וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש שעומד מאחורי ההצעות לרכישת קרקעות חקלאיות

עידו אפרתי, חגי עמית

20.7.2012 / 21:30

יקיר מלכה רק בן 27 וכבר הספיק לרכוש מאות דונמים של קרקעות חקלאיות, עם הבטחה שבבוא היום יופשרו למגורים. כל זאת תוך התעלמות מהמומחים הטוענים כי הכסף הלך לאיבוד

במאי 2011 התאספו ידוענים רבים באולם האירועים "אבניו" שבאיירפורט סיטי כדי לחגוג את חתונתה של דורית חלפון, הקוסמטיקאית ומורטת הגבות מכיכר המדינה, שעם לקוחותיה נמנים ידוענים ואנשי האלפיון העליון, עם בחיר לבה, איש הנדל"ן יקיר מלכה, 27. בזה אחר זה זרמו לאירוע נינט טייב, לינור אברג'יל, אסתי גינזבורג, דנה דנקנר ואחרים. באירוע הנוצץ הופיעו שרית חדד ושימי תבורי.

לצד הדמויות המוכרות ממדורי הרכילות נצפו דמויות מפורסמות פחות לקהל הרחב, אבל מרכזיות יותר לעולם העסקי וקשורות דווקא לחתן השמחה, בהם יצחק קאול - לשעבר מנכ"ל רשות הדואר, בזק וכלל ביטוח ויו"ר דלק אנרגיה וחברת הנדל"ן אזורים, כמו גם ח"כ לאה נס ובעלה שלמה והשר לשעבר רענן כהן.

הקריירה העסקית של החתן החלה כמה שנים קודם. במרץ 2009 הבליחה כותרת באחד מאתרי האינטרנט החדשותיים: "יקיר מלכה משתלט על פרדס חנה". שמו של מלכה, בעליה של חברה בשם יש נכסים, לא היה מוכר לאיש בענף הנדל"ן. איש העסקים היה בסך הכל בן 23 כשהחל לרכוש עשרות דונמים של קרקעות חקלאיות באזור.

מאז הוא כמעט לא נחשף בתקשורת, עד שלפני שבועיים עלה שוב לכותרות - הפעם בתמונה על רקע האדמות החקלאיות של חדרה. בעסקה גדולה שביצעה החברה בבעלותו, רכש מלכה 122 דונם של קרקעות חקלאיות בחלק הדרום-מזרחי של העיר, מידי חברת מהדרין שבשליטת שניים מאנשי העסקים הגדולים במשק: נוחי דנקנר ויצחק תשובה, תמורת 13.4 מיליון שקל.

חקלאי עוטף עזה מתמודדים עם נזקי "עופרת יצוקה". שי מכלוף
בעסקה גדולה שביצעה החברה בבעלותו, רכש מלכה 122 דונם של קרקעות חקלאיות בחלק הדרום-מזרחי של חדרה/שי מכלוף

העסקה הזכירה כי בארבע השנים האחרונות הספיקה יש נכסים, הפעילה באזור פרדס חנה-כרכור, במושב תלמי אלעזר ובחדרה, לרכוש מאות דונמים של קרקעות חקלאיות. בחלק מהמקרים נעשית הרכישה בעסקות לרכישת עשרות דונמים מחברות גדולות. במקרים אחרים נקנות החלקות מבעלי קרקעות פרטיים - חקלאים מזדקנים שהחליטו למכור את המשק, או יורשיהם המנסים לממש את הירושה. באזורים שבהם פועל מלכה, יודעים אלה שרוצים למכור קרקע חקלאית לפנות אליו.

בשלב הבא פורטת החברה את האדמות למגרשים בני חצי דונם ומוכרת אותם למשקיעים, בשיעורי רווח שמגיעים למאות אחוזים. המשקיעים שמוצאים את דרכם אל אתרי המכירות המקוונים של מלכה מגיעים אל משרדו שבקומה ה-40 במגדל משה אביב ברמת גן. את המשרד הלא גדול, שבו מועסקים ששת עובדי החברה, עיצב מלכה בעצמו בצבעי ירוק ולבן. כשהמשקיעים פוגשים את מלכה הוא מציג להם מפות ותוכניות מתאר, שממקמות את הקרקעות שרכש בסמיכות לאזורים בנויים ולצירי תנועה ראשיים.

במצגת העסקית של החברה מסבירים שהסבלנות משתלמת ו"בסוף זה תמיד קורה". המצגת מסתיימת באמירה: "יש נכסים - ללכת על קרקע בטוחה. קרקע יותר טוב מכסף!" (כך במקור). במאמציו השיווקיים, האתר של יש נכסים אף מזכיר למשקיעים את האפשרות שיום אחד אפשר יהיה להקים חוות סולאריות על הקרקעות החקלאיות.

עם ארבע חברות רשומות - מלכה יקיר השקעות ונכסים, יש נכסים, צים מלכה ואופק 21 בסט נדל"ן - הוא משווק כיום עשרות דונמים בארבעה מתחמים. עד כה הוא הספיק לרכוש 317 דונם ולמכור 360 מגרשים. "קניתי ממנו מגרש לפני שנתיים", מספר אחד מלקוחותיו, שרכש קרקע באזור פרדס חנה. "אני אדם שעובד הרבה עם אינטואיציה. הסיכון שבהשקעה בקרקע חקלאית היה כזה שאני מוכן לקבל. אחרי כמה פעמים ששמעתי אותו מסביר ללקוחות על הקרקעות, אמרתי, 'זה מתאים לי'".

על יכולת השיווק של מלכה הוא מספר: "הוא לא כריזמטי במיוחד. הוא פשוט מציג מומחיות גדולה בתחום שלו, ונותן לך הרגשה שהוא מבין מה הוא עושה. הוא הדהים אותי ביזמות שלו, בקור הרוח שלו ובעסקים שהוא עושה בגיל כזה צעיר. הוא אדם עממי, מדבר בגובה העיניים, לא דוחף".

מהר על הקרקעות החקלאיות בכל הכוח

כבחור צעיר שהגיע מהפריפריה, ללא השכלה פורמלית, נהנה מלכה מכל הסממנים של כוכב עולה בענף הנדל"ן ובעולם העסקים. עם זאת, אף על פי שמלכה הגיע לכאורה "משום מקום", יש לו קשר משפחתי קרוב לאחד מאנשי העסקים המוכרים בענף הנדל"ן: כמה שנים לאחר שמת אביו הכירה אמו, ניקול, את גואל אברהמי, בעליה של חברת הנדל"ן מי ערד הוותיקה שהוקמה בתחילת שנות ה-70, והוא נהפך לבן זוגה עד היום. אל מלכה ואחותו מתייחס אברהמי כאילו היו ילדיו.

הקשר האישי בין מלכה לבעליה של חברת הנדל"ן מי ערד, כמו גם עם בנו של אברהמי מנישואיו הראשונים, איש הנדל"ן אילן אברהמי, מוכר וידוע לחלק מתושבי ערד. אלא שמלכה מעדיף להצניע את הפרק הזה בביוגרפיה שלו בכל הקשור לעסקיו. ייתכן שהסיבה לכך היא שב-2005 הוכרזה מי ערד כפושטת רגל, בעקבות חובות של מאות מיליוני שקלים כתוצאה מהמשבר שחווה ענף הנדל"ן. חלק מנכסיה נמצא עד היום בכינוס ומוצע למכירה על ידי המפרק הזמני של החברה. מלכה, ככל הידוע, מעולם לא היה מעורב בעסקי הנדל"ן של גואל ואילן אברהמי.

מלכה החליט להמר על הקרקעות החקלאיות בכל הכוח. המסחר בהן הוא תחום שנוי במחלוקת בענף הנדל"ן. אין בו מרכיב של יזמות או תשואה קבועה ומיידית מנכס קיים. הוא מבוסס כולו על הסיכוי להפשרת קרקע חקלאית ושינוי ייעודה למגורים, שתביא לזינוק משמעותי בשווייה. הממליצים קוראים לה "השקעה לטווח ארוך", אך המתנגדים מתייגים אותה כ"קזינו של ענף הנדל"ן".

"כל החברות האלה מנצלות את הפריחה האחרונה בתחום המקרקעין, העלייה במחירי הדירות, העובדה שמי שמחזיק היום מזומן בבנק מפסיד עליו כסף והאמונה שאפשר עדיין להרוויח מקרקעות חקלאיות", טוען דוד פרל, יועץ נדל"ן מומחה במקרקעין ובעליה של חברת יוניברס נדל"ן.

שלטים הפזורים ברחבי המדינה ומכריזים "חצי דונם למכירה באזור זה ב-10,000 שקל" התנוססו באזורי ביקוש גם בשנות ה-80. אבל מה שמאפיין את הפריחה בשנים האחרונות הוא צורת הפרסום החדשה, שמשווקת קרקעות חקלאיות שלא מתוכנן לגביהן דבר הקשור למגורים כפרויקטים. השיווק הזה מתבטא במתן שמות של שכונות למקבצי דונמים חקלאיים אקראיים באזורים כפריים. "אני מונע בכל יום משניים-שלושה אנשים לרכוש אדמות חקלאיות כאלה. אני לא מכיר את יקיר מלכה, אבל מהדרין ונוחי דנקנר לא היו מוכרים אם היו חושבים שיש סיכוי להפשרה. דנקנר לא טיפש", אומר פרל.

בעסקה שאליה מתייחס פרל מכרה מהדרין למלכה קרקעות בחדרה באמצעות חברת פרי אור שבשליטתה, הנחשבת ליצואנית הגדולה בישראל של פרי הדר. בעלי השליטה המרכזיים במהדרין הם הפניקס שבשליטת יצחק תשובה, ונכסים ובניין מקבוצת אי.די.בי שבשליטת דנקנר.

"רכשנו את הקרקע בחדרה משום שאנחנו מאמינים בפיתוח האזור. הקרקע מופיעה בתמ"א 35 כאזור פיתוח עירוני. שיפור הנגישות התחבורתית לחדרה, שיכלול מלבד תחנת הרכבת גם את הרחבת כביש 2 וסלילת כביש 9 שיחבר את כביש 4 וכביש 6, יהפוך את חדרה ליעד אטרקטיבי ליזמים ולמשקיעי נדל"ן, שמזהים בה כבר היום פוטנציאל נדל"ני רב", טען מלכה בהודעה לעיתונות שיצאה מטעמו.

אם הדברים יתרחשו כפי שמתאר מלכה, צפויים לקוחותיו לרשום תשואה פנומנלית על הכסף. את המגרשים שרכש בכ-95 אלף שקל לדונם הוא צפוי למכור במחירים של 250-300 אלף שקל לדונם למשקיעים. בנוסף, אם וכאשר תופשר הקרקע, ישלם כל אחד מהרוכשים, בהתאם לחוזה, 25 אלף שקל ליש נכסים. ואולם גורמים בענף ובעיריית חדרה אופטימיים פחות לגבי סיכויי ההפשרה של הקרקעות, שנרכשו בחלק הדרום-מזרחי של העיר.

שטחה המוניציפלי של חדרה משתרע על 54 אלף דונם, ומתוכם כ-30 אלף הן קרקעות חקלאיות. בימים אלה נמצאת תוכנית המתאר הראשונה של העיר, מאז נוסדה לפני 118 שנה, בתהליכי אישור סופיים. התוכנית (חד/2020) כוללת תוספת עתידית של יותר מ-18 אלף יחידות דיור חדשות לעיר, ובכך כמעט מכפילה את מספר הדירות בה. הקרקעות החקלאיות שרכשה ומשווקת יש נכסים אינן מיועדות לבנייה על פי תוכנית המתאר העירונית ולא על פי תוכנית המתאר המחוזית, כי אם מוגדרות כ"אזור כפרי פתוח". לטענת גורמים בעירייה, הסיכוי להפשרת הקרקעות האלה לבנייה נמוך עד אפסי. מרבית השטחים החקלאיים באזור חדרה אינם נכללים במסגרת תוכנית המתאר, שעוסקת בפיתוח העיר לפחות עד 2035.

אבישי קימלדורף, מהנדס העיר חדרה, טוען כי שיווק קרקעות חקלאיות מאפשר לאנשים לקנות חלומות לעתיד. "באותיות הקטנות, היזמים לא מתחייבים לשום דבר. בחוזים שלהם הם מכוסים. כשמפרסמים קרקע חקלאית שקרובה למגורים עם פוטנציאל להפשרה, לא מפרסמים משהו שגוי. אני מתקשה להסביר את התופעה, ובאופן אישי לא מצליח להבין אנשים שקונים אדמות כאלה". לדבריו, רוב היזמים לא דואגים לציין במעמד החתימה שבחדרה, למשל, אין עתודה להפשרת קרקעות ב-20 השנים הקרובות. "תוכנית המתאר קובעת את גבולות הפיתוח של העיר ל-20 השנים הקרובות ויותר. רוב השטחים החקלאיים המוצעים למכירה כיום על ידי המשווקים אינם נמנים על תוכניות הפיתוח העירוני והפשרת הקרקעות במסגרת התוכנית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

אזור פרדס חנה-כרכור הוא הנתח הגדול ביותר של החברה

לטענת פעיל ותיק בשוק הקרקעות החקלאיות, "חדרה היא העיר מספר 2 במדינה מבחינת עתודות קרקע למגורים. נדל"ן הוא דבר שקשור ישירות לאינטגרציה ולהגירה חיובית אל העיר. לחדרה יש כיום בעיה רצינית שקשורה לכך, ועד שיופשרו קרקעות נוספות יחלוף עוד יובל שנים. כשאתה לוקח קרקע חקלאית אתה חייב לבצע עליה עבודת מחקר מקיפה בוועדה המקומית, בעירייה, בוועדה המחוזית ועם המתכננים באזור - וכאן צריך קשרים. רק בסיום התהליך אתה מתחיל לקבל סדרי גודל ותחזית לגבי ההתפתחות האזורית והפוטנציאל האמיתי של הקרקע. אם הצפי להפשרה הוא של יותר מ-15 שנה, הוא כבר לא רלוונטי. כל המכתבים שמציגים המשווקים והחברות לאנשים מוועדות שונות שווים כקליפת השום".

לדבריו, הסמיכות לאזורים מבונים או ההתייחסות לתוכנית המתאר הארצית, שהיא כללית ביותר, לא מעניקות כל אסמכתא להפשרה. "זה פשוט לא רלוונטי, כי יכול להיות שבצמוד אליך יהיה בית חולים, בית כנסת או שטח ירוק - וחייבים לשמור על שטח ירוק. תמ"א 35 לא יורדת לרזולוציה של מגרש. היא מדברת על אזורים ומתווה כללי. כמעט בכל אזור אתה יכול למצוא את ההגדרה 'מרקם עירוני'. זה לא אומר שהוא נופל ב-300 הדונם שלך".

בחברת יש נכסים טוענים כי על פי תוכנית המתאר המחוזית (תמ"מ 6) השטחים מוגדרים כשטחי "נוף כפרי פתוח", אבל מוסדות התכנון רשאים לייעד אותם למגורים בשל סמיכותם לשכונה קיימת. עוד טוענים בחברה על כי פי תוכנית המתאר הארצית (תמ"א 35) מוגדרים השטחים כבר כיום כ"אזור פיתוח עירוני" ובשנה הקרובה מתכננת החברה לקדם תכנית לשינוי ייעוד הקרקע.

באוקטובר 2011 השלימה יש נכסים רכישה של 30 דונם באזור פרדס חנה-כרכור, תמורת 4.3 מיליון שקל. כ-20 דונם קרקע חקלאית הנמצאת בסמוך למרכז המסחרי החדש של פרדס חנה, על דרך הנדיב, נרכשו ב-3 מיליון שקל; ו-10 דונמים נרכשו דרומית למחנה 80, ליד תלמי אלעזר, בעבור 1.3 מיליון שקל. את הקרקעות, שרכשה החברה מבעלים פרטיים, היא מציעה למכירה ב-79 אלף שקל ל-300 מ"ר (כלומר כ-250 אלף שקל לדונם).

בתלמי אלעזר הגיבו בחיוך כשהתקשרנו לברר על "פרויקט תלמי אלעזר". "זה לא באמת בתלמי אלעזר. זה במרחק כמה דונמים מפה. זה משהו שכנראה לעולם לא יופשר. עורך הדין שלנו תיכף מוציא להם מכתב על הפרסום הזה", אומר גורם במושב תלמי אלעזר. "הם התקשרו אלינו כדי לקבוע פגישה, טענו שיש להם קונים ורצו לבדוק אפשרות להצטרף לתלמי אלעזר. אמרנו שאנחנו לא מעוניינים.

"אלוהים יודע איך הם יפשירו את הקרקע שם. זו קרקע תקועה, מרוחקת 700 מטר מהגדר שלנו, שמוקפת בקרקעות של אנשים אחרים ואי אפשר להגיע אליה. מי ייתן להם שירותים מוניציפליים?". באתר החברה מצוין אמנם שהפרויקט נמצא "בסמוך לתלמי אלעזר" ולא חלק מהיישוב, אבל שם הפרויקט עלול להטעות את הרוכשים.

אזור פרדס חנה-כרכור הוא הנתח הגדול ביותר של יש נכסים. בשנים האחרונות רכשה בו החברה כ-170 דונם של קרקעות חקלאיות. כל הרכישות מבוססות על ההנחה כי עליית מחירי הדירות במרכז, יחד עם פיתוח האזור מבחינה תחבורתית, יובילו להפשרת קרקעות לבנייה למגורים בטווח הזמן הנראה לעין. "מההיבט הנדל"ני משווים היום את פרדס חנה-כרכור לבנימינה ולזכרון יעקב - מקומות שבעבר היו מציאות של קרקעות חקלאיות רדומות, שזכו בשנים האחרונות לתשואה אדירה ולבנייה רחבת היקף", מוסבר במצגת למשקיעים.

ואכן, בשנים האחרונות נהנתה פרדס חנה-כרכור מביקושים גדלים, ומחירי הדירות בה האמירו. שיפור הנגישות אליה ומיקומה המרכזי הביאו יזמים רבים לגלות את הפוטנציאל הנדל"ני שלה, וכיום נבנות בה מאות יחידות דיור - בעיקר בשכונת נווה פרדסים. ההיגיון אומר שיש בכך בשורה לגבי בעלי הקרקעות החקלאיות באזור.

"בחצי השנה האחרונה הייתי עד לפניות רבות של אנשים בעקבות שיווק הקרקעות החקלאיות בשטח שלנו על ידי כל מיני חברות", אומר אריה רפפורט, מהנדס מועצת פרדס חנה-כרכור. "אבל אין אצלנו תוכניות להכשרת שטחים לבנייה, וזה הכל אילוזיות של החברות האלה. יש שטחים מצומצמים מאוד שמיועדים להפשרה בהתאם לתוכנית המתאר החדשה של המועצה - ואלה לא השטחים האלה".

מחברת יש נכסים נמסר כי אותם קריטריונים שחלים על הקרקעות בחדרה, על פי תוכניות המתאר המחוזית וארצית, חלים גם במקרה זה. עוד מציינים בחברה כי מתחם המרכז המסחרי "ביג" שהופשר ב-2010 היה גם הוא שטח חקלאי במקורו, וכי בכוונת החברה לקדם שינוי ייעוד של הקרקע למגורים בקרקע הסמוכה למתחם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
במצגת העסקית של יש נכסים אין אף אזכור של מלכה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מלכה נולד בדימונה, אח בכור לאחות צעירה. כשהיה ילד, נהרג אביו בתאונת דרכים. בגיל 12 עברה משפחתו לערד. "יקיר היה ילד חכם. שובב כמו כל הילדים, אבל מבריק ושנון. אני לא מתפלא שהוא מצליח. זו גאווה גדולה", מספר איל קידר, שהיה המחנך של מלכה בחטיבת הביניים "אלון" בערד.

את דרכו העסקית החל עם שחרורו מהצבא בתחום שונה לחלוטין. באוקטובר 2006 הקים את קינדר סמייל - חברה להצבת מכונות ממתקים אוטומטיות במקומות ציבוריים. "הוא התחיל ממסטיקים. בהתחלה בבריכות שחייה ובקופות חולים באזור הדרום, ובהמשך, כשעבר לתל אביב, גם ברכבת ישראל", מספר גורם שמכיר את מלכה. בהמשך זכתה החברה שבבעלותו במכרז של רכבת ישראל להצבת מכונות ממתקים בתחנות הרכבת. החברה נמכרה ב-2011.

ב-2009 נכנס מלכה לעסקי הנדל"ן. לטענת מקורבים, כמו גם אנשים שהיו עמו בקשרים עסקיים, מלכה החל את דרכו באופן שמרני ומדוד על בסיס ההון הראשוני שצבר מעסקי מכונות הממתקים. לטענתם, הכישרון שלו לשווק קרקעות בקצב מהיר והתמורה ממכירתן איפשרו לו להתגלגל מעסקות קטנות לעסקות בהיקפים גדולים יותר.

את העסקה הראשונה שלו - 11 דונם של קרקע חקלאית תמורת כ-300 אלף שקל - הוא ביצע ככל הידוע בתחילת 2009, יחד עם שמאי המקרקעין עדי צביקל. עם סיום שיווק הקרקע למשקיעים, רכש את חלקו של צביקל במחיר כפול. מלכה המשיך לצבור קרקעות חקלאיות באזור פרדס חנה-כרכור, ורוב העסקות בוצעו במזומן.

מאז 2009 רכש מלכה באמצעות יש נכסים כ-170 דונם באזור, ששיווק ב-110-180 אלף שקל לחצי דונם. במקביל לרכישת האדמות באזור פרדס חנה-כרכור רכש 10 דונמים באזור מושב תלמי אלעזר, ועם השלמת רכישת הקרקעות של מהדרין מחזיק מלכה ב-137 דונם של קרקעות באזור חדרה - 317 דונם בסך הכל.

במצגת העסקית של יש נכסים אין אף אזכור של מלכה. הדמות היחידה שמקבלת ייצוג נכבד במצגת היא של יצחק קאול, המוצג כדירקטור החברה, בעליה של חברת י.ק השקעות הפעילה בתחומי הפיננסים, המיזוגים ורכישות הנדל"ן. מתחת לשמו ולתפקידו מופיע עברו העסקי המרשים, ומצוין שכיום הוא משמש כדירקטור בחברת הכשרת הישוב ביטוח ובמכללה למינהל. אין ספק ששמו של קאול תורם לביסוס התדמית והאמינות של החברה.

מה גרם לקאול לבחור דווקא ביש נכסים מבין עשרות חברות העוסקות בשיווק קרקעות - חלקן בעלות ותק של שנים רבות? בשיחה עם Markerweek הוא מסביר: "יקיר רצה דמות ציבורית שתעזור לו. אין לי מניות בחברה. הוא הבעלים העיקרי שלה והוא זה שמבצע את העסקות בדרך כלל. יש לו חושים עסקיים טובים, ואני יודע שלפני כן היה לו עסק למכונות ממכר של ממתקים. הוא הקים משרד קטן שעיצב בעצמו ועשה ממנו בונבוניירה, וצריך לעזור לחבר'ה צעירים".

"בקרוב ייפתח פרויקט נוסף"

עבור תפקידו בחברה מקבל קאול סכום סמלי, והוא אינו מעורב בעסקות או במתרחש בחברה על בסיס יומי. "אני מכיר את המשפחה של מלכה והם ביקשו ממני לעזור לו. מי שקישר אותי אליו הוא אילן אברהמי, שרצה לעזור לו להיכנס לתחום הנדל"ן. פגשתי צעיר אמביציוזי. הוא לא מתחייב לשום דבר. הוא נותן גילוי נאות ללקוחות באופן אמין ביותר. גם אני הקפדתי על כך שהכל יהיה גלוי, בפרט אם שמי מופיע שם, ובאמת יש אנשים שרואים את שמי ומצלצלים אלי כדי לברר ולהתייעץ".

אילן אברהמי היה מעורב בעסקי נדל"ן שונים. הוא אחד מבעליה של אתרוג - חברת נדל"ן פרטית שעוסקת בהשקעות בחו"ל, בתמ"א 38 ובמסחר בקרקעות חקלאיות. אמו של מלכה, ניקול, משמשת כמנהלת החשבונות של החברה. גואל אברהמי עבר תקופה לא קלה עם קריסת מי ערד אחרי 35 שנה של פעילות. כיום הוא מתגורר בתל אביב ומשמש כיועץ לחברות בתחום. המשרד שלו, כך מספרים גורמים בענף, ממוקם בקומה ה-40 במגדל משה אביב - במשרדו של מלכה. כשמתקשרים למשרד של יש נכסים ומבקשים את גואל אברהמי, איש אינו מופתע ואפשר להשאיר לו הודעה.

עד כמה מעורב אברהמי, אם בכלל, בעסקיה של יש נכסים? חלק מהגורמים טוענים שהוא מנהל במשרד את עסקיו הפרטיים, ללא כל קשר לפעילות החברה. אחרים טוענים שהניסיון הרב שצבר וההיכרות המעמיקה עם המנגנונים המסואבים של גופי התכנון ומינהל מקרקעי ישראל הם נכס יקר ערך בעסקי הפשרת הקרקעות. בסביבתו של מלכה טוענים באופן חד משמעי שאין קשר עסקי בין השניים וכי מלכה הוא גם מאתר הקרקעות, גם סוגר העסקות וגם משווק הקרקעות.

מחברת יש נכסים נמסר בתגובה: "זה חד משמעית לא נכון. לגואל אברהמי אין מקום משלו במשרדי יש נכסים. הוא בהחלט מגיע לבקר ולשתות קפה אחת לכמה שבועות. הוא יכול להגיע לבקר במקום העבודה של בנו ושל בת זוגו". מגואל אברהמי נמסר: "אין לי שום קשר לחברת יש נכסים. אני לא מעורב ולא אהיה מעורב. אני גם לא שייך למשרד, רק מבקר שם מדי פעם".

לפני חודשיים ביצעה יש נכסים עסקה לרכישת שטח של 5 דונמים המיועדים להקמת 91 יחידות נופש בערד תמורת כ-800 אלף שקל. העסקה מותנית עדיין באישור מינהל מקרקעי ישראל. את הקרקע רכשה החברה מידי המפרק הזמני של חברת מי ערד מטעם בית המשפט, עו"ד איתן פישמן. "אני מודע לקשר שקיים בין מלכה לגואל אברהמי. בתיק הזה אני מקבל עזרה מכל גורם רלוונטי שיכול להביא קונים לנכסים, גם מבעלי מניות, ואז אני פונה לבית המשפט שיאשר. המצב כאן כל כך בעייתי שקשה למצוא קונים חיצוניים. בעסקה הנוכחית קיבלתי כמה הצעות, אבל ההצעה היחידה שקבלתי עם ערבות בנקאית היתה של מלכה", מסביר פישמן. העסקה הנוכחית מעוררת תהיות מדוע חברה שכל ייעודה הוא שיווק קרקעות חקלאיות מוצאת לנכון להשקיע דווקא בקרקעות לבנייה - ומדוע דווקא בערד ובקרקע שהיתה שייכת למי ערד.

בינתיים, עד שתאושר סופית עסקת מי ערד, מתמקד מלכה בשיווק הקרקעות לבנייה עצמית שרכש מבזק בתחילת השנה בשטח של 3 דונמים, שעליהם אפשר להקים תשע יחידות דיור. תחת שם המותג בן ערד מציע מלכה באתר שלו מגרשים של כ-300 דונם לבנייה תמורת 279 אלף שקל. "10,000 חיילים עוברים לדרום ולכם יש הזדמנות בלעדית להשקעה", נכתב שם. הוא מציין את הקירבה לבאר שבע ולעיר הבה"דים, וטוען כי האזור צפוי ליהנות מתנופת פיתוח בשל הקרבה לכביש 6. הוא גם מבטיח למשקיעים כי "בקרוב ייפתח פרויקט נוסף", ככל הנראה הוא מתכוון לקרקע הנוספת שרכש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully