וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס: "משוכנע שאובמה יעמוד חזק כאריה בנושא אירן"

טל שלו

4.7.2012 / 0:02

בארה"ב יציינו היום את יום העצמאות, ובישראל התחילו כבר החגיגות בבית השגריר. "ההיסטוריה הפקידה בידי אמריקה את הכוח לגבות את האידיאלים בפעולה ממשית", בירך נתניהו

בעוד התקשורת בוושינגטון סוערת סביב ההודעה על ביקורו של המועמד המוביל לראשות המפלגה הרפובליקנית, מיט רומני, בישראל, התקבצה אמש (שלישי) צמרת המדינה בביתו של שגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו, לחגוג יחד עם האומה האמריקאית את יום עצמאותה, שיחול היום. ארה"ב תחגוג השנה 236 שנים לאימוץ הכרזת העצמאות האמריקאית, במסגרתו הכריזו המושבות השונות על התנתקותן מבריטניה, ומדי שנה נוהג שגריר ארה"ב בישראל לארח בחצר ביתו בהרצליה פיתוח אלפי אורחים - בהם נשיא המדינה שמעון פרס, הרמטכ"ל בני גנץ, שרים, חברי כנסת ואנשי ציבור ועסקים בולטים לגרסה המקומית של חגיגות ה-4 ביולי.

פרס שיבח בפתח דבריו את העברית של השגריר שפירו ואמר שהוא "שמח להצדיע בשם ישראל לארה"ב ביום העצמאות. ישנה ידידות היסטורית בין שתי האומות. ארה"ב היא ידידתה הגדולה של ישראל מהיום הראשון ואנחנו מוקירים לכם על ידידות זו".

הנשיא פרס סיפר כיצד מדליית החירות שקיבל בחודש שעבר מידי הנשיא אובמה "הדגישה את מחויבתו של הנשיא אובמה לעתיד ישראל ביטחונה ושלוותה", ושיבח את עמידתו של אובמה לצד ישראל, במיוחד בנושא הגרעין האירני. "האיום הגדול ביותר על העולם הוא ההנהגה האירנית", חזר פרס והדגיש כי "אין שום סיבה בעולם שתהיה באירן הנהגה שמאיימת "על מדינות אחרות, מקדמת טרור ומפתחת נשק גרעיני. אני משוכנע שתחת הנהגתו של אובמה כל סימן של דמוקרטיה יתקבל בברכה, אך אני משוכנע שהנשיא אובמה יעמוד בנושא זה חזק כאריה, וגם לא יקבל את המשך האיומים. אובמה גיבש קואליציה בינלאומית אך הבהיר שכל האופציות נותרו על השולחן".

חגיגות העצמאות לארה"ב בבית השגריר. דרור עינב
"האיום הגדול ביותר על העולם הוא ההנהגה האירנית". פרס באירוע הערב/דרור עינב

בהתייחסו לתהליך המדיני אמר פרס "הלכנו דרך ארוכה עם הפלסטינים. הגיע הזמן לקחת את המעשים האחרונים ולהשלים את ההסכם עם הפלסינים, הם שכנינו הקרובים ביותר. אני מאמין שיום אחד הם יהפכו לחברינו הטובים ביותר". לדברי פרס, "ארה"ב נותרת הכוח היציב הגדול ביותר בעולם מלא תהפוכות עולם ללא ארה"ב היתה כאוטית וחסרת חזון?

מי שלא הגיע לחגיגות הוא ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בשל רגלו המגובסת המגבילה אותו בשבועות האחרונים מהופעות פומביות מחוץ ללשכתו. נתניהו שיגר ברכת יוטיוב מצולמת, שתשודר באירוע, בה שיגר את איחולי עם ישראל לאומה האמריקאית. "יום העצמאות האמריקאי הוא הזדמנות להיות אסירי תודה על כך שההיסטוריה הפקידה בידיה של אמריקה את הכוח לגבות את האידיאלים שלה בפעולה ממשית", אמר נתניהו במסר ששיגר לאובמה, על רקע הציפייה הישראלית לגיבוי אמריקאי במקרה של החלטה על תקיפה צבאית באירן.

נתניהו הקפיד במיוחד להודות לחיילים - לרגל חג עצמאותם, ושיבח את עקרונות החופש והחירות שהיא מקדמת ברחבי העולם, תוך ציטוט תומס ג'פרסון, ממייסדי האומה.
"נפצעתי במהלך משחק כדורגל – לא, לא אותו משחק שמעורבים בו קסדות, כריות כתפיים וכדורים בעלי צורה משונה. איך בכלל זורקים את הדבר הזה?", הסביר נתניהו, שהחל את דרכו הציבורית בארה"ב, ונחשב בעיני רבים כבעל אופי "אמריקאי", את היעדרותו בסרטון, והזכיר את ההבדלים בין כדורגל לפוטבול אמריקאי. "מה שאתם באמריקה מכנים soccer. איך שלא תקראו לזה, זה פוגע, בייחוד בכבוד העצמי", ואף הקפיד לאחל מזל טוב לבתו של השגריר האמריקאי שחוגגת בימים אלה בת מצוה. "אף על פי שאינני יכול להיות נוכח שם באופן אישי, אני מבקש לבטא את הוקרתי לנשיא אובמה ולעם האמריקני לרגל חגיגות יום העצמאות. כראש ממשלת ישראל, אני מעריך עמוקות את כל מה שעושה אמריקה למען ישראל", אומר נתניהו בסרטון.

ברכתו של נתניהו

נתניהו הקפיד להתייחס בסרטון גם לבעיות האקטואליות על סדר היום. "אתם יודעים שהמזרח התיכון עובר תהפוכות עצומות והיסטוריות, וכאן עולה השאלה: האם הרעיונות התאומים הללו, האם הם יכו שורש גם באזורנו?", שאל נתניהו על רקע שאיפת ארה"ב להנחלת תהליכי דמוקרטיזציה במזרח התיכון ובקרב מדינות ערב שעוברות מהפכות שלטוניות. "בטווח הקצר, אני חושב שכולנו נסכים שישנן סיבות רבות להיות ספקנים. הכוחות העולים כיום באזור הם לא בדיוק... כיצד אנסח זאת? הם לא בדיוק ג'פרסוניים. אולם בטווח הארוך אני מאמין כי ישנה סיבה לתקווה", אמר נתניהו והעריך כי בסופו של דבר, "אנשים ברחבי המזרח התיכון ייהנו מאותן זכויות שאנו בחברות חופשיות לוקחים לרוב כמובן מאליו".

שפירו בירך בדבריו בעברית את האורחים, ובראשם הנשיא. "כבוד רב הוא לנו לארח כל כל הרבה אורחים מיוחדים", אמר שפירו. "אני בטוח שרבים מכם הייתם מגיעים גם בלי הכיבודים האלה", התייחס שפירו לדוכני האוכל האמריקאי הרבים בחצר ביתו. שפירו שיבח את שותפות הערכים של ארה"ב עם מדינת ישראל והילל את ההיסטוריה של שתי המדינות והמנהיגים הגדולים שהיו לשתי מדינות לאורך קיומן. "המחויבות העמוקה שאנחנו חשים היא חלק מחגיגות העצמאות שלנו", אמר שפירו והדגיש במיוחד את העמקת הקשרים הביטחוניים בין המדינות, שותפות הידע, הטכנולוגיה, והסיוע הביטחוני חסר התקדים בעידן אובמה.

שר האוצר יובל שטייניץ בחגיגות יום העצמאות של ארצות הברית בבית השגריר דן שפירו, הרצליה, יולי 2012. דרור עינב
שר האוצר שטייניץ בבית השגריר/דרור עינב

במיוחד הדגיש שפירו את "המאבק המשותף לעצירת הגרעין האירני", והתחייב כי "לא נוותר עד שנשיג את מטרותינו. העתיד נראה מבטיח. היום הוא יום לחגוג לא רק את הולדתה של ארה"ב, אלא גם את הידידות והערכים המשותפים של שתי המדינות המחויבות לערכי חירות שוויון ואחווה".

יש לציין כי השגריר היהודי שפירו נחשב לאחד מהיועצים הקרובים ביותר לנשיא ברק אובמה, ומונה לתפקידו בישראל בקיץ שעבר, לאחר ששירת במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן לצדו של אובמה. על רקע המתיחויות החוזרות ונשנות בין הנשיא אובמה לראש הממשלה בנימין נתניהו, וחילוקי הדעות בנוגע לטיפול בגרעין האירני, עשה שפירו בשנה האחרונה - בדומה לממשל אובמה כולו - מאמץ גדול להדגשת הדיקות היחסים והתיאום בין ישראל והממשל, ושב והדגיש את הסיוע הביטחוני חסר התקדים של ממשל אובמה לישראל.

שלשום נודע כי בחודש הקרוב צפוי להגיע יריבו של אובמה, רומני, לביקור בישראל, רק כמה חודשים לפני הבחירות שיכריעו אם אובמה ימשיך לכהונה שנייה. בניגוד ליחסים הקרירים עם אובמה, רומני נוטה להדגיש את ידידותו ארוכת השנים עם נתניהו, אותו הוא מכיר מסוף שנות ה-70, אז עבדו יחד בחברה בבוסטון, וכן הצהיר כי הוא מתכוון לפעול "בדיוק ההפך מאובמה" בכל הנוגע לישראל.

ביקורו של רומני, שצפוי לכלול פגישה עם נתניהו, הנשיא פרס וראש הממשלה הפלסטיני, בולט הן בתזמונו והן על רקע הביקורת שהועברה לא פעם על אובמה, שלא ביקר בישראל במהלך כל כהונתו הראשונה. עם זאת, בדומה לרומני, גם אובמה ביקר בישראל לפני הבחירות הקודמות בעודו מועמד לנשיאות.

עוד בנושא
דיווח: מיט רומני יבקר בישראל במהלך הקיץ הקרוב
סקר: הציבור הישראלי מעדיף את רומני על פני אובמה

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

(עדכון ראשון: 20:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully