וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכנסת דחתה בקשת מופז להפריש ה"המורדים"

פנחס וולף

24.7.2012 / 14:10

ברקע המלצת היועמ"ש לכנסת כי אין תנאים להדיחם, הצביעו נגד המהלך 10 ח"כים ו-2 תמכו. ח"כ דואן: "מופז עצמו דיבר על התפלגות בתקופת לבני". ח"כ ביבי: "אין ענישת מחשבות"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת

ועדת הכנסת דחתה היום (שלישי) את של יו"ר האופוזיציה שאול מופז, להפריש מקדימה את ארבעת חברי הכנסת שהביעו נכונות לפרוש מהמפלגה - אבי דואן, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', עתניאל שנלר ואריה ביבי - על אף שהביעו חרטה על ניסיון הפילוג שנכשל. עשרה חברי כנסת הצביעו נגד הבקשה, בעוד שניים - מרינה סולודקין ואכרם חסון - תמכו במהלך.

היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, אמר בדיון כי פרישה משמעותה הצבעה שלא תואמת את עמדת הסיעה, בהצבעת אי-אמון, תמורת טובת הנאה. לדבריו, עצם העיסוק של ח"כ בהתפלגות או בהבעת רצון להתפלג אין בהם כשלעצמם לבסס עילה על פרישה. עמדתנו היא כי לא מתקיימים המבחנים להכרזה עליהם כפורשים, אולם אם ימשיכו להתבטא ולפעול בניגוד לעמדת הסיעה הם יוכלו להיות בדיון דומה".

ח"כ אריה ביבי, שנמנה על הרביעייה, אמר כי "אין ולא היה הסכם שחתמתי עליו להיות סגן שר או משהו בנוסח הזה. זו ספקולציה של העיתונות בלבד, ואם מישהו יביא לי מסמך כזה אני מוכן לאכול את הכובע. לא היה מקרה שבסיעה קבעו משהו להצביע והצבעתי בניגוד לעמדת הסיעה. לא מענישים אדם על מחשבות. מעשה הפרישה טרם נעשה".

אבי דואן בועדת הכנסת הדנה בפורשים מקדימה, יולי 2012. עומר מירון
"מופז עצמו דיבר על התפלגות מקדימה בתקופת לבני". ביבי ושטרית בדיון הוועדה, היום/עומר מירון

חברו לרביעיית ה"מורדים", ח"כ אבי דואן, הוסיף כי "זהו תהליך ביזארי. כאיש שהיה קרוב למופז, עשרות פעמים עלה נושא הפילוג בזמנה של לבני, ואף פעם לא עלה הרעיון הזה (של הפרשה - פ.ו.). בשינוי מהתנהגותו, אני אשמור על כבודו של מופז, אך יש לי אכזבה קשה מהתנהלותו האישית. היה ניסיון להתפלג מקדימה ממסיבות אידיאולוגיות, מסיבות חשיבותיות. ישראל חסון היה חבר בישראל ביתנו ועבר לקדימה, ולמאיר (שטרית) ולי היו ניסיונות של חשיבה לעשות דבר כזה או אחר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

חברה נוספת ברביעיית הפורשים, ח"כ יוליה שמאלוב ברקוביץ', ציינה כי "לא ערקתי תמורת תיק כמו שעשו רוב הח"כים של קדימה שמדברים גבוהה גבוהה על מוסר וערכים. חלקם אף עברו כמה פעמים מפלגה. למשל סולודקין, שאם יעירו אותה בלילה, אולי היא תדע באיזו מפלגה היא נמצאת - ישראל בעלייה, ליכוד, קדימה או אולי מפלגת העבודה, כי היא הודיעה שהיא תצטרף אליה". סולודקין התערבה בשלב זה, וטענה כי מדובר ב"שקר גס".

"אני עומדת ב-99.5% עם הסיעה", המשיכה שמאלוב-ברקוביץ', "הניסיון הנלוז של מופז זה ניסיון של סתימת פיות לכל מי שמתנגד לדרכו. אני רוצה להתפלג, אבל לא לפרוש. לעשות זאת על פי חוק". "קראת לראש הממשלה שקרן, ושקרן משקרן פטור", הטיחה שמאלוב-ברקוביץ' במופז.

"חסימת הדרך היא חסימת חוק מופז"

חבר הרביעייה האחרון, ח"כ עתניאל שנלר, אמר כי "חוק מופז – ולא להתבלבל, כך שמו – קובע שצריך להוריד מתשעה לשבעה ח"כים (בעת פרישה לסיעה נפרדת - פ.ו.) ולאפשר לו לעזוב את לבני עם שבעה ח"כים. מופז אמר לי: 'אנחנו צריכים ליצור אלטרנטיבה לאחר שלבני גנבה לי את המפלגה'. גם אני הייתי בביתו אחרי שהיא ניצחה בפריימריז הראשונים. ניסיתי להשאירו בקדימה, ואחרי שנכנסנו לכנסת באתי אליה וניסיתי
להתפלג, היא אמרה לי: 'לא'. באתי אליו ואמרתי לו: 'תמכתי בך בפריימריז, תן לי לעזוב', סירב. לצערי לא נמצאו שבעה ולא הגענו להיתכנות. מי שיחסום את הדרך יחסום את חוק מופז".

אבי דואן בועדת הכנסת הדנה בפורשים מקדימה, יולי 2012. עומר מירון
"מופז אמר לי: 'צריך ליצור אלטרנטיבה אחרי שלבני גנבה לי את המפלגה". שנלר לצד דואן ושטרית/עומר מירון

בפתח הדיון הבהיר יו"ר הוועדה, ח"כ יריב לוין, כי "ייערך רישום של הכניסות והיציאות של הח"כים ומי שלא יהיה נוכח ברוב שעות הדיון לא יוכל להצביע". ח"כ זאב אלקין הודיע כי יחשוף את כל חברי הכנסת שהיו מעורבים בניסיונות פילוג מקדימה בקדנציה הנוכחית ובקדנציה הקודמת: "אני מבקש מהדוברים בשם קדימה לספר באלה ניסיונות פילוג הם היו שותפים. בכנסת הקודמת הייתי שותף לכמה ניסיונות התפלגות מאולמרט, ואני מתחייב שאם מישהו מהדוברים ישכח דברים שטרם פורסמו, אשלים את הדברים גם שלא פורסמו".

סנקציות פנים-מפלגיות על הרביעייה יהיו חסרות תוחלת

בכירים בקדימה התייחסו להחלטת הוועדה ואמרו כי "ננהג ברביעייה כמו בפליטים סודנים". כפי הנראה, בכוונת הסיעה להטיל על הרביעייה סנקציות הכוללות את הוצאתם מוועדות הכנסת ונטילת זכות הדיבור, וכן הזכות להגשת הצעות חוק בכנסת. "שיהיו משקיפים בסיעת הליכוד, רק שלא ישכחו לפתוח את החלון", אמרו גורמים בקדימה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
לסנקציות פנים-מפלגתיות לא תהיה השפעה, אם בכלל. מימין למעלה, בכיוון השעון: ביבי, שנלר, שמאלוב-ברקוביץ' ודואן/מערכת וואלה, צילום מסך

אפקטיביות הסנקציות מוטלת בספק, כאשר ממילא תצא השבוע הכנסת לפגרת קיץ עד אוקטובר. עם פתיחת מושב החורף צפוי ראש הממשלה להכריז על בחירות מהירות שיתקיימו כנראה בפברואר, כך שהכנסת תצא לפגרת בחירות, וממילא לא יוותר לחברי הכנסת זמן להגיש הצעות חוק ולדון במליאה ובוועדות. בנוסף, גיבו את הרביעייה גורמים בקואליציה, שהבהירו כי "אם קדימה תילחם בחברי הכנסת הללו – הקואליציה תעזור להם ותיתן להם גיבוי לפי מה שמותר על פי חוק לחברי סיעה, לאחר התייעצות עם הגורמים המשפטיים". כאמור, ספק אם יהיה צורך בהגנה שכזו.

ממפלגת קדימה נמסרה אחר הצהריים תגובה רשמית בעקבות הדיון הסוער בוועדת הכנסת כי חבריה "קוראים לראש הממשלה להסביר בעבור מה הציע שוחד פוליטי. הקול בוועדה היה קולו של יריב לוין, אך הידיים, ידי נתניהו. הליכוד עשה היום קרקס מוועדת הכנסת על מנת להגן על שכירי החרב שניסה לקנות באמצעות תפקידים. הבושה היא של נתניהו, והחרפה היא של נתניהו". עוד נמסר כי "שוחד הוא שוחד הוא שוחד. טוב יעשו חברי 'הרביעייה הסודית' אם יצילו את שארית כבודם ויתפטרו מהכנסת לאלתר כפי שהמליץ להם היועץ המשפטי של הכנסת. קדימה קוראת לראש הממשלה לחשוף את ההסכם הקואליציוני שהכין ולהציג בפני הציבור את השוחד שהציע ולהסביר בעבור מה הציע אותו".

(עדכון ראשון: 11:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully