וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש: אתרי פסולת בגדה יזהמו את מי השתייה בגוש דן

יהושע בריינר

30.7.2012 / 19:44

דו"ח שבדק את איכות הסביבה ביהודה ושומרון גילה שכ-320 אתרי פסולת פלסטינים ממוקמים באזורים שעלולים להשפיע על מי התהום. ארדן: "96% אחוזים מהביוב הפלסטיני חוזר לישראל"

מאות מפחמות, אתרי פסולת פיראטיים, הזרמת מי ביוב לשטחים פתוחים והעברת פסולת בניין מישראל - כך הפכה יהודה ושומרון לחצר האחורית של ישראל, במונחי איכות הסביבה. דו"ח מיוחד שפורסם היום (שני) בכנס "סביבה חוצה גבולות" באריאל מגלה כי המצב הפוליטי בגדה המערבית וחוסר מודעות, בעיקר מצד הפלסטינים, מאיימים להפוך את מי התהום למזוהמים. מכיוון שהסוגיה הסביבתית אינה מפותחת דיה ברשות הפלסטינית לא נופקו נתונים מדויקים על הזיהומים, אולם מקורות הזיהומים הם רבים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הנושא הסביבתי בקרב הפלסטינים פשוט לא מדבר אליהם". נחל חברון המזוהם/מערכת וואלה!, צילום מסך

כך למשל, מסתבר כי הפלסטינים מפעילים קרוב ל-400 אתרי פסולת פיראטיים שמרביתם נשרפים וזאת כמעט ללא כל פיקוח. מרבית אתרי הפסולת, כ-320 מהם, ממוקמים באזורים העלולים להשפיע על מי התהום, מה שמגביר את החשש לזיהום אקוויפר ההר, אשר משפיע באופן ישיר על מי השתייה של אזור גוש דן. מעבר לכך, העובדה שהפלסטינים מפעילים רק מתקן אחד לטיהור שפכים באזור רמאללה מביאה לכך שמרבית הביוב מוזרם לשדות ולוואדיות, מים אשר חודרים אף הם אל מי התהום. מכיוון שברשות הפלסטינית, בניגוד להתנחלויות, כמעט ולא קיימים גורמים אשר מפקחים על המצב הסביבתי, גורמים בישראל אומרים כי המשך המצב הקיים יוביל לנזק בלתי הפיך לאזור כולו.

פסולת רדיואקטיבית אותרה סמוך לרמאללה

מהנתונים שעלו בכנס מסתבר כי בשנה האחרונה אף אותרו שאריות של פסולת רדיואקטיבית סמוך לרמאללה, פסולת שמקורה ככל הנראה ממרפאות פלסטיניות באזור. בנוסף, התגלה כי באזור מערב השומרון ובבנימין פועלים עשרות אתרים פיראטיים שבהם שופכים קבלנים ממרכז הארץ פסולת בניין. בין היתר מכילה הפסולת, שנשפכת באתרים הסמוכים לכפרים הפלסטיניים, חומרים רעילים אשר עלולים לגרום לזיהום מי התהום.

השר להגנת הסביבה גלעד ארדן התבטא בחריפות כנגד הרשות הפלסטינית והתנהלותה בכל הקשור לאיכות הסביבה: "95% מהפלסטינים מחוברים למים זורמים - יותר מכל מדינה ערבית אחרת ואפילו טוב יותר מחלק ממדינות אירופה. אך לעומת זאת, 96% אחוזים מהביוב הפלסטיני חוזר לישראל. זו התודה שלהם". לדברי ארדן, מדינת ישראל מספקת לפלסטינים מים במחיר נמוך מזה הנמכר לאזרח בישראל. "פלסטינים רבים כלל אינם משלמים עבור המים, כך למשל חקלאים פלסטינים, וזאת מתוך בחירה של הרשות הפלסטינית שאינה גובה מהם כספים ובפועל אזרחי ישראל הם אלה שמסבסדים את עלות המים לפלסטינים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

הרשות נעה בכיוון הקמת מתקני טיהור

"כשהאוכלוסייה נמצאת במצב כלכלי קשה והדאגה העיקרית היא המשך הקיום היומיומי, הנושא הסביבתי בקרב הפלסטינים פשוט לא מדבר אליהם", אמר יצחק (איצ'ה) מאיר, מנכ"ל איגוד ערים איכות סביבה-שומרון, "אי הוודאות הפוליטית והיעדר מדיניות ישראלית ברורה בכל הקשור לסביבה ביהודה ושומרון מביאים למצב בו מאות אתרי פסולת בלתי חוקיים פועלים וקבלנים ישראלים מנצלים את המצב לעשיית רווח על ידי העברת פסולת לשטח. המצב כיום מחייב מדיניות חוצה גבולות".

נציג המנהל האזרחי בכנס, שייצג את הפלסטינים שכלל לא היו באירוע, טען כי המצב אצל השכנים ילך וישתפר. "אנחנו עדים למגמה של הקמת אתרי פסולת חוקיים וסגירת האתרים הפיראטיים", אמר אסף יזדי, סגן קצין מטה לענייני איכות הסביבה במנהל האזרחי, "הרשות גם הולכת לכיוון של הקמת מתקנים לטיהור שפכים במימון ארגונים בינלאומיים והמדינות התורמות. המגמה היא ברורה לטובת שיפור המצב הסביבתי". המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה ד"ר סיניה נתניהו, אמרה כי יש להעביר מסר לציבור הפלסטיני כי המשך הזיהום הסביבתי יוביל לפגיעה משמעותית בבריאות ילדיהם. "עלינו לתת תשומת לב לכך שלא נטיף על ניהול פסולת נכונה אלא דווקא על ההיבט הבריאותי", אמרה ד"ר נתניהו, "ולכן המסר שצריך להעלות הוא הבריאות של הציבור הפלסטיני. לא מדובר בבעיה שנמצאת אי שם באפריקה אלא זה כאן, ליד הדלת שלנו. השפכים של שני מיליון איש אינם מטופלים והם מהווים איום על האקוויפר שכולנו ניזונים ממנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully