וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלימת ההידרדרות ליוון ולספרד

דן מרגלית

31.7.2012 / 9:43

הממשלה קיבלה אתמול החלטה סבירה להעלות מסים ולקצץ בתקציב. החלופה היחידה שהוצעה בממשלה היתה בדברי אהוד ברק, שהציע להגדיל למעשה את הגירעון בהנחה כי צעד זה יוכיח את עצמו לטווח רחוק. ברק התאים את תפיסתו לטיפול האמריקני במשבר דומה, אבל דעתו לא התקבלה על ידי עמיתיו. גם לא על דעת נגיד בנק ישראל, הפרופסור סטנלי פישר, שאין מערערים על סמכותו המקצועית-משקית.

אפילו תתקבל הטענה כי ייתכן מתווה טוב יותר לטפל במשבר; ואפילו תאומץ ביקורתה של האופוזיציה כי הממשלה נושאת באחריות ל"בור" התקציבי - עדיין אין באופק פתרון חד-משמעי טוב יותר. מקום למקצי שיפורים? גם בנימין נתניהו אינו מוציא זאת מכלל אפשרות. אם יעלה בידי האוצר להבטיח כי מע"מ דיפרנציאלי - דהיינו בשיעורים שונים למוצרים שונים - לא ינוצל למרמה סיטונית, עשוי נתניהו לתמוך בו. הוא השאיר סדק לכך.

"המתחיל במצווה - אומרים לו גמור"

ביסודו של דבר לא הציעו המתנגדים - ארבעה מש"ס, ארבעה מהעצמאות ומשה כחלון מהליכוד - תוכנית אחרת להגדיל את גביית המס ולהוריד את ההוצאות. זה מאכזב. יש חוקים שלצורך אישורם בכנסת חייב יוזמם להציע גם מקור למימונם. לשרי ש"ס והעצמאות ולכחלון לא היה מקור מימון חלופי. דבר זה הפך את התנגדותם לחלולה מעט.

עם זאת אין ספק כי זכותם להתנגד בממשלה, והמבחן להמשך חברותם בה יהיה בעוד שבעה ימים כאשר מליאת הכנסת תיקרא להצביע על אישור העלאת המסים ועל הקיצוץ בהוצאות. אין ספק כי שרי ש"ס והעצמאות יצביעו בעד הצעת הממשלה או יסתלקו מן המליאה. הרוב מובטח. אפילו רוב גדול. לא יהיה משבר ממשלתי.

בנסיבות אלה נקט אתמול ד"ר יובל שטייניץ צעד שאינו יותר מגחמה. היות שברק הצביע נגד - הוא העניש אותו והפחית 100 מיליון שקלים מתקציב הביטחון. זה ילדותי, מפני שאמנם המהלך אינו מעלה ואינו מוריד, אבל הרעיון שמענישים שר בגלל תוכן הצבעתו הוא מבחינה עקרונית פסול מאל"ף עד תי"ו.

מה זאת אומרת שלדעת שטייניץ חייב ברק להצביע בעד הצעת הממשלה מפני שלא קיצצה בתקציבו? מבחינה ציבורית זה נשמע כמעט כמו שוחד. אלמלא המהלך להענשת ברק על תוכן הצבעתו היה זניח, הוא צריך היה לעורר התנגדות עקרונית חריפה. מכל מקום אתמול הסתיים שלב חשוב בבלימת הידרדרות המשק הישראלי לעבר ספרד ויוון. אך הוא לא הגיע עדיין לחוף מבטחים. חם בקיץ והח"כים בחו"ל וההפגנות יימשכו, ועל הממשלה לזכור כי "המתחיל במצווה - אומרים לו גמור". בהקדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully