וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוכנים לתקיפה? תאונת תדלוק אווירי שנייה בחודשיים

29.7.2012 / 16:20

לוואלה! חדשות נודע כי לפני כחודש וחצי אירעה תאונה דומה לזו שאירעה בסוף השבוע, בין מטוס קרב למטוס תדלוק. גם במקרה זה לא נפגע איש. באחרונה הוגברו האימונים מסוג זה

יומיים לאחר תאונת האימונים החריגה, בה נפגע מטוס קרב מסוג "סופה" F-16I בעת תדלוק אווירי עם מטוס מסוג "ראם" (בואינג 707), מתברר כי לפני כחודש וחצי אירעה בחיל האוויר תקרית נוספת: לוואלה! חדשות נודע כי בחיל האוויר עדיין מתחקרים תאונה דומה שאירעה לפני כששה שבועות, גם היא התרחשה בנגב, וגם במקרה זה היו מעורבים מטוס "ראם" ומטוס קרב.

מטס יום העצמאות של חיל האויר, מאי 2011. דובר צה"ל
מטס יום העצמאות של חיל האויר, מאי 2011/דובר צה"ל

תחקיר האירוע מסוף השבוע טרם הסתיים, אך מהממצאים הראשוניים עולה כי האחראי לתקלת הבטיחות היה טייס מטוס התדלוק, שככל הנראה "משך" את צינור התדלוק (המכונה "בום". א"ב) מוקדם מדי, וזה נגרר בשל כך על המטוס. יצוין, כי הנושא עדיין תחת תחקיר. במהלך התאונה נגרם נזק לצינור התדלוק, ולמטוס הקרב. כתוצאה מכך הוחלט על הפסקת האימון באופן מיידי, ונחיתת שני המטוסים בבסיס חיל האוויר הסמוך. איש לא נפגע באירוע, שנערך באזור מדברי, ובכך לא נרשם סיכון לפגיעה בנפש. יצוין, כי עדיין לא ברור האם מדובר בטעות מקצועית או טעות טכנית במערכות המטוסים.

תא"ל במיל' רן פקר, הסביר על משימת התדלוק: "בעבר היה סל למטוס התדלוק אליו היה נדבק מטוס הקרב עם שנורקל. היינו טסים חמש דקות מתדלקים, משתחררים, פותחים מנוע וטסים מהמקום. אבל עם בואם של מטוסי הקרב החדישים, רכשנו את מערכת ה'בום'. קצין אחד יושב במטוס התדלוק ובאמצעות ג'ויסטיק הוא מכוון את ה'בום' לעבר מטוס הקרב, כשהוא רואה את המטוס דרך מסך טלוויזיה. זה דורש מיומנות גבוהה כי אתה נדרש לשמור על מרחק קבוע והפרשי גובה קבועים. לפעמים המתדלק יכול לבצע פעולה מהירה שלא תואמת את מהירות התגובה של טייס הקרב, או שהוא שולף את ה'בום' בטרם הסתיימה המשימה ואז הוא עלול לשרוט את המטוס. יש לא מעט תקלות. ככל שאתה מתרגל יותר הסיכוי שלך לטעות הוא גדול יותר. מאמנים את המטוסים במשימה זו בתנאי מזג אוויר לא פשוטים ביום ובלילה כדי להיות מוכן למשימות המורכבות ביותר והמבין יבין".

"לאחרונה התגברו האימונים"

התדלוק האווירי נחשב לרכיב אסטרטגי ביכולת התקיפה של חיל האוויר ביעדים רחוקים, בהם אירן, בשל טווח הפעולה המוגבל של מטוסי הקרב הישראלים. עך כן, מייחסים בחיל האוויר חשיבות רבה לרמת הכשירות של מערך התדלוק האווירי, וגורמים במערכת הביטחון אישרו כי לאחרונה התגברו מספר האימונים בתחום זה, לרבות אימונים ביום ובלילה. גורמים בחיל מציינים כי משימת התדלוק דורשת מצוות האוויר בשני המטוסים יכולת קשב גבוהה, מתן דגש לתנאי הטיסה בגובה רב, וערנות למהירות הטיסה תוך כדי פניות.

בסוף השבוע האחרון פרסם הממשל האמריקאי כי הנשיא ברק אובמה חתם על הענקת חבילת סיוע ביטחוני משמעותי ביותר לישראל, שתכלול העברת מטוסי תדלוק עבור חיל האוויר הישראלי. סוגיית מטוסי התדלוק גרמה למתח רב בשנים האחרונות בין המדינות, שכן מכירת מטוסי תדלוק לישראל כמוה כאישור לתקיפה באירן, במידה ותתקבל החלטה כזו. על כן נאלצה ישראל לחפש אחר חלופות טכנולוגיות שונות כדי לשמור על סדר כוחות סביר שיאפשר לצה"ל לתת מענה מבצעי לאתגרים השונים, ביניהם אירן. ההחלטה האמריקאית מאפשרת לצה"ל שהגדיר את תחום המתדלקים כסוגיה רגישה ביותר לנשום לרווחה.

מדובר צה"ל נמסר כי "לפני כחודשיים התרחש אירוע בטיחות בעת תדלוק אווירי אשר בו נגרם נזק קל לאחד המטוסים. האירוע תוחקר. חיל האוויר ממשיך להתאמן על מנת לעמוד במשימות ובאתגרים העומדים בפניו, זאת תוך למידה והפקת לקחים מתמשכת".

תקלה באוויר: מטוס קרב פגע במוט התדלוק באימון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully