וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הולילנד: בשבח הפרקליטות

צבי הראל

29.7.2012 / 15:07

משפט נאשמי פרשת הולילנד נמצא רק בתחילתו. עד המדינה ש"ד טרם סיים אפילו את חקירתו הראשית. כל תוצאה בתיק אפשרית: הרשעה, הרשעה חלקית, זיכוי ועוד כהנה וכהנה אפשרויות המתרחשות בכל תיק פלילי. לתיק זה נסיבות מיוחדות: גורלו של התיק תלוי, במידה רבה, בבריאותו של עד המדינה שסוללת הסנגורים מתכוונים לחקור אותו חקירה נגדית ארוכה. מצד ההגנה כבר נשמעו הבטחות לחשיפת שקריו של העד שתביא לקריסת התשתית העובדתית של התביעה.

ואולם, למרות שבית המשפט טרם הכריע בשאלות קבילות ומשקלן של הראיות שהוגשו, אי אפשר להיות שווה נפש מול הפרטים הנלמדים מקריאת כתב האישום: אזכורם של צ'קים רבים, במיליוני שקלים, שהועברו לכאורה לחשבונות של חלק מהנאשמים (עובדי הציבור), או לחשבונות בנק השייכים לגופים שונים שלנאשמים (עובדי הציבור) יש זיקה אליהם. המספר הגדוש של הצ'קים לכאורה, מתקשרת לנאום הפתיחה של התובעת הראשית בתיק, עו"ד ליאת בן ארי, שאמרה שלגרסת עד המדינה יש תמיכה בראיות עצמאיות. כיוון שכך, לא נכון לומר שהתיק בנוי רק על עדותו של עד המדינה. כל אמירה כזו גובלת בהטעיית הציבור.

הבה ניקח, לדוגמה, את נושא אזכור הצ'קים המיוחס לנאשם אורי שטרית, ששימש בשעתו מהנדס עיריית ירושלים. גרסת התביעה טוענת כי בין אפריל 2003 למארס 2005 לקח שטרית מחברה בשליטתו של עד המדינה צ'קים בסכום כולל של 883 אלף שקלים ובתמורה נתן לו חשבוניות פיקטיביות. שטרית טוען להגנתו, כמו כל הנאשמים במשפט, כי הוא כופר במיוחס לו בכתב האישום. כשיעלה לדוכן העדים יטען להגנתו, קרוב לוודאי, כי את הכספים הרבים שקיבל נתן בתמורה לעבודה שביצע שלא במסגרת העירייה.

מכנה משותף בין התיקים של אולמרט ושל זקן

בואו נפנה את מבטנו בכתב האישום לשולה זקן ראש לשכתו של אהוד אולמרט בעת שזה כיהן כראש עיריית ירושלים ואחר כך כשר התמ"ת. גרסת התביעה: זקן קיבלה, בין היתר, 350 אלף שקלים מעד המדינה, וחלקו של הסכום יועד לכיסוי חובותיה בעקבות רכישת דירה בירושלים. כתב האישום מלמד כי צ'קים הופקדו בחשבונה הפרטי, בחשבון הבנק של בנה ובחשבון הבנק של אחותה. זקן, אגב, הודתה בחקירתה במשטרה כי קיבלה מעד המדינה כספים. לדבריה, בינה לבין עד המדינה התפתחו יחסי ידידות. מכל מקום, היא דחתה בתוקף את הטענה, כי המדובר ביחסים של שוחד, של "תן וקח".

ביחס לבוס שלה, אהוד אולמרט, טוענת התביעה כי עד המדינה, לבקשתו של אולמרט, נפגש עם אחיו יוסי אולמרט, שנקלע לחובות כבדים, ונתן לו סידרה של צ'קים בסכום כולל של 500 אלף שקלים. האחים אולמרט מכחישים את גרסת התביעה. האח יוסי אולמרט אמר לכל היותר בחקירתו, כי נפגש בעבר עם עד המדינה אולם בנסיבות אחרות לחלוטין.

קיים מכנה משותף בין התיק של אולמרט וזקן בבית המשפט המחוזי בירושלים לבין תיק הולילנד המתנהל בתל אביב: בשני המקרים הייתה חובה על הפרקליטות להגיש את כתב האישום. הרי אי אפשר להעלות על הדעת אי הגשת כתב אישום כאשר עדותו של עד מדינה נתמכת, בין היתר, בצ'קים המופקדים בחשבונות של חלק מעובדי הציבור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully