וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח פלסטיני: אברי גלעד ואלי ישי מסיתים לגזענות

טל שלו

24.7.2012 / 0:03

כמדי חודש, הפיצה הרשות הפלסטינית לתקשורת הבינלאומית קובץ התבטאויות של אישי ציבור בישראל, התומכים ב"אלימות ושנאה". עוד בדו"ח: רב העיר צפת וספרים ללימוד אזרחות

הרשות הפלסטינית ממשיכה לעקוב מקרוב אחר התבטאויותיהם של אישים ישראלים, המקדמים לטענתה "גישות פרובוקטיביות והרסניות לשלום": שר הפנים אלי ישי, איש התקשורת אברי גלעד, ורב העיר צפת שמואל אליהו נמצאים במוקד דו"ח ההסתה האחרון שפירסמה הרשות, במסגרת קמפיין בינלאומי בו פתחו הפלסטינים לפני כחודשיים לניטור "הסתה ישראלית".

השר אלי ישי בנתב"ג עם הסודנים בפרויקט חוזרים הביתה לדרום סודן , יוני 2012. יותם רונן, יותם רונן
"רוב האנשים שבאים הנה הם מוסלמים שחושבים שהארץ לא שייכת לנו, לאדם הלבן". ישי עם אזרחי דרום סודן/יותם רונן, יותם רונן

במסגרת הקמפיין, שהשיק משרדו של ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד על רקע האשמות ישראליות להסתה פלסטינית לשנאה בחסות אבו מאזן, מפיקה הרשות דו"חות תקופתיים, ובהם מעקב אחר התבטאויות ופעולות של בכירים ישראלים "המעודדים גזענות ושנאה, תומכים באלימות או מחריפים מתיחויות, וכך חותרים תחת זכותם של הפלסטינים לחופש ולהגדרה עצמית". הדו"חות האלה מופצים בקהילה הבינלאומית ובתקשורת.

"הסתה בחסות תחנת הצבא הישראלי"

עד כה, הפיקה הרשות ארבעה דו"חות הסתה, שהביאו לדבריה דוגמאות שונות ל"עוינות ישראלית לרעיון של שלום ודו קיום, והצהרות ומדיניות המבוססות על שלילת זכותם של הפלסטינים להתקיים במולדתם". בין היתר, נכללו בדו"חות הצהרות של ראש הממשלה, שר החינוך, הרב עובדיה יוסף, וחברי כנסת רבים מהימין. הדו"ח הרביעי, שפורסם בשבוע שעבר, מתמקד בעיקר באמירות גזעניות המעודדות שנאת זרים, בין היתר על רקע הסערה הציבורית בסוגיית המסתננים.

כך, מצטט הדו"ח את שר הפנים, שאמר בראיון לעיתון מעריב בחודש שעבר כי "רוב האנשים שבאים הנה הם מוסלמים שחושבים שהארץ בכלל לא שייכת לנו, לאדם הלבן". לפי הדו"ח, הערתו של ישי מקדמת גזענות נגד האוכלוסייה הפלסטינית, וכן "מגלה את מנטליות השליטה והעוצמה של הכיבוש הישראלי".

הדו"ח מותח ביקורת חריפה גם על התבטאותו של איש התקשורת אברי גלעד, במהלך תוכנית "המילה האחרונה" בגלי צה"ל שעסקה בסוגיית המסתננים בחודש שעבר, בה אמר כי "בל נשכח שהמתדפקים על דלתותינו שייכים לאיסלם, והאיסלם היום הוא המחלה הקשה ביותר המשתוללת בעולם. הוא מרעיל את המאמינים בו ומרעיל כל מקום שהוא מגיע אליו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הרב דב ליאור חוזר מחקירה משטרתית בעקבות תמיכתו בספר תורת המלך, המון רב מקבל את פניו בכניסה לירושלים, יוני 2011. עומר מירון
"עוינות ישראלית לרעיון של שלום ודו קיום, והצהרות המבוססות על שלילת זכותם של הפלסטינים להתקיים במולדתם" הרב ליאור/עומר מירון

אמירתו הגורפת של גלעד, קובע הדו"ח, מקדמת שנאת איסלם ומהווה נדבך מרכזי בהבנת המנטליות הישראלית. כמו כן, קובע הדו"ח כי "גלי צה"ל היא אחת מתחנות הרדיו הפופולריות בישראל, הממומנת על ידי המדינה ומנוהלת על ידי הצבא הישראלי, ויש להתייחס בכובד ראש לתכנים שמשדר הממסד הצבאי הישראלי".

עוד מציין הדו"ח התבטאויות גזעניות מפי הרב דב ליאור מקרית ארבע, וכן מציין את מינויו של רב העיר צפת, שמואל אליהו - שנחקר בעבר בחשד להסתה לגזענות וקרא לא להשכיר דירות לנוכרים - לעמוד בראשות ועדת רבנים המייעצת למגן דוד אדום, ואף להופיע בפני חיילי צה"ל.

"שר החינוך לא עשה דבר כדי למנוע שנאת ערבים"

בנוסף, בדומה למאמץ הישראלי לניטור תכני הסתה במערכת החינוך הפלסטינית, גם הרשות ממקדת מאמץ במעקב אחר ספרי הלימוד הישראליים, ובדו"ח הפעם מובאת דוגמה משאלה בספר מיקוד לבגרות באזרחות, בו התבקשו התלמידים לגבש עמדה בנושא מכתב הרבניות שיצא נגד התרועעות של בנות יהודיות עם אזרחים ערבים. לטענת מחברי הדו"ח, מדובר בדוגמה "גזענית לחלוטין עם מסר שנאה נגד ערבים", והוא אף ממשיך בביקורת שמתח בעבר על משרד החינוך והעומד בראשו "שלא עשה דבר כדי למנוע דוגמאות שכאלה".

הדו"חות הפלסטיניים מתפרסמים בתגובה למאמץ הרב שהשקיעה בשנים האחרונות ממשלת נתניהו בחשיפת תכני שנאה וגזענות בהתבטאויות של בכירים פלסטיניים ופרסומים רשמיים ברשות, המקדמים יחס של שנאה אלימות כלפי יהודים ומתנחלים. במשרד לעניינים אסטרטגיים, שהופקד על הנושא, הכינו בשנים האחרונות כ-11 דו"חות המביאים ביטוי מספרי ל"מדד הסתה" של הפלסטינים, בהתבסס על עבודת מחקר מקיפה המתבצעת במשרד.

בשנה האחרונה, מאז רצח חמשת בני משפחת פוגל באיתמר ושידור תוכנית טלוויזיה ששיבחה את המחבלים, עלה הנושא בתדירות רבה לסדר היום, וראש הממשלה יצא באופן נחרץ כנגד התופעה. ברשות הפלסטינית מדגישים כי בחודשים האחרונים פנו לישראל בקריאה להקים מחדש ועדה משותפת במעורבות הקהילה הבינלאומית כדי שתגדיר ותפקח על הנושא, אולם לטענת גורמים מדיניים בירושלים, ישראל הביעה נכונות להקמת הוועדה - אך הנושא נתקל בהתנגדות אמריקאית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully