וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הידברות - האינטרס של כולם

4.7.2012 / 8:49

הקרבות הפוליטיים שהובילו ללידת קדימה בחטא, מובילים גם בימים אלה לכך שהשוויון בנטל עלול להיפגע. גיוס חרדים הוא ליבת הבעיה - ואסור שההזדמנות לתקן את העוול תתפספס

כבר כמה חודשים מצהיר חיים רמון כי פניו להקמת מפלגה, ואין פוצה פה ומצפצף. אתמול הוא חזר על כך בראיונו עם רזי ברקאי בגלי צה"ל ודבריו פרצו לזירה הפוליטית כאש ביערות. הכל עניין של עיתוי. שכן במקביל הודיעו שני חברי כנסת מקדימה, נינו אבסדזה ושלמה מולה, כי הם פורשים מן הקואליציה שאליה שלחו את שאול מופז, ורוברט טיבייב בדרך.

קדימה הוקמה בחטא. מייסדה אריאל שרון שקע בתרדמת בעיצומה של חקירה פלילית. אברהם הירשזון הורשע ונשכח בכלא. אהוד אולמרט יושב על שני ספסלי נאשמים בעת ובעונה אחת. היא מפרפרת, בקואליציה כבאופוזיציה. הכל התקלקל במשחקי המלחמה הפוליטיים. בנימין נתניהו רצה לייצב את ממשלתו ודחה את הבחירות המוקדמות, ולפי שעה נכזב. אתמול חזרו שלי יחימוביץ' ויצחק הרצוג מהעבודה להציע את הקדמת הבחירות. רק שעכשיו גם מוקדם הוא מאוחר.

שאול מופז, שכבש את הנהגת המפלגה מציפי לבני, קיווה לחזקה משורות הקואליציה. עד כה אכל רק מרורים. מצבה - נכון לרגע זה - גרוע מאשר בהיותה כישלון באופוזיציה. המשבר בציר נתניהו-מופז אינו ניתן כרגע לאיחוי, ואם גם הדבר אפשרי, הנהגת אוהל הפראיירים לא תניח להם לטאטא את נושא הגיוס אל מתחת לשטיח הפרלמנטרי.

סגירת האוניברסיטאות ומניעת רישיונות נהיגה למשתמטים

סרבנות הגיוס של החרדים והערבים קלה לפתרון מכפי שנראה. למשל, בסוגיית גיוס ערביי ישראל. אפילו יוחנן פלסנר, שהחליט להגיש היום דו"ח מטעם הוועדה שפוזרה, נפל קורבן למנטרה הטוענת כי הוכנו תשתיות לגייס חרדים, אבל לא צעירים ערבים. ההפך הוא הנכון. על גיוס החרדים מכבידות קביעות ממשיות של ההלכה, כגון החובה להקפיד על אכילת מזון כשר למהדרין וסוגיית הדרת נשים וזמרתן בבסיסי צה"ל. לצעיר הערבי אין בעיות כאלה. הוא צריך, פשוטו כמשמעו, להיכנס לבניין העירייה בנצרת או בטייבה, ולהעמיד את עצמו משך שלוש שנים לרשות הציבור, והכל מתנהל כסדרו. זה דווקא הפרק הקל בסוגיה הסבוכה, בתנאי שהממשלה מוכנה להפעיל סנקציות אישיות כסגירת האוניברסיטאות ומניעת רישיונות נהיגה ממי שישתמטו משירות ציבורי במגזר הערבי. בעניין זה הצדק עם אביגדור ליברמן, ולא קדימה, שאתמול החלה להתנער ולטעון כי גם היא בעד גיוס הערבים.

בעיקרו של דבר גיוס החרדים הוא ליבת הבעיה. רמת נחישותו או אדישותו של הציבור תשפיע באורח מהותי על הרכב הרשימות בבחירות לכנסת הבאה (יאיר לפיד עם לבני? קדימה עדיין שם?) ועל מועד פתיחת הקלפיות. תמונת המצב כפי שהיא נתפסת עתה במשולש שבין נתניהו, מופז וליברמן - עם לבני ולפיד מחוץ - מעידה כי החיבור בין ראש הממשלה לבין ש"ס עלול להרוס את קדימה, היוצאת ונכנסת מן הקואליציה כאחוזת אמוק. אך לפגוע מאוד גם בנתניהו. לכל שותפי הקואליציה יש אינטרס להמשיך להידבר. תוצאות דו"ח פלסנר שיפורסם היום יהיו אות אם יש לכך סיכוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully