וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רמון נגד הפרקליטות: "בקרה פנימית - פתרון מגוחך"

פנחס וולף וגלעד גרוסמן

24.7.2012 / 12:13

שר המשפטים לשעבר דיבר בדיון הוועדה לביקורת המדינה על הקמת גוף ביקורת על הפרקליטות, ואמר: "אולי מפני שרציתי חוק על ביקורת לפרקליטות – הפסקתי להיות שר משפטים"

שר המשפטים לשעבר, חיים רמון, מתח היום (שלישי) ביקורת נוקבת על הפרקליטות. בדיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת בנוגע להקמת גוף ביקורת על הפרקליטות, אמר רמון כי מיד עם כניסתו לתפקיד שר המשפטים, הוא ניסה לקדם חוק לביקורת על הפרקליטות, והוסיף כי "כנראה בגלל זה, מהר מאוד הפסקתי להיות שר המשפטים".

רמון אמר בדיון כי יחידת הביקורת הפנימית שמוקמת כעת במשרד המשפטים לא תפתור את חומרת הבעיה, והפתרון יהיה "מורח ומגוחך". לדבריו, "בעבר גם המשטרה התנגדה להקמת המחלקה לחקירת שוטרים, ומפכ"לים וניצבים הזהירו שהמשטרה לא תוכל לתפקד. וגם בהקמת נציבות תלונות השופטים הזהירו שיפגע שלטון החוק. דווקא בפרקליטות, הגוף הכי רגיש באכיפת החוק, יש את ההתנגדות הכי תקיפה לפיקוח. כוח משחית, וכוח בלתי מוגבל משחית באופן בלתי מוגבל. אולי מפני שרציתי חוק על ביקורת לפרקליטות – הפסקתי להיות שר משפטים". יו"ר הוועדה, ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) הודיע כי בכוונתו לקדם חקיקה בנושא.

המשנה למנכ"ל משרד המשפטים, רונן גורביץ', אמר כי הכוונה היא להפעיל את הגוף החדש, שייקרא "יחידת הבקרה על מערך התביעה והייצוג בערכאות", כבר בסמוך ככל הניתן לתחילת שנת המשפט הקרובה. לדבריו, מבנה יחידת הביקורת הושלם כבר לפני כשלושה שבועות, אושר על ידי נציבות שירות המדינה, ובקרוב תאושר על ידי הממשלה. לאחר מכן, תתחיל לעבוד ועדת האיתור למציאת ראש היחידה.

המשנה ליועץ המשפטי, עו"ד אורית קורן, הוסיפה כי ועדת האיתור תכלול את היועץ המשפטי לממשלה, נציב שירות המדינה, מנכ"ל המשרד, נציג האקדמיה בתחום המשפט ונציג ציבור.

"יש להגביר את אמון הציבור בהליכי הבירור"

בין השאר, תעסוק היחידה בהיבטים של ניהול תקין, אחידות ביישום הנהלים והמדיניות, שקיפות תהליכי העבודה, אתיקה מקצועית ויעילות, "וכל זאת מבלי להתערב בעצמאות שיקול הדעת של מערך הפרקליטות והתביעה בניהול ההליכים המשפטיים, ומבלי לשבש את הליכי אכיפת החוק", כתב וינשטיין במכתב ששלח ליו"ר הוועדה לביקורת המדינה. דו"חות ביקורת של היחידה יתייחסו גם לפעולות שבהן מעורב היועץ המשפטי לממשלה, אולם החלטות היועץ לא יעמדו לביקורתה.

"פרקליטות המדינה כמוסד, והפרקליטים כיחידים, נתונים גם כיום לביקורת מערכתית ולפיקוח, וזאת אף בדרך של בירור תלונות, מצד מספר גופים, חיצוניים ופנימיים", ציין וינשטיין במכתבו. "מנגנוני ביקורת אלה נוגעים בחלקם, במידה זו או אחרת, אף לתובעים האחרים במערך הפרקליטות והתביעה. ברם, מענה זה אינו שלם, ועדיין נדרש שיפור וייעול נוסף בעניין זה, וזאת בעיקר בהיבט של מנגנון ייעודי, מקצועי ועצמאי שיהיה בו כדי להגביר את אמון הציבור בהליכי הבירור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully