וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרוג ותשעה פצועים בפיצוץ צינור במתקן שאיבה בעין יהב

רמי שני

2.7.2012 / 16:12

הפיצוץ אירע בצינור של חברת "מקורות" שמכיל ככל הנראה חומצת מלח. הפצועים, מהם ארבעה באורח קשה וחמישה במצב קל, בהם חייל - מפונים כעת במסוק לבית החולים סורוקה

צילום מסך

(צילום: שי מכלוף, עריכה: יאיר דניאלף קריינות: אביב אברמוביץ')

אדם אחד נהרג בצהריים (שני), ארבעה נפצעו באורח קשה ועוד חמישה בני אדם נפצעו באורח קל, מפיצוץ שאירע בצינור שמוביל חומצת מלח במתקן שאיבה של חברת "מקורות" באזור עין יהב שבערבה. צוותים של מגן דוד אדום ממרחב נגב שהגיעו למקום מטפלים כעת בנפגעים, גברים כבני 50, הסובלים מפגיעות בכלי הנשימה כתוצאה משאיפת החומר. בין הפצועים, חייל שנחשף לחומר, שהיה בין המחלצים, ומצבו מוגדר קל. למקום הוזעקו גם ניידת טיפול נמרץ ומסוקים ובהמשך יפונו הנפגעים לבית החולים סורוקה בבאר שבע.

המשרד להגנת הסביבה הודיע בעקבות האירוע כי לא נשקפת סכנה לתושבים. מהמשרד נמסר, כי טווח הסיכון הוא 200 מטרים והמרחק משטח האוכלוסייה עולה על חמישה קילומטרים.

צינור עם חומצת מלח של חברת מקורות התפוצץ, עין יהב, יולי 2012. שי מכלוף
לא נשקפת סכנה לתושבים. זירת האירוע, היום/שי מכלוף

חיים ויינגרטן, ראש אגף מבצעים בזק"א, סיפר לוואלה! חדשות: "צינור התפוצץ במהלך עבודה במתקן של 'מקורות', כתוצאה מהפיצוץ נפגעו חמישה בני אדם מתוכם אחד הרוג וארבעה קשה. צוותים של מד"א הגיעו למקום להעניק סיוע ראשוני ונתקלו בקושי להיכנס למקום בגלל שמדובר באירוע עם חומרים מסוכנים. צוות מצומצם של שני חובשי מד"א שהתמגנו נכנס לפנות את הפצועים. בגלל אופי האירוע מסוקים של מד"א ו-669 לא יכלו לנחות סמוך למתקן. הם נוחתים בכביש 90 שנסגר לתנועה. הפצועים מופשטים, נשטפים ומועלים כעת למסוקים".

מפרטים ראשונים עולה, כי הפיצוץ התרחש בזמן חציבה בסלע שנעשית באמצעות חומצה מלחית. חומצת מלח, הנקראת גם חומצה כלורית, נחשבת לאחת החומצות החזקות בהן נעשה שימוש, בין היתר, ליצירת מלח בישול. כמו כן, יש לה שימושים רבים נוספים בתעשייה הכימית. כמו כן, היא גם מהווה את אחד מהמרכיבים של מיצי הקיבה בגוף האדם.

צינור עם חומצת מלח של חברת מקורות התפוצץ, עין יהב, יולי 2012. שי מכלוף
הפיצוץ התרחש בזמן חציבה בסלע שנעשית באמצעות חומצה מלחית/שי מכלוף

קצין החקירות רב פקד משה לוי, ראש מחלקת חקירות במשטרת נגב, העריך כי מדובר בתגובה של חיבור בין שני חומרים: "נעשה כאן שימוש בחומצת מלח, ככל הנראה כשהיא נגעה במים או רכיב אחר התרחש האירוע שהביא לתוצאות להקשות. המשטרה והמשרד להגנת הסביבה ביחד עם משרד התמ"ת יחקרו את האירוע".

גורם בחברת "מקורות" הסביר כי אחד מתפקידיה של חומצת מלח הוא לשטוף ציוד שהצטברה עליו אבנית. לדבריו, השימוש העיקרי בחומר הוא לסייע בקידוח באדמה במקום שיש בו סידן, שכן החומצה מרככת את האדמה.

פרופ' גיל מרקוביץ' מאוניברסיטת תל אביב הסביר כי "הכל תלוי בריכוז של חומצת המלח. זה חומר שממיס סלעים ויש לו גם יכולת פגיעה בגוף האדם, אם היא מגיעה למגע עם העור זה גורם לכוויות ואם נושמים אותה זה גורם נזק לריאות. הכל תלוי בריכוז של החומצה - כמה חומצה וכמה מים. זה חומר מאוד מאוד שכיח בתעשייה הכימית. משתמשים בו בארץ הרבה, כמעט בכל מקום. מי שנחשף לחומר הזה צריך ללבוש כפפות והגנה נשימתית. השאלה היא איך נחשפים לזה אם נושמים את האדים בריכוז גבוה אז זה בהחלט מזיק". מרקוביץ' הוסיף, כי "אם שמים את החומר הזה קצת במים אז זה לא כזה סיפור, זה יכול יכול להיות כמו חומץ".

מ"מקורות" נמסר בתגובה כי "במסגרת עבודות אחזקה של שיקום קידוח 'עין יהב 16' בערבה התרחש אירוע שפרטיו נבדקים ברגע זה על ידי הגורמים המוסמכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully