וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוסט פוליטי: נתניהו ומופז נכשלו, נתניהו הפסיד יותר

לירון מרוז

18.7.2012 / 4:10

הכניסה לממשלה מנעה את גוויעת קדימה, וגם בחודשיים האחרונים מופז נהג בתבונה. נתניהו, לעומת זאת, עלול להיזכר כמי שפעל נגד רצון הציבור, גם אם לבסוף יביא לגיוס החרדים

צילום: דניאל בוק, גדעון צנטנר עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ'

שאול מופז לא רצה לפרוש מממשלת נתניהו חודשיים אחרי שנכנס אליה. המחיר הפוליטי האישי שהוא שילם על ההצטרפות הזו חייב אותו להביא הישג. בזה הוא נכשל. גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא רצה להיפרד כה מוקדם מהאיש ששם מאחור את כל ההתבטאויות הקשות שאמר עליו. את המחיר על חוסר היכולת להעביר את חוק השוויון בנטל כשאתה חוסה תחת קואליציית ענק של 94 ח"כים הוא ישלם בעתיד. ובכל זאת, שני האישים הללו נפרדו אתמול לשלום. האחד יחזור לקואליציה קטנה והומוגנית יותר. השני ינסה להחיות את מפלגתו שמאיימת להיעלם מהנוף הפוליטי.

שאול מופז מתפטר. דרור עינב
נדרש להגיע להישג, ונכשל בכך. שאול מופז, אמש/דרור עינב

למרות הביקורת הקטלנית שחטף, נהג מופז נכון מבחינה פוליטית כשהחליט להצטרף לממשלת נתניהו. אלו הקלפים שהיו לו, לא היו לו אופציות טובות יותר. בחירות בתחילת ספטמבר היו מביאות מכת מוות על קדימה. גם בחודשיים האחרונים נהג יו"ר קדימה בתבונה. אמנם הדעות על ההחלטה לשים את ח"כ יוחנן פלסנר בראש הוועדה לשוויון בנטל חלוקות – פלסנר הלוחמני, נטען, העלה את מופז על עץ שממנו לא היה לו סיכוי לרדת – אבל גם מבחינה ערכית הוא נהג נכון. פלסנר הוא אחד המבינים הגדולים ביותר בנושא בכנסת והוא ייצג נאמנה את עמדת קדימה.

השאלה היא אם פרישתו של מופז באה בעיתוי הנכון. חלק מחברי מפלגתו, ובהם גם בכירים, עשו ככל יכולתם על מנת לשכנע אותו לא לפרוש בעת הזו. חכה קצת, תתגמש, תסכים להשיג 80 אחוז ולא 100, אמרו לו. אבל מופז, במודע או שלא במודע, עלה בעצמו על העץ בשבוע האחרון. מנתניהו הוא התגרש לפחות פעמיים בתוך ימים ספורים. הוא הזמין את בועז נול ממאהל הפראיירים לישיבה של קדימה בשבוע שעבר רק כדי שאחר כך הוא ירוץ וילכלך על המפלגה, ובעיקר הוא ואנשיו הסבירו תחת כל עץ רענן למה מה שהליכוד הציע הוא כל כך גרוע. מכאן, אפילו למופז אין דרך אחת מלבד פרישה. על התבונה הפוליטית הזו מותחים אנשים בקדימה ביקורת, שאולי אף תתממש לכדי פיצול במפלגה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

נתניהו מצטייר כמי שהעדיף את החרדים

הודעת הפרישה של מופז מוצאת את נתניהו במצב מאוד לא נוח. הוא מצטייר כמי שהעדיף את החרדים, כלומר את טובתו האישית, על פני השיקול הממלכתיי. וזה לא משנה כלל שייתכן שההצעה שתוגש בסופו של דבר תהיה מהפכנית מבחינת גיוס החרדים. לשיטתו של חלק גדול בציבור הוא לא היטיב לנצל רגע פוליטי נדיר ולגלות מנהיגות, אלא בחר ללכת על בטוח. אם נביט לעבר העתיד הקרוב, ייתכן שזו הנקודה שבה ביבי מלך ישראל יתחיל להישחק. המחאה, שעלתה לכותרות בנסיבות טרגיות, והתקציב הקשה שינחת עלינו בקרוב לא יעשו לו טוב. לכן סביר להניח שראש הממשלה ינסה ללכת לבחירות בתחילת השנה הבאה. כך יתרחק מהזיהוי שלו עם החרדים, ובמקביל יימנע מדיונים בתקציב קשה שיירשם על שמו.

נכון, הכל פוליטי. אולי נתניהו העדיף, כמו תמיד, את החרדים, וקדימה החליטה שבלי דם היא לא יכולה ומשראתה שהחרדים לא מתכוונים לפרוש החליטו ראשיה לפרוש בעצמם. אבל בסופו של דבר את המיזוג בין נתניהו למופז אפשר להגדיר במילה אחת: כישלון. ומי אשם בזה? שניהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully