וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לרגל תשעה באב - ראיון מיוחד עם רב הכותל

27.7.2012 / 10:10

בראיון מיוחד לרגל תשעה באב מבטיח רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ', להמשיך לפתח את הרובע היהודי, מכנה את נשות הכותל "פרובוקטוריות" ומצהיר כי אין בכוונתו לעזוב התפקיד

"הדבר המעניין בתשעה באב הוא שאנו לא עוסקים בתיאור ההיסטוריה" - כך פתח הרב שמואל רבינוביץ' את הראיון שנעשה לפני מספר ימים בלשכתו ברחבת הכותל. "איך החריב טיטוס את בית המקדש, איך הובקעה העיר מה היה בשעת המצור - תיאור עובדות מתוך החורבן לכשעצמו אינו מעניין. חכמים לא עוסקים כמעת בנושא הזה אלא מחפשים את הסיבה עליה אבדה הארץ, שהיא, כמובן, שנאת חינם, והדבר הזה רלוונטי גם מהבחינה העכשווית. ברור שחורבן בית המקדש הוא לא רק יום של אבל לאומי אלא גם יום של חשבון נפש וכנראה שאנו צריכים לעבוד עוד הרבה על אהבת חינם כדי לזכות לבית המקדש פעם נוספת".

רב הכותל והמקומות הקדושים שמואל רבינוביץ', יוני 2011. עומר מירון
תשעה באב מסמל את הצרות והרדיפות שעברו על עם ישראל מאז חורבן בית המקדש". הרב שמואל רבינוביץ'/עומר מירון

כשאתה אומר ששנאת חינם היא דבר רלוונטי מבחינה עשוית, למה את מתכוון?

"בכל שנה תשעה באב מזכיר שאנו עדיין נמצאים בגלות. חלק גדול מהתקציב שלנו הולך על ביטחון במקום ללכת על חינוך וחברה. אם לפני שנתיים חשבנו שיש גבולות שהם מוגנים היום ברור לנו שאין גבולות בטוחים. תשעה באב מסמל פעם וגם היום את הצרות והרדיפות שעברו על עם ישראל מאז חורבן בית המקדש ושלצערנו הרב נמשכות, לא פוסקות ולפעמים אפילו מתגברות".

ישנן אמרות הגורסות שפיתוח הרובע היהודי כעת עלול ליצור מתח ולפגוע בסיכויים לחדש את תהליך השלום. מה תגובתך לכך?

"גם עצם הימצאותנו בארץ ישראל אולי מפריעה לתהליך השלום. עצם היותנו על האדמה הזו מפריע לאנשים כאלה ואחרים. חובתנו לפתח את הרובע היהודי. חובתנו לפתח את ירושלים שהיא ליבנו. ירושלים עוברת כחוט השני בין כל העם היהודי ומחברת אותנו לשרשרת הדורות. כמובן שאנו לא מתכוונים לעשות זאת אלא מתוך רגישות וחוכמה ולא לפגוע באחרים. לכבד את האחרים. אבי גורש מכאן בעודו ילד קטן. הוא נולד כאן ונאלץ לעבור לקטמון. כשאנו חזרנו לכאן פתחנו את הכותל המערבי לבני כל הדתות משום שאנו יודעים שאין לנו מונופול על אלוקים. אסור לנו להפסיק לחשוף את עברנו ואת ההיסטוריה שלנו".

מדוע אתה מתנגד לפעילותן של נשות הכותל?

"הכותל המערבי הוא מקום של כולם. הוא שייך לכל חלקי העם היהודי על כל פלגיו. יחד עם זאת כדי לנהל את הכותל בצורה ראויה יש לשמור על כללים מסוימים. לנשות הכותל נתן בית המשפט העליון מענה לתפילה ב'קשת רובינסון' ולמרות זאת הן באות להתפלל ברחבת הכותל המערבי. מדובר במעשי פרובוקציה בכך שהן פוגעות ברגשות המתפללים במקום. איזה ערך יש לתפילה שנעשית תחת אבטחה כבדה ויוצרת מחלוקת?"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
תפילות בכותל לרגל תשעה באב. עומר מירון
"הכותל הוא מקום של כולם, אך יש לנהלו בצורה ראויה ושלמור על כללים מסוימים". תשעה באב בכותל המערבי, בשנה שעברה/עומר מירון

מה התייחסותך לאירוע חילול יד ושם?

"מדובר במקרה חמור ביותר. פגיעה קשה מאוד ברגשות כולנו ללא יוצא מן הכלל. אין לי ספק שמדובר בשוליים שבשוליים ובקבוצה תימהונית שלא מייצגת אפילו את עצמה. אסור לתת למעשים מהסוג הזה עוצמה ופרסום כי זוהי מטרתם".

מה תוכניותך לעתיד? כמה זמן אתה מעוניין להמשיך להיות רב הכותל ומה התפקיד הבא שלך?

"בשלב הזה אין לי שום תוכניות לשנות תפקיד. אני מרגיש שאני תורם רבות מאוד למקום הזה וכן ביתר המקומות הקדושים. עשיתי הרבה שינויים אבל אני חושב שעדיין לא מספיק. יש עוד הרבה מה לעשות ואין לי כוונה להציג מועמדות בעת הזו לא לרב הראשי בישראל ולא לרבנות אחרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully