וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הקשר בין נתניהו להברחות הגרעין הישראלי?

יוסי מלמן

6.7.2012 / 0:01

פרסום ראשון: ממסמכי ה-FBI עולה כי בסוף שנות ה-70 נפגש נתניהו עם מבריח אמריקאי של ציוד לתוכנית הגרעין של ישראל, בעת שעבד עבור איש העסקים מילצ'ן. לשכת רה"מ מכחישה

פרסום ראשון: מבריח אמריקאי של ציוד לתוכנית הגרעין של ישראל נפגש מספר פעמים עם בנימין נתניהו בסוף שנות ה-70 - כך עולה ממסמכים חדשים של ה-FBI בארה"ב שפורסמו אמש (חמישי).

על פי המסמכים, המפגשים התקיימו במסעדות בתל אביב ובביתו או במשרדו של ראש הממשלה, אז אזרח פרטי, כאשר עבד לכאורה עבור איש העסקים ארנון מילצ'ן, בעליה של חברת "הלי-טריידינג". יצוין, כי באותה התקופה הועסק נתניהו בחברת הרהיטים "רים".

הטענות מופיעות במסמכים שהותרו לפרסום בארה"ב לאחר שעברו צנזורה כבדה מכוח החוק לחופש המידע. המסמכים נחשפו לבקשת ארגון אנטי-ישראלי שעומד גם מאחורי חשיפת סרטון של הביון האמריקאי על המרגל ג'ונתן פולארד. המסמכים מסתמכים על טענותיו של מנכ"ל החברה, ריצ'ארד קלי סמיית', שלדבריו, כאמור, נתניהו עבד אז בחברה של מילצ'ן. הטענות המוצגות במסמכים נלקחו מחקירתו של סמיית' באפריל 2002 במשרדי התובע בלוס אנג'לס, לאחר שנחתם עמו הסדר טיעון והוא שב לארה"ב. בין היתר, חשפו המסמכים כי בביקוריו בישראל, הציג מילצ'ן לסיימת' את אריאל שרון, שהיה אז לאחר שירותו הצבאי. ככל הנראה, מדובר בתקופה שהיה שר בממשלת בגין או חבר כנסת.

בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים בנוגע להחלטת הממשלה בחוק ההסדרה. עומר מירון
המסמכים של ה-FBI מצטטים את גרסתו של סמיית'. נתניהו/עומר מירון

סמיית' הורשע בארה"ב בהברחת "מתגים" עבור הלק"ם – הלשכה לקשרי מדע - יחידה סודית של משרד הביטחון שעסקה בהשגת ציוד עבור הכור הגרעיני בדימונה ותעשיות ביטחוניות. לאחר שנעצר והוגש נגדו כתב אישום, שוחרר סמיית' בערבות ונמלט מארה"ב ב-1985, אז נחשפה הפרשה. בחקירתו טען סמיית' כי כל מבצע ההברחות כונה על ידי משרד הביטחון הישראלי בשם "מבצע פינטו". לאחר שנמלט הוא הגיע לגרמניה ומשם עבר לספרד וחי כעבריין נמלט בזהות בדויה.

על פי ספר שפורסם על הפרשה, ואשר במסגרתו גם רואיין סמיית', הוא קיבל במשך תקופה ארוכה שכר מהחברה של מילצ'ן ובעצם בעקיפין, ממשרד הביטחון. לפני שנים אחדות אותר סמיית' בספרד על ידי סוכנים אמריקאים והגיע עמם להסדר טיעון במסגרתו הוא חזר לארה"ב, הורשע בעבירות שיוחסו לו, וריצה עונש מקוצר.

סמיית', המתגורר כיום חסר כל באתר קרוואנים בקליפורניה, חש מרירות קשה כלפי מילצ'ן על שהפקיר אותו. על פי הספר, "סודות", מאת העיתונאי הישראלי מאיר דורון ושותפו האמריקאי ג'ו גלמן, מילצ'ן לא הועמד לדין בארה"ב על אף שנחשד על ידי סוכני ה-FBI במעורבות דומה לזו של סמיית', בין השאר בשל התערבותו של שמעון פרס, ראש הממשלה דאז.

על פי הספר, שלטענת מחבריו נעשה בשיתוף פעולה מסוים עם מילצ'ן, סמיית' ומילצ'ן היו סוכנים של הלק"ם והשיגו ציוד עבור ישראל. מילצ'ן, בין השאר נטען בספר, השיג את הסרקזות (צנטריפוגות) להעשרת אורניום עבור הכור.

כאמור, מדובר במסמכים של ה-FBI המצטטים את גרסתו של סמיית', כפי שנמסרה לחוקרי ה-FBI. בעבר נעשה ניסיון של עיתונאי ישראלי לקבל את גרסתם של סמיית' ומילצ'ן לסוגייה העקרונית של מעורבותם בפרשה, אך הם סירבו להגיב עליה וזאת עוד לפני הפרסום החדש. יודגש כי קיימת אפשרות כי הדברים שאמר סמיית' אינם נכונים, ונתניהו כלל לא הועסק בחברה של מילצ'ן ולא היה קשור אליה, אך עצם העובדה כי הם מופיעים בחומר של ה-FBI יש בהם חשיבות הראויה לפרסום.

יצוין כי המידע על העסקתו, לכאורה, של נתניהו בידי מילצ'ן מופיע גם בספרם של שני המחברים, וזאת על פי ראיון שערכו - לצורך המחקר - עם סמיית'. כששאלו את מילצ'ן לתגובתו בעניין, הוא הכחיש מכל וכל את הטענה ואמר כי הכיר את נתניהו רק ב-1990.

בלשכת ראש הממשלה מכחישים הטענות ומוסרים כי אין לכך אחיזה במציאות. "ראש הממשלה מעולם לא עבד בחברה המדוברת ואת ארנון מילצ'ן הכיר רק בשנות ה-90".

(עדכון ראשון: 22:42, 05.07.12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully