וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תמהרו לשפוט את ניצב ניסו שחם

עו"ד עופר ברטל

26.7.2012 / 17:12

מפקד מחוז ירושלים במשטרה חשוד כי הטריד מינית שוטרות שעבדו תחתיו. עופר ברטל מזהיר כי הקו שעובר בין מעשים מותרים לאסורים הוא דק מדק - ואינו שולל הגשת תלונת שווא

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

בכל העולם ולאורך כל ימי ההיסטוריה, אנו שומעים על בכירים שמעורבים בעבירות על רקע יחסים בינו לבינה. בעבר מפקד או בכיר כזה, היה נחשב לחברמן ולא לעבריין. "ממזר" היו קוראים לו וצוחקים לשמע עלילותיו. שר ורמטכ"ל לשעבר עשה שימוש במסוק לצורך חפירותיו הארכיאולוגיות הפרטיות ומעללי המיטה שלו נלחשו אז מפה לאוזן. בין השאר – הוא היה נערץ בפי כל, גם בשל תכונותיו אלה.

ג'ון קנדי פירנס אף הוא טורים וספרים בעלילות המיטה שלו. שומרי הראש שלו מכרו את סיפוריהם לכל המרבה במחיר והעם האמריקאי העריץ ומעריץ אותו עד היום. לדעתם לא נפל בו רבב – למרות הסיפורים אודותיו.

הותר לפרסום: ניצב ניסו שחם חשוד בעבירות מין בשוטרות

ניסו שחם שיצא לחופשה כפויה מתפקידו שמפקד מחוז ירושלים במשטרה בכניסה לביתו בירושלים, יולי 2012. עומר מירון
האם יחסי מרות בין המינים הם בהכרח רעים? שחם עם אשתו, ורדה, היום/עומר מירון

אין זה נדיר, לצערנו, ששר, מפקד, או כל בכיר אחר – מעורבים בעבירות מין, לעתים חמורות. אדם בכיר שמורגל בציות עיוור לפקודותיו ולרצונותיו – יכול לאבד את ההבנה שלא הכל מותר לו. אדם שבהבל פיו חורץ גורלות במשך שנים – הופך קהה לעיתים לתחושות זולתו. לעתים, יש בכך יתרון במילוי תפקידו הקשה והלחוץ, אך באשר ליחסים בין המינים, הדבר יכול לסבכו בעבירות פליליות.

האם יחסי מרות בין המינים הם בהכרח רעים? האם לא יכול להתפתח סיפור אהבה אמיתי בין מפקד לפקודה? האם שני בגירים אינם רשאים לקיים ביניהם יחסים בהסכמה? מדוע בכלל מתערב הדין הפלילי ביחסים כאלה?

זאת יש לדעת – יחסים כאלה יצרו לא אחת זוגות נשואים באושר רב למשך עשרות שנים. ידועים לנו מקרים רבים של מפקד שנישא לפקידתו או לפקודתו, רופא לאחות, עו"ד או שופט למתמחה וכיוצא באילו מקרים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
ניסו שחם שיצא לחופשה כפויה מתפקידו שמפקד מחוז ירושלים במשטרה בכניסה לביתו בירושלים, יולי 2012. עומר מירון
נגיעה ללא הסכמה במקום מוצנע – היא אסורה/עומר מירון

השתנו להם הזמנים ורוחות אחרות מנשבות להן בין המינים. נגיעה ללא הסכמה במקום מוצנע – היא אסורה. אדם ששולח יד "בחיבה" לעבר עכוזה של נערה – יכול להיעצר בשל עשיית מעשה מגונה. אחר שמעיר הערה המכוונת למיניותו של אדם – יעוכב בשל עבירה של הטרדה מינית.

חמורים הדברים שבעתיים בין מפקד לפקודה ובין בעל המרות למי שכפוף אליו. במקרים כאלה – די בהערה מינית אחת כלפי פקודה (אף אם לא הביעה את חוסר שביעות רצונה מהערות אלה) כדי לסבך את המעיר בעבירה של הטרדה מינית. די אפילו ביצירת אווירה של הטרדה, כגון בדיחות גסות שמסופרות באופן חוזר, שליחת מיילים "משעשעים" בעלי תוכן מיני, וכיוצא באלה. לא כל שכן – אסור מגע ללא הסכמה.

כאשר עוסקים אנו במעשי בעילה – או אז אפילו הסכמה אינה מועילה. בעל מרות שמקיים יחסי מין מלאים עם הנתונה למרותו, יואשם בעבירה של בעילה אסורה בהסכמה, ובלבד שהוכח – כי התקיים קשר סיבתי בין העובדה שהיא תחת מרותו, לבין הסכמתה למעשה הבעילה. המחוקק דורש, אם כן, את ניצול המרות על ידי בעל השררה. הוא דורש מן התביעה להוכיח, כי אילולא היו יחסי מרות בין השניים – הרי שהם לא היו מקיימים יחסים ביניהם. דהיינו – שעניין לנו לא בהסכמה חופשית, אלא בהסכמה שנובעת ממרות ומניצול המרות, לצורך קבלת ההסכמה לקיום יחסים.

הנזק שנגרם לאדם בכיר עם נפילתו הוא רב מאוד

אי לכך, במקרה של יחסי מרות בין הצדדים – הקו שעובר בין מעשים מותרים לאסורים, אף בהסכמה, הוא דק מדק, אינו נראה וכמעט שאינו מורגש.

ניצב במשטרה הוא בעל דרגה בכירה ביותר. אנשים ונשים כפופים לו במאות. אלה רוצים להשיג ממנו טובות הנאה שונות: שיפור בשכר, עלייה בדרגה, תפקיד מעניין יותר, רכב צמוד וכיוצא באלה. לכן, חלקם יתקרבו אליו ואף יסכימו למעשים מיניים – להם לא היו מסכימים בדרך כלל. במקרה כזה, הבכיר לא יבין בהכרח מדוע הושגה ההסכמה. הוא יחשוב, לעתים בתום לב, שמדובר ביחסים מותרים, שלא מתנוסס מעליהם דגל שחור.

אנשים רמי מעלה, המחזיקים בדרגות ובמשרות בכירות, צוברים להם אויבים רבים במהלך השנים. אלה מחפשים כל דרך לפגוע בהם. יש תמיד מי שלוטש עיניים לתפקידם, או סתם מעוניין לנקום בהם. אי לכך – לא ניתן לשלול גם הגשת תלונות שווא במקרים אלה.

אדם בכיר נהנה לא אחת מבכירותו. שכרו גבוה, שמו הולך לפניו, המדינה או המעסיק מממנים את הוצאותיו ואת נסיעותיו, הוא מוצא לא אחת סיפוק רב בעבודתו ומרגיש מיצוי של יכולותיו. הוא נהנה מאוויר פסגות ולכן "נפילה" שלו נעשית מגובה רב והנזק שנגרם לו עם נפילתו הוא רב מאוד.

נער הייתי וגם בגרתי, ומקרים כאלה ראיתי לעשרות. אל תמהרו לשפוט את מי שמובל כרגע ברחובות וזפת על גבו, כי יתכן שאין בו מתום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully