וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הג'ינס כבר זול - מה עם החלב?

חזי שטרנליכט

15.7.2012 / 9:43

מהלך הפחתת המכסים הדרמטי, שעליו חתם שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ, הוא המפתח האמיתי להורדת יוקר המחיה. זהו אחד המהלכים החשובים שנעשו, וטוב שהלובי הצעקני לא הצליח לעצור את השר. השר שטייניץ הוריד את המכס ממוצרים שונים, חלקם בסיסיים, דוגמת בורגול וכוסמת - אבל גם ממתקים שמגיעים לאלפי בתי אב בישראל. הוזלת מוצרים אחרים, בעיקר בתחומי האלקטרוניקה והביגוד, חשובה לא פחות. כמה דוגמאות: המס יירד ממוצרי אלקטרוניקה דוגמת טוסטרים ומיקרוגלים, וממוצרי צריכה דוגמת משקפי שמש ומברשות שיניים. זהו מהלך מקיף ומבורך שנוגע לכולם.

הרשימה כוללת קרוב ל-600 מוצרים שונים שמהם הופחתו המכסים. במרבית המקרים מדובר בהפחתה מיידית. קצב ההפחתה נעשה בהדרגה כדי לאפשר לשוק לעכל את השינויים. רוב המכסים שהופחתו לא יפגעו בצורה קשה בתעשייה המקומית, מכיוון שבארץ לא ממש מגדלים בורגול או כוסמת. בשאר השווקים ההפחתה בהחלט תעודד תחרות בריאה. ייבוא גלידות הוא עסק יקר, ולכן גם הורדת המכסים אינה צפויה לגרום לו נזקים בלתי הפיכים.

עם זאת מבורך ככל שיהיה המהלך, הציבור עדיין ממתין לצעד דרמטי יותר בשוק החלב. בשוק הזה הלובי חזק בהרבה מלובי יבואני קופסאות השימורים ושקי הקטניות. לובי מגדלי הבקר צועק ויודע ללחוץ היכן שצריך בממשלה, ודווקא שם הצרכנים הישראלים זקוקים לתחרות האמיתית. מחירי מוצרי החלב בארץ, גם אחרי המחאה הצרכנית של הקיץ הקודם, הם מופקעים ולא הגיוניים. יש צורך במהלך ממשלתי משולב לטיפול בענפים הללו, ולא רק באמצעות הפחתת מכסים. המלצות ועדת קדמי הן המוקש העיקרי שעוד ממתין לא רק לשר האוצר, אלא למעשה לממשלה כולה, כדי להגביר את התחרות בענף הזה.

אפשר לחיות בלי חלב ובלי גבינה

למרות הגאווה הלאומית בקוטג' הישראלי, הטיעונים כאילו ענף החלב הוא ענף אסטרטגי לישראל אינם צריכים להרפות את ידי השרים מלעורר בו תחרות של ממש - ייבוא אבקת חלב ועידוד הקמת מחלבה גדולה נוספת, שתנגוס בכוחו של מונופול החלב תנובה. עם כל הכבוד, אפשר לחיות בלי חלב וגם בלי גבינה - גם אם חלילה יוטל על ישראל מצור. לכן אין למעשה סיבה שלא לפתוח גם את ענף החלב לתחרות עזה ואמיתית, בדיוק כפי שנעשה בשוק הסלולר, ובדיוק כמו בייבוא הביגוד והריהוט והרכבת המטבחים.

מישהו בישראל יצא לרחובות בגלל מחירי הג'ינס? ברור שלא. כולם יצאו בגלל הקוטג', כי לא היתה בענף תחרות. לכן מהלך הפחתת המכסים שנעשה בשבוע האחרון מבורך, ואין ספק שיורגש בכיסים של הצרכנים. עם זאת הדרך עוד ארוכה, והיא עוברת דרך משק החלב המקומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully