבטיח להיות הנשיא של כולם, מתח אמש ביקורת, ולא בפעם הראשונה, על הציבור החילוני. באירוע של חגיגות 70 השנה לקיבוצים הדתיים בישראל, אמר הנשיא כי בארץ גדל דור חילוני אותו הוא הגדיר כ"תינוק שנשבה".

"הולך וגדל דור צעיר שיכול להיות שהוא בבחינת 'תינוק שנשבה'. אני בטוח שהם (החילוניים) לא אפיקורסים. גדל פה דור שאינו מבין מדוע צריך קשר למסורת ולדת היהודית", אמר קצב. "צריך להראות להם את הדרך הנכונה ולחזק את הקשר, אבל צריך להיזהר מלעשות זאת בפטרוניות או בהתנשאות".

"תינוק שנשבה" הוא מושג מההלכה, המתאר אדם שנולד לתוך מציאות שלא מקיימים בה מצוות, ולכן אין הוא אחראי על מעשיו, משום שאין הוא יודע כלל שהוא יהודי, ממש כמו תינוק הנלקח בשבי של גויים. קצב לא הסתיר אמש את דאגתו, מהכיוון אליו צועדת החברה החילונית: "מנתונים שהגיעו אלי עולה שבתוך עשר שנים, מיליון וחצי איש בעם כבר לא יהיו קשורים יותר לדת".

דבריו של הנשיא עוררו תגופות חריפות בשמאל. ח"כ זהבה גלאון(מרצ) אמרה לגלי צה"ל: "לא החילונים הם התינוקות שנשבו. נראה לי שדווקא הנשיא הוא זה שנשבה, נשבה בקסמם של החרדים הקיצוניים".

מנכ"ל בית הנשיא, אריה שומר, אמר בתגובה: "הנשיא לא מתחרד ולא רוצה להחזיר את החברה הישראלית בתשובה. קצב בסך הכל הביע בדבריו את דאגתו לחינוך בארץ ולמסורת ישראל. אין הנשיא מעוניין בהקמת מדינה חרדית הלכתית. מותר לנשיא להביע בקול רם מהרהורי ליבו ומהגיגי נפשו בנוגע לערכים של הנוער. הנשיא לא דורש שכל יהודי במדינת ישראל ילך לבית כנסת. הוא לא כופה דעתו על אחרים".

לא הפעם הראשונה

לפני כחודשיים צוטט קצב בעיתון החרדי "כל העיר בני ברק" כאומר: "העם היהודי לא היה קיים לולא שומרי התורה והמצוות, ואילו החילוניות היתה משתלטת עלינו במאות השנים האחרונות היינו כבר מפוררים ומפוזרים. אני אומר לכל הטומי-לפידים והיוסי-שרידים למיניהם - תנהגו בכבוד בשומרי תורה ומצוות".

קצב, בתגובה, פנה למרצ ושינוי והסביר כי הדברים שצוטטו בשמו, מהם משתמע שהחילוניות מפוררת את העם, הוצאו מהקשרם. קצב הבהיר כי הוא התכוון לומר שמדינת ישראל קמה בזכות הציונות, אולם מה שהחזיק את העם היהודי במשך אלפיים שנות הגלות, היתה הזיקה ליהדות.

  • עוד באותו נושא:
  • משה קצב
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully