וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נבזלין, מבעלי עיתון "הארץ", הואשם במעילה ברוסיה

האוליגרך ואיש האופוזיציה הרוסית עזב את המדינה לישראל כבר ב-2003, ובהיעדרו אף הואשם גם ברצח. ישראל התנגדה בעבר להסגרתו, וכעת נראה כי הוא מסתבך בפרשה פלילית נוספת

הפרקליטות ברוסיה החליטה להגיש כתב אישום על מעילה נגד איש העסקים ליאוניד נבזלין, מבעלי עיתון "הארץ" וחברת הנפט "יוקוס", ואחד האנשים העשירים החיים בישראל – כך מסר לסוכנות אינטרפקס הנציג הרשמי של הפרקליטות, ולדימיר מרקין. "החקירה אספה מספיק ראיות, ולכן התיק הפלילי הוגש לבית המשפט כדי לפתוח בהליך משפטי בהיעדר הנאשם, זאת כיוון שנבזלין מסתתר מהחקירה והמשפט כשעומד נגדו צו מעצר בינלאומי", אמר מרקין.

לטענת החוקרים, "בשנת 1998, ליאוניד נבזלין, יחד עם קבוצה מאורגנת, לקח לעצמו 38% ממניות החברות 'טומסקנפט', מפעל 'אצ'ינסקי' וחברות נוספות, אשר הוכנסו על ידי הפדרציה הרוסית אל קבוצת 'חברת הנפט המזרחית', בסכום של יותר מ-3 מיליארדי רובלים". עוד נמסר כי "מוקדם יותר בתיק הזה הורשעו בעלי המניות העיקריים של 'יוקוס', מיכאיל חודורקובסקי, פלטון לבדב, ומנהל חברת 'יוקוס EP' רמיל בורגנוב".

נבזלין היה מראשוני היזמים הצעירים של פעילות עסקית ברוסיה, ששיאה היה חברת הנפט "יוקוס". במקביל לפעילותו העסקית, כיהן נבזלין בתפקידים ציבוריים שנים, ובין השאר שימש כסגן המנהל הכללי של סוכנות הידיעות "טאס", וכן נשיא הקונגרס היהודי הרוסי. בשנת 2003 עזב את רוסיה ועבר לישראל, לאחר שבכירי "יוקוס" והחברה עצמה הפכו להיות, לטענתם, יעד רדיפה של השלטונות הרוסיים. בהיעדרו, עמד למשפט פלילי בגין האשמות של קשירת קשר לרצח, והורשע בשנת 2008. הממשלה הרוסית אף ביקשה את הסגרתו מישראל – אולם משרד המשפטים התנגד וקבע שכל הראיות אינן קבילות.

"האישום הוא עלילה"

בישראל עסק נבזלין בפעילות פילנתרופית נרחבת, ומכהן כיום כיו"ר חבר הנאמנים הבינלאומי של בית התפוצות, וכחבר במוסדות העליונים של הסוכנות היהודית, קרן היסוד, אוניברסיטת תל אביב והאוניברסיטה העברית. לפני כשנה הוא הצטרף כשותף לעיתון "הארץ" ולמועצת המנהלים, לאחר שרכש 20% ממניות החברה לפי שווי חברה של 700 מיליון שקלים לאחר ההנפקה.

ממשרדו של ליאוניד נבזלין נמסר בתגובה: "האישום החדש שיוגש נגד מר ליאוניד נבזלין במוסקבה הוא עלילה שנסבה על עיסקה משנת 1998 (לפני 14 שנים!), שלמר נבזלין לא היה בה שום חלק. העיסקה היתה חוקית לחלוטין. בתי משפט שונים באירופה פסקו שהאישומים נגד הבעלים והמנהלים לשעבר של חברת הנפט יוקוס, שמר נבזלין כיהן כסגן יו"ר הדירקטוריון שלה, הם חלק ממסע רדיפה פוליטית שיטתית של הקרמלין נגדם". עוד נמסר כי "מר מיכאל חודורקובסקי שהיה יו"ר הדירקטוריון של יוקוס עדיין נמק בכלא בסיביר על האשמות שוא. הרדיפה המתחדשת מטרתה להצדיק את ההשתלטות של הקרמלין על חברת הנפט יוקוס וחיסולה, נוכח תביעת ענק שהוגשה בשם יוקוס ומנהליה למוסד לבוררות בינלאומית בהאג נגד השלטונות ברוסיה".

לפני שנה: ליאוניד נבזלין רכש 20% ממניות עיתון הארץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully