וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסר של נתניהו לחילונים

23.7.2012 / 9:56

המתווה לגיוס חרדים שמקדם ראש הממשלה אינו משנה באופן ממשי את הסטטוס קוו. ארז מיכאלי סבור כי לנתניהו הייתה הזדמנות לממש את השוויון בנטל אך שוב בחר להושיט ידו לחרדים

חוק שירות הביטחון שחוקק בשנת 1986 הוא חוק שוויוני. כולם מיועדים לשירות ביטחוני, כולם אמורים להתגייס באותו גיל. אבל אחרי שנקבעה אידיאה יפה בכותרתו, החלו להיערם הסעיפים אשר ממסמסים את אותו שוויון. ככה זה עם אידיאות, המציאות מורכבת מדי עבורן.

סעיף 39, לדוגמה, מקנה פטור לאימהות ולנשים הרות. סעיף 40 פוטר מיועדת לשירות ביטחון מגיוס מטעמי הכרה דתית. שני סעיפים מתוך 57, שמקלים בעיקר על המגזר החרדי. בסעיף 36 כתוב כי לשר הביטחון סמכות לפטור משירות ולדחות שירות, בין השאר מ"טעמים הקשורים בצרכי החינוך, ההתיישבות הביטחונית או המשק הלאומי, או מטעמי משפחה, או מטעמים אחרים". אותם "טעמים אחרים" היוו במשך שנים בסיס לפטור עבור בחורי הישיבות, והובילו לאחר החלטת בג"ץ בנושא להקמת ועדת טל. בהיעדר חלופה, החל מ-1 באוגוסט, יחול חוק שירות הביטחון על כולם, וסעיף 36 יאפשר לשר הביטחון ברק לשמור על אותה שגרה מבורכת בזכות אותם "טעמים אחרים". חוק שירות הביטחון שחוקק בשנת 1986 מעולם לא היה שוויוני.

במקום חלופה שתשנה את פני החברה בישראל, ראש הממשלה נתניהו מציג לציבור את "מתווה יעלון", הקובע כי יינתנו תמריצים לחרדים המתגייסים מגיל 18, ועד גיל 22 יוכלו המיועדים לשירות לבחור מסלול מועדף – שירות צבאי או שירות אזרחי - כאשר מגיל 26 יוטלו סנקציות אישיות על המשתמטים מגיוס. אלה תנאים שמתגייסים חילוניים לא מקבלים ולא יקבלו. בנוסף, מדובר במתווה שהוא האיוולת בהתגלמותה, שכן לא מעט בחורי ישיבות הופכים לבעלי משפחות בגיל צעיר והמדינה תהיה חייבת להעניק להם סכומי כסף שיבטיחו את מחיית משפחתם. מעקב ביומטרי אחרי נוכחות התלמידים בישיבות, כפי שמציע הליכוד, אינו יעיל, בלתי ניתן לאכיפה ממשית וניתן להגדירו כשערורייתי.

יעד המתווה: גיוס 6,000 חרדים ו-5,000 ערבים עד שנת 2016. כלומר, היעד זמני, לא מוגדר כשלב בדרך למטרה סופית שהיא שוויון בנטל, ומטרתו להשיג שקט זמני בלבד. כתוצאה מכך, יצטרכו צה"ל והמוסדות האזרחיים הקשורים אליו לממן שינויים מבניים יקרים, על אף שמספר המתגייסים לא יגדל באופן משמעותי. אגב, הממסד החרדי צפוי להתנגד גם למתווה זה, ואיש לא ירים גבה אם בעתיד הסוגיה תתגלגל לפתחו של בג"ץ.

המתווה של השר משה יעלון אינו שוויוני, והוא יותר בזבזני מהמציאות המתקיימת כיום. ובהומאז' לא?מרה של נתניהו: האיש החילוני הרזה ימשיך לשאת על גבו את האיש החרדי השמן, גם בסוגיית הגיוס.

"תמשיכו לייצר, לשלם ולשרת, ואני אמשיך למשול"

לנתניהו הייתה קואליציה של 94 חברי כנסת, אשר נשענה על רוב חילוני מוצק. האפשרות לממש את אותו שוויון בנטל – על אף היותו יקר, מורכב וכזה שישנה את פני צה"ל – הייתה לכאורה בהישג יד, אבל ידו של ראש הממשלה שוב הושטה לעבר החרדים. בשורה התחתונה, חובב ההיסטוריה שוב פספס הזדמנות לעשות היסטוריה. במקום זאת אנו מקבלים בחודשים האחרונים פוליטיקה רעה במיטבה.

המתווה שמציג יעלון עבר את אישור המפלגות החרדיות, משום שגם הן יודעות שאין בו שום שינוי ממשי של הסטטוס קוו המעוות שמתקיים בישראל זה שנים. מצופה היה מראש הממשלה, שגדל בבית חילוני, שירת כקצין בסיירת מטכ"ל ושכל את אחיו במבצע אנטבה, להיות ראש וראשון לדורשים שוויון בנטל, אבל נתניהו שוב מעדיף את המיעוט החרדי על פני הרוב החילוני.

לנתניהו הייתה קואליציה יציבה לפני כניסת קדימה, והיא צפויה להיות כזאת גם אחרי יציאתה מהממשלה. נתניהו לא יסכן את עתידו הפוליטי, שנשען על תמיכת המפלגות החרדיות, ועתה בליכוד מנסים לפלג את קדימה, מטרה ששם לעצמו עוד בתחילת הקדנציה. הוא ומופז רצו למנוע בחירות, איש איש ומניעיו, ומשהצליחו במימוש האינטרס המידי נפרדו דרכיהם. מופז קנה זמן שא?פשר לו לא להתרסק בקלפי ולהחדיר כאילו-אג'נדה לכאילו-מפלגת הצפלין שלו, מפלגה גדולה המלאה באוויר חם שעתה יוצא ממנה אט-אט. נתניהו לא הסתבך בבחירות לפני הבחירות בארצות הברית בנובמבר הקרוב, ושימר את בריתו עם המפלגות החרדיות כשעמד לצדן ונגד קדימה. ספק רב אם נתניהו יצליח להעביר את מתווה יעלון כחלופה לחוק טל, ועוד ייתכנו סערות סביב זה, אבל לאיש בקואליציה החדשה-ישנה אין רצון להקדים את הבחירות לפני תחילת 2013, אז גם התקציב יוסיף שמן למדורה הפוליטית.

בקמפיין הבחירות, ינסה נתניהו "למרכז" את עצמו ולהציג ראש ממשלה שמיטיב עם כולם. לאחר הבחירות הבאות, המפלגות החרדיות יזכרו לנתניהו את האופן בו פוגג את איום הגיוס לפי עקרונות ועדת פלסנר, בבואם להמליץ לנשיא על מי להרכיב את הממשלה. מהלכיו של נתניהו בנושא הגיוס מעבירים לחילונים מסר פשוט: אתם תמשיכו לייצר, לשלם ולשרת, ואני אמשיך למשול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully