וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לגייס בהדרגה

דן מרגלית

9.7.2012 / 9:35

במובנים רבים ניתן לקבוע מראש כי הצמד שנבחר להכין את החוק נגד המשתמטים - משה (בוגי) יעלון ויוחנן פלסנר - הם בבחינת "אנחנו שנינו מאותו הכפר". זה הכפר של הסיירת שעם יושביו נמנים גם בנימין נתניהו ואהוד ברק ושאול מופז.

אך לאן הם יובילו את דו"ח פלסנר, שסיעת הליכוד אישרה אתמול לאחר התפתלות של ראש הממשלה, בהוסיפה הנחיה לגייס גם את הערבים?

בני בגין - ומיכאל איתן, דן מרידור ויובל שטייניץ בניסוחים קרובים - העלה אתמול טיעון עקרוני ומוסרי, שלפיו לא ברור שמדינה רשאית לכפות על אזרחיה שירות אזרחי. שכן מקובל כי כפייה כזאת תיתכן רק כשמדובר בגיוס לצבא, ואילו ההנחה מראש היא שכל הערבים ורוב מכריע של החרדים נועדו לפעול בשירות הציבור ללא מדים.

טיעון זה, גם כשהוא נשמע מפי אישים נכבדים, אינו תופס מים. אם המדינה תתקן סוף סוף את העוול של אפליית הרבים לטובת החרדים והערבים, היא לא תכפה על מיעוטים אלה שירות אזרחי. היא תודיע על גיוסם לצה"ל, אך תציע להם - לבחירתם - מסלול חלופי של טיפול בחולים ובמקלטים ובמקרי סעד במגזרים שמהם באו. נא לא לטעות באמירה המבולבלת כאילו זו כפייה. זה גיוס לצבא בתוספת הטבה פוטרת, העדפה, הקלה.

לגייס רבים ולשחרר מעטים

על יעלון ופלסנר מוטלת חובה ציבורית להקביל לכל אלה את סיכול ההשתמטות המתרחבת בחוגים החילוניים. קודם כל לדחוק ממרכז הזירה את הקב"נים המחלקים תעודות פטור בסיטונות.

על צה"ל לגייס רבים יותר ולשחרר מעטים בלבד, ואם יתברר כי הלבישו במדים מי ששם קץ לחייו - הרי זה קורה למרבה הצער והכאב גם עתה. לא ייתכן שציבור ענק ישתמט רק מפני שבודדים לא יעמדו במשימה.

ברור לגמרי שהגיוס לא יוכל להיות חד וחלק, כאן ועכשיו, מייד ומלא. הפתרון הוא זה: ייקבע תאריך יעד (למשל, 1 בינואר 2013) שבו יתחילו לגייס כל צעיר בן 18, חרדי כערבי ומשתמט חילוני.

המדינה תקלוט את הערבי והחרד לשישה שבועות של טירונות עם מזון כשר למהדרין. לאחר מכן - במחיר שיקוזז מהתשלום של הממשלה לאברכים בשהותם בלימודים - יאשרו לכל חרד המעוניין בכך לחזור לישיבה עד גיל 22.

הוא לא ישוחרר אלא יקבל דחיית שירות. כך נהגו בעבר הרחוק כאשר מישהו ביקש להקדים את לימודיו האקדמיים ונותר חייב במכסת שירות. הם ילמדו ארבע שנים פחות כמה שבועות בישיבות, אבל יתייצבו מדי 14 ימים לתורנות בבסיס שאליו ישויכו. מכאן ואילך המהפכה תתרחש מאליה. היא גם תהיה זולה, יחסית.

זה יעניק לשלטונות את הזמן הנחוץ - עד ארבע שנים - לגייס את כולם, ולעודד רבים להישאר בצה"ל כבר עתה. אפשר כי הדבר יתניע תהליך נחוץ, בלי שהסכסוך הבלתי נמנע עם החרדים ייהפך למלחמת עולם פוליטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully