וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפעם, בלי סחבת

דן מרגלית

30.7.2012 / 9:42

הדואר עבד אתמול שעות נוספות. כולם שלחו לבנימין נתניהו הודעות ומנשרים וקריאות ואזעקות. כולם, מי לא? מחנכים. רופאים. שדולת השוטרים. העניים, מעמד הביניים, העשירים. הסגנון אחיד, כולם חייבים לשאת בנטל מילוי הבור שנפער בתקציב המדינה. רק לא המגזר שלי, שלנו. המעמסה היא עניין לכתפי השכנים בלבד.

יש עדיין ויכוחים כיצד לבצע את המשימה. הפרופסור אבי בן בסט, שהיה מנכ"ל האוצר, שולל העלאת המסים. לדעתו יש לבטל פטורים הניתנים לאגפים שונים בציבור. אפילו לחדול מן ההטבות ליצואנים. אחרים משיבים שלא יעלה על הדעת. העולם נתון במצוקה גדולה ומדינות רבות יעניקו תנאים נוחים למשקיעים שייקחו את כספם ויעזבו את ישראל כדי להשקיע באירופה, ביוון ובספרד ובדומותיהן ברחבי העולם.

הממשלה מתכנסת היום (שני) לאשר את מתווה העלאת המסים של נתניהו וד"ר יובל שטייניץ, ולאחר מכן ייפגשו חברי סיעת הליכוד, והכל מוכן. לא כן, הכל עוד רוטט. נתניהו ושטייניץ יכולים להמתין עוד יום-יומיים כדי להשלים את בחירת הדרך היעילה למילוי הקופה. אולי אפילו לנסות לגבש עיסקת חבילה עם עופר עיני. הטכניקה למו"מ פשוטה למדי. כפי שבעסקות בורסאיות יש לעתים "קונים בלבד" או "מוכרים בלבד" - כך צריך להבין כי המו"מ עתה הוא בשיטת "נותנים בלבד". לממשלה אין תמורות בתחתית הכספת. היא רק מקבלת, ומוכנה להתדיין כמה מכל מגזר וענף.

אם יתאפשר לממשלה לחזור בה מהגזירות היא תמהר לעשות כן

יום או יומיים והדברים יתבהרו, יתחדדו. שטייניץ יוכל לרשום לגבי כל גורם - "הלנו או לצרינו"? על יסוד זה לקבוע מחדש ובאורח סופי את מתווה הגזירות, ומכאן ואילך לא לנהל עוד מו"מ. "כזה ראה וקדש". בלי ה"שטיקים" וה"קונצים" של המו"מ, שהח"כים כה בקיאים בו מסיבובים קודמים. הצעה סופית, נחושה.

אפילו אם, לכאורה, בנקודה מסוימת ראוי להחליט על תיקון כלשהו, הוא הופך לבלתי ראוי אם בעטיו מתעכב הביצוע. סחבת היא האסון של כל התוכניות הגדולות. זה עתה ראה הציבור מה עשתה לתיקון חוק טל. להחליט לאט ובכובד ראש, ולאחר מכן לא לנהל כל משא ומתן.

מה גם שהציבור חייב להניח כי אם רק יתאפשר לממשלה לחזור בה מהגזירות ולהיטיב עם העם היא תמהר לעשות כן. בעוד 15 חודשים ייערכו הבחירות לכנסת הבאה (אם לא יוקדמו), וכל ממשלה ששה להגיע לקלפי לאחר שהורידה מסים או לפחות החזירה אותם לרמתם הקודמת. אפשר, אפוא, שהגזירות המוצעות עתה קשות לחלק ניכר מהאוכלוסייה, אבל משך קיומן קצר מועד.

המשא ומתן עם גורמים במשק ובציבור ובשדולות הפוליטיות בכנסת חייב להקדים את החלטת הממשלה. מייד לאחריה אין עוד משא ומתן. רק הצבעה. כך יש לתוכנית הקיצוצים בציר נתניהו-שטייניץ סיכוי של ממש להצליח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully