וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ קבע דיון דחוף בשל העתירות נגד הריסת מגרון

יהושע בריינר

3.7.2012 / 16:10

מתנחלים טוענים כי רכשו 70% מהקרקע במאחז, אך מסרבים להציג כל מסמך שיאשש את מהימנות העסקה. גם אם תוכח, המדינה תוכל להפיל העסקה - שלא קיבלה את אישור שר הביטחון

האם המאחז מגרון עתיד להינצל? נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס קבע היום (שלישי) כי דיון דחוף התקיים ב-15 ביולי, על רקע טענת המתנחלים כי הצליחו לרכוש כ-70% מקרקעות המאחז שאמור להיות מפונה עד לתחילת אוגוסט. זאת, בשל העובדה שמרביתו נבנה על קרקעות הרשומות על שם תושבי הכפר בורקא הסמוך והכפר דיר דבוואן.

לוואלה! חדשות נודע כי בשבוע האחרון פנו המתנחלים אל מערכת הביטחון וביקשו לרשום את הקרקעות במאחז על שמם, בטענה כי נרכשו על ידם, אלא שהם סירבו להציג את המסמכים וכן שמות בעלי הקרקע מהם, לדבריהם, נקנה השטח, כשהם דורשים שהדבר ייעשה במעמד צד אחד. לטענתם, חשיפת המסמכים ושמות בעלי הקרקע תוביל למעצרם המיידי על ידי הרשות הפלסטינית ואף לסכנה ממשית לחייהם.

המאחז מגרון. AP
המתנחלים נאחזים בקרנות המזבח, אך אמינות העסקה מוטלת בספק. המאחז מגרון/AP

מה שברור בשלב זה הוא שלמתנחלים אין היתר רכישה לעסקאות - דהיינו אישור מערכת הביטחון או שר הביטחון לרכישת מקרקעין ביהודה ושומרון - הדרוש לכל עסקה שכזו בשטחים, מה שעשוי להפיל את העתירה.

ללא אישור שר הביטחון לעסקה - היא צפויה ליפול

עם זאת, לאור החלטת בג"ץ המחייבת פינוי של המאחז עד לתאריך 1 באוגוסט, קיימות מספר אפשרויות: הראשונה שבהן היא שהעסקה, אם אכן נעשתה, תתבטל ולא תקבל תוקף לאור העובדה כי לא קיבלה את אישור שר הביטחון; אפשרות אחרת היא שהקרוואנים בשטחי המאחז, שלגביהם אין טענה כי נרכשו - יפונו או יועברו אל השטחים הנתונים במחלוקת; וישנה גם האופציה השלישית, לפיה המדינה תעמוד בקביעת בג"ץ לפינוי כלל המבנים במאחז ובמקביל ייבדקו העסקאות המדוברות.


איתי חמו, דובר היישוב מגרון מסר בתגובה כי "אכן נרכשו חלקים משמעותיים מאדמות מגרון מהבעלים הרשומים בטאבו. מסמכי הרכישה הועברו כולם במעטפה סגורה לבית המשפט. מאחר והוטל חיסיון על ידי נשיא בית המשפט העליון השופט אשר גרוניס על פרטי ומסמכי הרכישה מחשש לחיי המוכרים אנו מנועים מלהתייחס לפרטי העסקה. אנו בטוחים כי לאחר בחינת הדברים בית המשפט יקבע את צדקת טענותינו".

אתמול הגישו תושבי מגרון את העתירה לבג"ץ בדרישה למנוע את הריסתם של המבנים הרלוונטיים במאחז, כשטענו כי בעזרת חברת "אל וואטן" השייכת למועצת מטה בנימין הצליחו לרכוש מידיהם של שניים מהעותרים הפלסטינים שתי חלקות הנמצאות בשטח המאחז.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

נראה כי מטרתם של המתנחלים היא להביא בפועל לדחייה במועד הפינוי, וזאת על מנת שהמנהל האזרחי והפרקליטות יוכלו לבדוק את אמיתות הקנייה. יש לציין כי בעבר כבר נטען על ידי המתנחלים כי רכשו חלק מהחלקות במאחז אולם בפועל הסתבר כי מדובר היה בתרמית כאשר חלק מהחתימות במסמכים זויפו, אך המשטרה החליטה לסגור את התיק נגד המתנחלים מחוסר ראיות.

התנחלות מגרון, ינואר 2012. הלל מאיר - סוכנות תצפית, אסור להשתמש
בעבר טענו המתנחלים כי לקרקע אין כל בעלים פלסטיני/אסור להשתמש, הלל מאיר - סוכנות תצפית

יצוין כי המהלך נוגד את עמדתם הראשונית של המתנחלים, לפיה אין בעלים פלסטיניים לקרקע. מעבר לכך, חלק מבעלי הקרקעות שעתרו לבג"ץ אינם בין החיים עוד, ועל כן לא ברור ממי רכשו המתנחלים את הקרקע והאם אכן מדובר ביורשים או בבעליהם החוקיים של השטח.

"כמו שלא היה צריך להאמין למתנחלים כאשר טענו בזמנו כי אין בעלים לקרקע, כך לא ניתן להאמין לטענות הרכישה שלהם כעת", נמסר בתגובה מארגון "שלום עכשיו". בהודעת הארגון הודגש כי "מדובר במהלך ציני שמטרתו ללחוץ על הפרקליטות לבקש מבית המשפט לדחות את הפינוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully