וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכנה: שימוש בסלולרי בתחנות דלק עלול לגרום לדלקה

ורד כהן-ברזילי

21.7.2002 / 8:51

בשלושה מקרים שאירעו בחו"ל, נכוו נהגים ששוחחו בסלולרי בזמן תדלוק; מומחה: הטלפון יכול לגרום לניצוץ המבעיר את אדי הבנזין; התחנות אינן מזהירות את הנהגים - והחקיקה מתעכבת

כמה פעמים נתקלתם בשלט האוסר על דיבור בטלפון סלולרי והמשכתם לדבר? עבור רוב הישראלים השלטים האלה הם לא יותר מפסלים סביבתיים. מבדיקה שערכנו התברר כי גם תחנות דלק לא מקפידות תמיד על הצבת שלטי האזהרה, אבל שלושה מקרים שאירעו באחרונה בעולם ישנו אולי את הרגלי הדיבור הסלולרים שלנו.

כל המקרים התרחשו בסביבת תחנות דלק, בשעה שנהגים עמדו בסמוך למשאבה שהזרימה בנזין למכוניתם. המקרה החמור ביותר הסתיים בכוויה על פניו של הנהג שדיבר באותה השעה בסלולרי, מקרה אחר העמיד בסכנה את איבר מינו של נהג כשמכנסיו התלקחו ועלו באש לאחר שהטלפון בכיסו צלצל.

"בזמן שאנו מתדלקים את הרכב, משתחררים אדי בנזין", מסביר גרשון קידר, אחראי על בטיחות ואיכות סביבה בפז. "אדי הבנזין כבדים יותר מהאוויר ולכן הם בעלי נטייה לשקוע לרצפה. אם בקרבת מקום עומד אדם ובידו טלפון סלולרי שמצלצל, או אפילו רק פועל, זה עשוי לגרום לניצוץ חשמלי שיביא להתלקחות". קידר מסביר כי נהג שמבקש בכל זאת לדבר בסלולרי חייב להישאר בתוך הרכב, "יש לקחים שטוב אם ילמדו שלא מהניסיון".

מנהל הדלק: שימוש בסלולרי - רק בתוך המכונית

כבר במאי 2000 שלח ראש מינהל הדלק והגז במשרד התשתיות הלאומיות מכתב לכל חברות הדלק, בו הוא מתריע מפני השילוב המסוכן בין הסלולרי לדלקים. "על בסיס חוות דעת מקצועית שקיבלתי אבקש להודיעכם כי יש לאסור הפעלת טלפונים סלולרים מחוץ לכלי הרכב בתחומי תחנות תדלוק", כתב המנהל, ואף הורה לבסוף לכל בעלי התחנות לדאוג לשילוט מתאים שיוצב בתחנות הדלק. הוראה שכאמור אינה מתבצעת במלואה.

"בעיית השילוט שולית ביחס לבעיית האכיפה", טוען קידר. "במדינת ישראל אין כיום חוק האוסר על דיבור בטלפון סלולרי בקרבת תחנות הדלק, כפי שאין חוק האוסר עישון בסביבת התחנה, למרות שהסכנה בכך ברורה. גם אם מתדלק מבקש מנהג לכבות את הסלולרי ברוב המקרים הוא נתקל בסירוב, ואין לו מה לעשות כנגד זה. האבסורד הוא שגם אם שוטר יהיה נוכח במקום הוא לא יוכל לעשות דבר".

קידר מתייחס גם לטענות שנשמעו על כך שכל העניין הוא המצאה שעברה מפה לאוזן. "מדובר בעובדות ונתונים פיסיקלים שאין עליהם עוררין", הוא אומר, "מי שיתייחס לזה כמתיחה שיידע שמדובר במתיחה יקרה מדי".

חקיקה ולצידה ענישה תסייע לשכנע נהגים, ולעיתים גם מתדלקים סוררים, לכבות את הסלולרי, אלא שהנושא תקוע מזה שנתיים בשלבי קדם חקיקה בכנסת. "זאת סחבת פוליטית מיותרת", מסביר קידר ביאוש. "בעולם ובעיקר באירופה המודעות לסכנה מאוד גבוהה. זה נכון שבארץ עדיין לא אירעו מקרים של התלקחות מסלולרי ובחו"ל כן, אבל זה רק עניין של סטטיסטיקה או זמן עד שמקרה כזה יקרה בארץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully